Koeajo: perhe-Audilla alta viidessä sekunnissa satasen vauhtiin

Äiti tykkää, kun isä on urheilullinen. Ja isähän on – jopa mieluusti – ainakin ratin takana.

Tykkäsimme

jousitusmukavuudesta

suorituskyvystä

moottorista

ohjaamon laatuvaikutelmasta

Emme tykänneet

mallistossa S4 on erikoinen välimalli RS4:n ja tavallisen A4:n välillä, uusi RS4 tulee olemaan selvästi sporttisempi, eikä tavallinen A4 käy niin paljon lompakon päälle

Suomeen loppuvuosi 2016
Hinta avoinna

Tunne on hulvaton. Keskikokoinen perhefarmari lähtee paikoiltaan kuin ammuttuna. Auton massa, koko ja ehkä vähän olemuskin hämäävät kiihtyvyyden tunnetta, mutta vilkaisu nopeusmittariin kertoo paljon. Satasen vauhtiin päästään 4,7 sekunnissa. Se on kaksi kymmenystä nopeammin kuin mitä tehdas ilmoittaa. 10 sekunnin kohdalla kojelaudan päällä nököttävän testerin näytössä on jo noin 150 km/h. Alati kiihtyvä lysti loppuu 200 km/h vauhdissa, tähän tarvitaan 17,5 sekuntia.

Myös jarrut vakuuttavat yhtä lailla moottorin vahvuuden kanssa. S4 Avant pysähtyy alle satasen vauhdista alle 34 metrin matkalla – ovat jarrut sitten kylmät tai muutaman jarrutuksen jälkeen lämmenneet.

Tuore S4 on erinomainen esimerkki nykyisestä downsizing-teemasta. Kun tällaisen auton konehuoneesta löytyi vielä vähän aikaa sitten kahdeksansylinterinen moottori, tänä päivänä mennään ahdetun veekuutosen voimin.

Tämä V6 TFSI on kokonaan uuden moottoriperheen nuorin jäsen. Tehoa on tarjolla S4-virityksessä 354 heppaa, ja maksimivääntö on rajoitettu lukemaan 500 Nm – ja se on käytössä jo 1 370 kierroksen kohdalla. Puhti ei siis lopu aivan heti kesken. Kone vääntää myös tarvittaessa täysin voimareservein aina 4 500 kierrokseen asti.

Myöhemmin samasta moottorista on luvassa vielä kireämpi ja kahdella ahtimella puhditettu versio. Sellainen löytynee myöhemmin esimerkiksi seuraavan sukupolven RS4:n keulalta.

Hienon moottorin jatkeena on aina 8-portainen automaatti. Se toimii lähes täydellisesti yhteen vahvan moottorin kanssa; ainoastaan liikennevaloista liikkeelle lähdettäessä sekä napakoissa kiihdytyksissä miettii automaatti siirtojaan hieman.

Suorituskyky on tällaisessa autossa tärkeä asia, mutta asiakkaat arvostavat myös mukavuutta. Tämä puoli on S4:ssä erinomaisesti kunnossa. Mukautuva iskunvaimennus toimii upeasti. Kyyti on napakan pehmeää; auton alla rullaavat vakiokoon eli 18-tuumaiset renkaat. Kiekot ovat luonnollisesti kohtuullisen leveät sekä 245/40-profiililtaan matalaa sorttia. Lisävarusteena saatavien 19-tuumaisten renkaiden profiili on vieläki urheilullisempi 245/35.

Myös nopeuden mukaan säätyvä dynaaminen ohjaus yllättää positiivisesti. Ohjaus on nopeahko ja tarkka, ja ratilta tulee suodatettunakin läpi riittävästi tuntoa, jotta mutkiin voi ajaa jopa märällä kelillä yllättävän vauhdikkaasti: quattro hoitaa hommansa hienosti.

Myös auton äänipuoli on kunnossa, ainakin kierroksia nostettaessa. V6 kiekuu ja kurnii härnäävästi, kauniisti tai raikulisti. Kuski heiluttaa tahtipuikkoa oikealla jalallaan. Myös se toinen äänipuoli on kunnossa, etenkin jos valitsee autonsa lisähintaisella Banf & Olufsenin äänentoistojärjestelmällä. Kun moottori- ja pakoäänet kyllästyttävät, kabiinin voi täyteläisellä rauhallisen musiikin soinnilla.

Ohjaamossa asiat ovat audimaisesti kohdallaan. Kokonaisuus on sporttisen tyylikäs, ja laatuvaikutelma vakuuttaa. Käsiin osuvat materiaalit ovat toimiva yhdistelmä nahkaa/Alcantara-nahkaa ja alumiinia. Moderni digitaalinen ja muunneltava mittaristo sekä lukuisat infotainment-järjestelmän toiminnot nostattavat tunnelmaa. Älypuhelinin yhdistyy luonnollisesti fiksusti auton järjestelmiin, jolloin sitä voi ajon aikana ohjata keskikonsolissa olevalla MMI-kytkimellä. Hauskoihin leikkikaluihin kuuluu myös Audin drive select -järjestelmä, jonka avulla kuski voi hakea autonsa luonteeseen eniten arvostamiaan asioita. Arkiajossa auto osaa toki päättää asetukset hyvin itsekin, eli järjestelmän voi jättää automaattisäädölle.

Jos S4:stä pitää erikseen nostaa esiin joku asia, joka harmittaa, se lienee kukkaron avaaminen. Näissä kuoseissa keskikokoisen farmarin hinta nousee jo edustusautojen luokkaan eli tuplaten kalliimmaksi kuin mitä perus A4 Avantista joutuu maksamaan. Ja toki urheilullisuus näkyy nopeasti myös polttoainelaskussa, etenkin jos kaikki käytettävissä oleva urheilullisuus ulosmitataan riittävän usein.

Teknavin yhteistyökumppanin Auto Zeitungin kulutuslenkki ajetaan julkisilla teillä muun liikenteen seassa. Kulutuslenkistä 27 prosenttia on kaupunkiajoa, 28 prosenttia on maantieajoa ja 31 prosenttia moottoritieajoa 140 km/h nopeudella. Tähän päälle autolla ajetaan vielä pieni pätkä moottoritietä täydellä kuormituksella.

Audi S4 Avant selvittää lenkin 10,1 litran keskikulutuksella, joka on ok tulos. Autolle ilmoitettu normikulutus on 7,6 l/100 km.

S4 on hieman erikoinen välimalli Audi-mallistossa tavallisen A4:n ja vielä selvästi urheilullisemman RS4:n välillä. Tästä asetelmasta lähtien sitä voi kuitenkin pitää onnistuneena kompromissina näiden kahden maailman välillä. Se on vaihtoehto niille, jotka eivät halua jo ulkomuodoillaan urheilullisesti räiskyvää RS-mallia mutta haluavat hieman enemmän kuin mitä tavallinen A4 tarjoaa.

Audi S4 Avant
Moottori 2 995 cm3, V6-bensaturbo
Teho 260 kW (354 hv) / 5 400-6 400 r/min
Vääntö 500 Nm / 1 370-4 500 r/min
0-100 km/h 4,7 s (mitattu)
Huippunopeus 250 km/h (rajoitettu)
EU-kulutus 7,6 l/100 km
CO2-päästöt 175 g/km
Mitattu kulutus 10,1 l/100 km
Mitat Pituus 4 745 mm, leveys 1 842 mm, korkeus 1 411 mm, akseliväli 2 825 mm
Tyhjäpaino 1 675 kg
Tavaratila 505-1 510 l

Edit 13.9. klo 11.45: Vääntöalue korjattu tekstiin