Koeajo: Volvon uusi huippumalli kerää kehuja ja myy Suomessa kuin häkä, mutta…

Teknavi uutisoi hiljattain Volvo XC90:n hyvistä myyntiluvuista Suomessa. Auto on otettu hyvin vastaan myös muualla maailmassa, joten ainakin alku näyttää lupaavalta.

Ajoimme Volvon uutuusmallin kesäkuussa tuoreeltaan ulkomailla ja nyt vuorossa oli tarkempi tutustuminen kotimaan kamaralla.

Uuden mallin myötä auto on läpikäynyt täydellisen muodonmuutoksen. Vanhat pyöreät linjat ovat vaihtuneet teräviin ja sutjakkaisiin viivoihin. Muotoilu on selvästi sopusuhtaisempaa kuin edeltäjämallissa. Siitä on kiittäminen päämuotoilija Thomas Ingelahtia, joka on ansainnut kannuksensa VW-konsernin leirissä. Ei siis ihme, että auton muotoilussa on vaikutteita saksalaisista kilpailijoista.

Auto on rakennettu kokonaan uudelle skaalautuvalle pohjalevylle, joka tullaan näkemään myös muissa uuden sukupolven Volvoissa. XC90 onkin yksi tärkeimmistä malleista koko Volvon historiassa. Isojen satsauksien taustalla on kiinalainen Geely Motors. Tuotekehitys ja valmistus tapahtuvat ruotsissa.

Entä mitä mieltä Risto Virtanen on uudesta XC90-mallista? Teknavin testikuskin koeajokokemukset Volvon uutuudesta on luvassa myöhemmin tänä syksynä.

Skandinaavinen tyyli näkyy ennen kaikkea auton sisätiloissa. Puu, nahka ja metalli sulautuvat hyvin toisiinsa. Eikä XC90 olisi Volvo, jos sen matkustamo ei herättäisi ihastusta kotiinsa design-mööbeleitä hankkivien keskuudessa.

Moottoripuolelta löytyvät uudet nelisylinteriset bensiini – ja dieselmoottorit. Ensimmäistä kertaa valittavissa on myös hybridiversio. Suomalaisittain mielenkiintoisin malliversio on 225 hevosvoimaa tuottava D5-dieselmoottori, jolla myös koeajoautomme oli varustettu.

Paperilla kaikki näyttää siis erinomaiselta, mutta mutta… ratin takana tulee hienoinen pettymys. Korissa ilmenee jonkun verran huojumista ja auto tuntuu raskaalta. Myöskään voimalinjasto ei toimi samanlaisella täsmällisyydellä kuin saksalaisissa kilpailijoissa. En olisi välttämättä näin kriittinen, jos en olisi viikkoa ennen koeajanut Audin Q7 -katumaasturia. Vaikka Audi Q7 ei varsinaisesti miellytä allekirjoittaneen silmää, on se tuotteena käsittämättömän hyvä. Toki hinta ja myös ulkonäkö puoltavat Volvon suuntaan, mutta se ei välttämättä vie pois ajatusta, että teinkö varmasti oikean valinnan.

Volvo XC90:n hinnat alkavat D5-moottorilla 81 808 eurosta. Kallein T8-pistokehybridiversio keventää lompakkoa 92 881 euroa. Kaikki malliversiot ovat nelivetoisia ja automaatilla.

Volvo XC90 D5 AWD
Hinta alkaen 81 808 €

Moottori 1969 cm3, 4-sylint. diesel.
Vaihteisto 8-vaihteinen automaatti
Teho 165 kW (225 hv) 4250 r/min
Vääntö 470 Nm / 1750–2500 r/min
0-100 km/h 7,8 s
Huippunopeus 220 km/h
EU-kulutus 5,8 l / 100 km
CO2-päästöt 149 g/km
Mitat Pituus 4950 mm, leveys 2149 (sivupeilien kanssa) mm, korkeus 1776 mm, akseliväli 2984 mm
Omamassa 2171 kg
Tavaratila 671-1899 l
Lisätietoa Volvo Car Finland Oy Ab, www.volvo.fi