Hybridiautojen keskuudessa Toyota Prius on todellinen legenda. Se oli ensimmäinen läpilyönti, joka elää ja voi hyvin.
Tykkäsimme
Voimalinjan hienostuneisuudesta
Persoonallisuudesta
Alustasta
Emme tykänneet
Ohjauksesta
Moottorin äänestä kiihdytyksissä
Hinta alkaen 34 472 €
Koeajoauto 40 291 €
Toyota Prius aloitti maailmanvalloituksen noin 20 vuotta sitten vuonna 1997. Maailma oli alkanut herätä tarpeeseen autoilla aiempaa ympäristöystävällisemmin, ja Toyota aloitti uuden trendin. Etenkin Kalifornian tiukkojen päästömääräyksien alueella Priuksesta tuli hitti, ja se nousi valtavaan suosioon julkkisten keskuudessa. Ja mikä olisikaan parempaa mainosta automallille.
Näiden 20 vuoden aikana Priusta on myyty jo lähemmäs neljä miljoonaa. Nyt meneillään oleva neljäs sukupolvi otti teknisesti suuren askeleen eteenpäin, ja tämä näkyy auton suoritusarvoissa. Ja Priuksen tapauksessa ensisijaiset suoritusarvot kirjataan kulutuksena. Edeltäjän 3,9 l/100km keskikulutuksesta on saatu nipistettyä prosentuaalisesti hurja osuus, sillä uuden version taloudellisimman mallin kulutukseksi kirjataan ainoastaan 3,0 l/100km, mikä tarkoittaa CO2-päästöinä lukemaa 70 g/km. Tämä on erittäin kunnioitettava saavutus ilman lataustekniikkaa.
Käytännössä koko hybridivoimalinja on uudistettu. Perustana on edelleen 1,8-litrainen vapaasti hengittävä ja Atkinson-työkiertoa käyttävä moottori. Moottoria on kuitenkin uudistettu ja optimoitu isolla kädellä, ja bensiinimoottorin kerrotaan toimivan maailmanennätykseen oikeuttavalla 40 prosentin termisellä hyötysuhteella. Myös polttomoottorin parina toimiva hybridijärjestelmä on kokenut täydellisen uudistumisen ja sähkömoottori on aiempaa huomattavasti tehokkaampi. Tämän lisäksi akkutekniikassa on otettu askel eteenpäin, sillä akku on aiempaa pienempi ja energiatiheydeltään parempi.
Neljännen sukupolven Prius rakentuu kokonaan uudelle pohjalevylle. Kyseessä on ensimmäinen Toyotan uutta glabaalia TNGA-alustarakennetta käyttävä auto. Uusi rakenne on laskenut auton painopistettä 2,5 sentillä, minkä lisäksi ohjaamosta on mahdollista tehdä huomattavasti avarampi. Korissa puolestaan on käytetty aiempaa enemmän suurlujuusmateriaaleja sekä uusia kokoonpanotekniikoita, joiden ansiosta korin jäykkyys on kasvanut 60 prosentilla.
Luvut lupailevat hyvää, eikä ratin takana tarvitse pettyä. Etenkin alustan toiminnan osalta Prius on ottanut harppauksen eteenpäin. Mukavuuden lisäksi uudelle alustalle tehty auto on huomattavasti jämäkämpi ja miellyttävämpi ajettava. Alusta riittäisi siis kovempiinkin menohaluihin.
Priuksen tähtäimessä on kuitenkin taloudellisuus, eikä ratasuoritteet. Voimalinjan toiminta on erittäin hienostunutta eikä siinä ilmene mitään katkoja erilaisissa ajotilanteissa. Rauhallisessa ajossa moottorin kierrosluku pysyy sähkömoottorilta saatavan väännön ansiosta alhaisena ja ääni hiljaisena, mutta syvempään kaasua painettaessa moottorin ääni kantautuu varsin raakana sisälle ohjaamoon. Tämä lienee kuitenkin varsin epäolennainen tilanne taloudellisuuteen tähtäävälle autolle.
Uusi Toyota Prius on parempi ja taloudellisempi kuin koskaan ennen. Parantuneiden ominaisuuksien lisäksi se on saanut ilmeeseensä annoksen futuristisuutta, joka sopii niille, jotka haluavat näyttää ympäristölleen autovalintansa.
Neljännen sukupolven Toyota Prius nähdään Risto Virtasen testissä tv-kauden viidennessä jaksossa, jonka ensiesitys on maanantaina 10.4. klo 22.35 MTV3-kanavalla. Jakson uusinta nähdään sunnuntaina 16.4. klo 17.00 MTV3-kanavalla.
MIKÄ Hybridiautojen elävä legenda.
KENELLE Autoilijalle, joka haluaa viestiä ulospäin ajavansa ympäristöystävällisellä autolla.
AJETTAVUUS Täysin uusi alustarakenne tuntuu myös ratin takana. Auto etenee vakaasti, mutta mikä parasta mukavuus on hyvällä tasolla. Häiritsevin tekijä ajettavuuden näkökulmasta on tunnoton ohjaus. Myöskään
SUORITUSKYKY Priuksen tähtäimessä on taloudellisuus ja sen huomaa ratin takana. Portaaton CVT-vaihteisto tekee kiihtyvyydestä kuminauhamaista, joka on rauhallisessa ajossa miellyttävää.
TILAT Priuksen ohjaamo on kauas sijoitetun kojelaudan ja avoimen keskitunnelin ansiosta hyvin avara. Kuljettajan paikalla toivoisi hieman parempaa tukea penkiltä, eikä hieman laajemmat säätövarat olisi pahitteeksi. Takana laskeva kattolinja verottaa pääntilaa, eikä tavaratilakaan ole erityisen tilava ulkomittoihin nähden.
MALLISTO Prius on tarjolla kolmella perusvarustetasolla (Life, Active, Premium) sekä kahdella Business-mallilla. Prius on tarjolla myös isompana ja seitsemän istuinpaikkaa tarjoavana Prius+-versiona (alk. 40 232 e), ja mallisto täydentyi hiljattain myös pistokkeesta ladattavalla Plug-in-versiolla (alk. 39 898 e). Jälkimmäisessä sähkömoottorilla on tehoa samat 72 hevosvoimaa, mutta akulla on kokoa 8,8 kWh, minkä turvin pelkällä sähköllä pystyy ajamaan noin 50 kilometriä.
Toyota Prius Premium
Polttomoottori 1 798 cm3, R4
Teho 72 kW (98 hv) / 5 200 r/min
Vääntö 142 Nm / 3 600 r/min
Sähkömoottori
Teho 53 kW (72 hv)
Vääntö 163 Nm
Kokonaisteho 90 kW (122 hv)
Vaihteisto CVT-automaatti
Vetotopa Etuveto
0-100 km/h 10,6
Huippunopeus 180 km/h
EU-kulutus 3,3 l/100 km
CO2-päästöt 76 g/km
Mitat Pituus 4 540 mm, leveys 1 760 mm, korkeus 1 470 mm, akseliväli 2 700 mm
Omamassa 1 450 kg
Tavaratila 343 l
Kuvat: Mikko Autio
Lue myös Toyotan crossover-uutuudesta:
Miten etuvetoinen hybridi sopeutuu Suomen talveen – Koeajossa Toyota C-HRHybrid