Koeajossa Mitsubishi L200 – itsevarmalla ilmeellä

Mitsubishi on perinteinen tekijä lava-automarkkinoilla. Uusin painos suorastaan legendaarisesta L200-mallista tarjoaa aiempaa itsevarmemman ilmeen ja hienostuneemman ajoelämyksen.

Tykkäsimme

Varustelumahdollisuuksista

Maasto-ominaisuuksista

Emme tykänneet

Pompottavasta jousituksesta

Valitse kaikki tarvitsemasi autoilun palvelut edulliseen kuukausihintaan.

Klikkaa All In One >>>

Hinta alkaen 33 990 € (2 hlö ClubCab)
Hinta alkaen 48 436 € (5 hlö DoubleCab)
Koeajoauto 65 561 €

Mitsubishillä on pitkä historia lava-autojen valmistuksesta. L200:n historia on saanut alkunsa jo 1970-luvun lopulta, jolloin Mitsubishi lähti mukaan kompaktien lava-autojen markkinoille. Yhteensä viiden sukupolven aikana maailmalle on toimitettu noin 4,7 miljoonaa Mitsubishin lava-autoa. Tämän tarinan jatkamisen lisäksi uudella L200-mallilla on paikattavanaan myös Pajeron Eurooppaan tuomisen lopettamisen myötä syntynyt aukko.

Valmistajan mukaan viime vuoden lopulla nähty malli on uusi sukupolvi. Perusrakenteessa on paljon samaa vuonna 2015 myyntiin tulleen mallin kanssa, mutta auto on kokenut sen verran massiivisia päivityksiä, että puhuminen kuudennesta sukupolvesta on ymmärrettävää.

Ulkoisesti uusi L200 ei jää huomaamatta. Keulan muotoilussa on lähdetty hyvin määrätietoiselle ja kulmikkaalle linjalle, joka antaa autolle vahvan ja määrätietoisen ilmeen. Samaa vankkaa olemusta luodaan kulmikkailla ja massiivisilla pyöränkaarilla. Takaosan suhteen L200 ei tarjoile keulan tyylistä dramatiikkaa.

Kuljettajan paikalle saa muiden maastokykyisten lava-autojen tapaan kiivetä, mutta tässä onneksi auttaa vakiona tulevat astinlaudat. Kuljettajan paikalta on mukava näkyvyys joka puolelle ja ergonomia on kiitettävällä tasolla. Ohjaamossa ei ole turhaa kikkailua, vaan toimintoja hallitaan pääasiassa perinteisillä painikkeilla. Nykyaikaa edustaa kojelaudan kosketusnäyttö ja älypuhelimen peilausmahdollisuus.

Uudistuksessa moottori ja automaattivaihteisto on laitettu uusiksi. Uusi alumiinilohkoinen 2,2-litrainen turbodiesel on edeltäjäänsä hiljaisempi, taloudellisempi ja luonteeltaan tasaisempi. Vaihteisto puolestaan on huomattavasti nopeampi ja uusilla välityssuhteilla moottorin kierrosluku saadaan pidettyä aiempaa alhaisempana. Kuljettajan paikalla voimalinjan toiminta vakuuttaa. Moottori vääntää tasaisesti jo alhaisilta kierroksilta ja vetää yllättävän pirteästi punarajalle saakka. Vaihteiston toimintaa ei tarvitse kiinnittää huomiota, sillä se hoitaa tehtävänsä kuten pitääkin. Ohjaamossa melutaso pysyy miellyttävän hiljaisena kaikissa nopeuksissa.

Mitsubishi on päivittänyt myös auton alustaa. Etenkin taka-akselin lehtijousien ja iskunvaimentimien rakennetta ja toimintaa on hiottu paremman mukavuuden saavuttamiseksi. Tästä huolimatta tyhjänä ajettaessa taka-akseli on varsin pompottava ja epätasaisuudet tuntuvat selkeinä ohjaamossa. Huomion arvoista on auton kokoisekseen näppärä ja kevyt käsiteltävyys, minkä lisäksi L200:n kääntösäde on valmistajan mukaan luokkansa pienin 5,9 metrin lukemalla.

L200:n maasto-ominaisuuksiin on panostettu paljon ja auto onkin varustettu monipuolisella nelivetojärjestelmällä, sekä uusilla pidonhallintaa hyödyntävillä ajo-ohjelmilla. Eteneminen mekaanisten tasauspyörästön lukkojen ansiosta on vakuuttavaa haastavammassakin ympäristössä. Ensimmäisenä menoa alkaa rajoittaa maavara, jota löytyy hieman yli 20 senttiä. Tämä ei ole mitenkään järisyttävä lukema etenkin, kun huomioi kolmen metrin akselivälin ja isohkon peräylityksen.

Uusi Mitsubishi L200 on herrasmiesmäisellä työkalumaisuudellaan vakuuttava lava-auto. Se tarjoaa nykypäivän mukavuudet, mutta sen kanssa ei tarvitse tinkiä etenkään maasto-ominaisuuksista. Rajuun käyttöön tehty alustarakenne ei tarjoa parasta mahdollista mukavuutta, mutta vastapainona voimalinja tarjoilee positiivisen yllätyksen.

Mitsubishi L200 on Markku Alénin erikoiskäsittelyssä Teknavin uuden tv-kauden avausjaksossa, jonka ensiesitys nähdään sunnuntaina 15.3. klo 22.35 MTV3-kanavalla.

MIKÄ Mitsubishin isosti uudistunut lava-auto.

KENELLE Nykypäivän mukavuuksilla varustettua, mutta ronskimpaa käyttöä pelkäämätöntä lava-autoa etsivälle.

AJETTAVUUS Ratin takana Mitsu tarjoilee lajityypilleen ominaisen kokemuksen. Korkean painopisteen ja korkeiden renkaiden myötä ajotuntuma on hieman huojuva. Ohjaus on henkilöautoihin verrattuna hidas, mutta kulmapyörittely onnistuu vielä ilman urakkanuppia. Maaston puolella ohjauksen rauhallisuus ja voimalinjan pehmeä toiminta tekevät ajamisesta helppoa.

SUORITUSKYKY Mitsubishi ei herätä liiaksi odotuksia auton teholukemien muodossa, minkä ansiosta ratin takana saattaakin kokea positiivisen yllätyksen. Vaikka kiihtyvyysarvo onkin henkilöautomaailmaan verrattuna hidas, liikkuu L200 vaivattomasti vääntävän turbodieselin voimin. Positiivisen vaikutelman tarjoaa myös hyvin perillä tehtävistään oleva automaattivaihteisto. Kahdella tasauspyörästön lukolla ja alennusvaihteistolla varustettu voimansiirto varmistaa kiitettävän suorituskyvyn myös hankalammassa maastossa.

TILAT Ohjaamossa on varsin henkilöautomainen tunnelma. Ajoasennon saa säädettyä kohtuullisen hyväksi, mutta istuin voisi tarjota paremman sivuttaistuen eikä säädettävä reisituki olisi haitaksi. Ergonomia on kiitettävä ja perinteiset painikkeet esimerkiksi nelivedon säädön osalta ovat selkeät. Toisella istuinrivillä on autoluokalle tyypilliseen tapaan lähinnä lapsille tai aikuisille lyhyille siirtymille sopivat tilat. Lava on tyypillisen kokoinen ja vakiona löytyy kuusi sidontalenkkiä.

MALLISTO L200 on tarjolla kahdella koripituudella, ja näistä pitempi löytyy sekä 2- että 5-paikkaisena. Moottori on aina sama 2,2-litrainen 110 kW (150 hv) turbodiesel. Vaihteistoksi on tarjolla sekä manuaali että automaatti kuusiportaisena. Kaikki mallit on varustettu kytkettävällä nelivedolla ja alennusvaihteistolla. Yhtä malliaversiota lukuun ottamatta kaikista löytyy kytkettävä takatasauspyörästön lukko, ja edullisimpia varusteluja lukuun ottamatta autosta löytyy keskitasauspyörästön lukko. DoubleCab-malliston kaksi parasta varustelua tarjoavat myös kehittyneemmän pidonhallintajärjestelmän, minkä myötä autosta löytyy erilaisia ajotiloja tarjoava Offroad-valitsin. Varustelumahdollisuudet ovat nykyaikaisten avolavojen tyyliin varsin kattavat. Parhaimmalla tasolla autosta löytyvät muun muassa automaatti-ilmastointi, ohjauspyörän lämmitys, auton avaimeton käyttö, pysäköintitutkat ja 360-asteen kamerajärjestelmä, kaistavahti, kuolleenkulman valvonta ja 7-tuumainen kosketusnäyttö älypuhelimen peilausmahdollisuudella.

Mitsubishi L200 DoudleCab 2.2 Di-D
Polttomoottori
2 268 cm3, R4 turbodiesel
Teho 110 kW (150 hv) / 3 500 r/min
Vääntö 400 Nm / 2 000 r/min
Vaihteisto 6-vaihteinen automaatti, alennusvaihteisto
Vetotapa Kytkettävä neliveto, lukittavat keski- ja takatasauspyörästö
0-100 km/h 13,5 s
Huippunopeus 171 km/h
EU-kulutus 9,7 l/100 km
CO2-päästöt 254 g/km
Mitat Pituus 5 305 mm, leveys 1 815 mm, korkeus 1 780 mm, akseliväli 3 000 mm
Omamassa 2 035 kg
Kokonaismassa 3 110 kg
Perävaunumassa jarruin 3 100 kg
Lavan mitat Syvyys 1 520 mm, leveys 1 470 mm, korkeus 475 mm

Kuvat: Mikko Autio ja Jussi Ranta

Seuraa Teknavia sosiaalisessa mediassa!
Löydät meidät Facebookista, Instagramista, Twitteristä ja YouTubesta.

Teknavin 19. tuotantokauden avausjakson ensiesitys sunnuntaina 15.3. klo 22.35 MTV3-kanavalla. Uusinnat la 21.3. klo 17.00 ja su 22.3. klo 15.30 MTV3:lla.