Koeajo: Opel Karl – pieni kuuluu olevan parempi

Pienet pikkuautot ovat kovassa nosteessa tällä hetkellä. Opelilla löytyy jo mallistostaan trendikäs Adam, ja nyt se saa seuraa 5-ovisesta ja käytännöllisemmästä Karlista.

Autojen kehitys on vienyt viime vuosina entistä pienempään suuntaan ja miksi ei. Hyvinkin pieneen autoon saadaan rakennettua tänä päivänä melko hyvät tilat, niiden ajo-ominaisuudet eivät häviä juuri tavallisen kokoisille autoille ja myös turva- sekä mukavuusvarusteet ovat hyvällä tasolla.

Karlissa on vakiona jo hinnat alkaen versiossakin mm. kuusi turvatyynyä, lämmitettävä ratti, kaistavahti, mäkilähtöavustin, rengaspaineen seuranta, vakionopeudensäädin sekä manuaali-ilmastointi.

Karlilla on mittaa 3,68 metriä, ja se rakentuu samalle tekniikalle kuin Chevrolet Spark. Autot myös valmistuvat samassa paikassa eli Etelä-Koreassa. Istumapaikkoja on viisi.

Suomessa tämän kokoisten autojen myynti on ollut perinteisesti hyvin pientä, mutta tähän toivotaan jatkossa kasvua mm. romutuspalkkiosta. 

​

 

Tykkäsimme

näppärästä koosta

kattavista vakiovarusteista

3-sylinterisestä moottorista

tavaratilasta ja laajennettavuudesta

Emme tykänneet

heikosta ohjaustunnosta

kattava vakiovarustelu nostaa hinnan lähes 14 000 euroon

MIKÄ Opelin 5-ovinen pieni pikkuauto ja Chevrolet Sparkin läheinen sisar.

KENELLE Tämän kokoluokan autot ovat usein perheen kakkosautoja, joilla kulkevat kassit kaupasta sekä hoituvat hyvin päivittäiset liikkumiset urbaanissa ympäristössä.

AJETTAVUUS Karlin jousitus jätti itsestään yllättävän mukavan kuvan. Ainoastaan terävämmät iskut tulevat taka-akselilta hieman häiritsevästi läpi ohjaamoon. Melutaso pysyy kohtuullisena vielä maantienopeuksille. Omimmillaan Karl on tietysti kaupungissa, parkkipaikka löytyy kadun varresta kohtuullisen nopeasti. Pysäköintikin on helppoa: ohjaus kevenee haluttaessa napin painalluksella – eikä rinnepysäköintikään ole ongelma vakiona olevan mäkilähtöavustimen kanssa. Maantiellä ohjaukseen toivoisi normaaliasetuksella sen sijaan enemmän tuntoa ja vastetta.

SUORITUSKYKY 75-hevosvoimainen kolmisylinterinen moottori liikuttaa 939-kiloista Karlia riittävän ripeästi vielä taajamanopeuksissa. Satasen vauhtiinkin päästään vielä siedettävästi 13,9 sekunnissa. Kone käy nätisti ilman suurempia värinöitä. Nätisti ajettaessa kulutuskin pysyy maltillisena, virallinen EU-luku on 4,3 litraa sadalla kilometrillä.

TILAT Edessä on riittävästi tilaa, joskin tunnelma on selvästi tiiviimpi kuin perheautossa. Karlilla on leveyttä vain hieman yli 1,6 metriä. Etustuimissa on riittävästi muotoja tukemaan vartaloa mutkateillekin, ja kuskin penkissä on fiksusti jopa korkeuden säätö. Takapenkillä matkustaa aikuinenkin lyhyen matkaa jos ei mielellään niin kuitenkin ilman että polvet ovat leukaperissä kiinni. Tavaratila vetää perusasennossaan 215 litraa, ja takapenkit kaatamalla tila kasvaa niukasti yli tuhanteen litraan.

MALLISTO 75-heppainen moottori on ainoa voimanlähde, ja sen jatkeena on aina 5-portainen manuaalivaihteisto. Suomen maahantuoja on rajannut malliston fiksusti melko suppeaksi. Varustetasoja on kaksi: Enjoy ja Cosmo. Lisäksi tarjolla on vielä pari varustepakettia.

Opel Karl
Hinta alk. 13 394 €
Suomeen heinäkuussa 2015

Moottori 999 cm3 3-syl.
Teho 55 kW (75 hv) / 4 000
Vääntö 96 Nm / 4 500
0-100 km/h 13,9 s
Huippunopeus 170 km/h
EU-kulutus 4,3 l/100 km
CO2-päästöt 99 g/km
Mitat Pituus 3 675 mm, leveys 1 604 mm, korkeus 1 476 mm, akseliväli 2 385 mm
Omamassa 939 kg
Tavaratila 215–1 013 l