Koeajo: Mercedes-AMG GT S – kun AMG sai täysin vapaat kädet

AMG GT on uuden alabrändi Mercedes-AMG:n ensimmäinen oma tuote.

AMG on tunnettu Mercedeksen henkilöautojen tehoversioista. Peruskaava on istuttaa hurjan kokoinen ja tehoinen moottori Mercedeksen vakiomallistosta löytyviin autoihin. Nyt tälle osastolle kuitenkin on annettu vapaat kädet suunnitella oma urheiluauto alusta alkaen ja tuotoksena on syntynyt Mercedes-AMG GT. 

Teknavin koeajossa ollut S-versio on perusmallia tehokkaampi ja paremmin varusteltu. 4,0-litrainen kaksoisahdettu V8 edustaa AMG:n moottoreiden uusinta sukupolvea. Perustaltaan sama moottori löytyy myös uuden Mercedes-Benz C 63 AMG:n pellin alta, mutta erona C:n ja GT:n välillä on kuivasumppuvoitelulla. Vaihteiston virkaa GT:ssä hoitaa taka-akselin yhteydestä löytyvä 7-portainen kaksoiskytkinvaihteisto, joka yhdistyy perusmallissa mekaaniseen ja S-versiossa elektronisesti ohjattuun tasauspyörästön lukkoon. Tällä niin sanotulla transaxel-rakenteella ja moottorin sijoittamisella etuakseliston takapuolelle päästään ajodynamiikan kannalta hyvään 47/53 painojakaumaan.

Moottoritila on iso ja konepelti todella pitkä. Sylinterilohkojen välissä sijaitseville turboille tuodaan ilmaa konepellin sisällä olevien ilmanohjaimien avulla.​
Moottoritila on iso ja konepelti todella pitkä. Sylinterilohkojen välissä sijaitseville turboille tuodaan ilmaa konepellin sisällä olevien ilmanohjaimien avulla.​

Auton rakenteen lisäksi muukin olemus kertoo GT:n olevan aito urheiluauto. Ohjaamoon laskeudutaan matalalle hyvin tukevaan urheiluistuimeen. Massiivinen keskikonsoli jakaa ohjaamon selkeästi kahteen osaan ja kaikkia auton toimintoja ohjataan keskikonsolin painikkeilla. Äänimaailma on urheilullinen käynnistyksestä lähtien ja ajomoodin Race-asetuksella saadaan myös pientä pauketta moottorijarrutuksiin.

Auton kaikista voimavaroista nauttiminen vaatii rataolosuhteet ja onneksi tähänkin oli mahdollisuus Göteborgin lähettyvillä. Nopeassa ajossa vaihteisto toimii hienosti ja voimaa riittää läpi kierrosalueen. Luistonesto työskentelee Sport-asetuksella määrätietoisesti, mutta sopivan huomaamattomasti. Ainoa miinuspuoli tulee perän lievästi elämisestä sivusuunnassa kovavauhtisissa mutkissa. Keula puolestaan pysyy tiessä kuin liimattuna ja tarkka ohjaus tekee ajamisesta nautittavaa.

Kokonaisuudessaan AMG GT S on onnistunut urheiluauto. Se tarjoaa annoksen muskelimaisuutta ja yllättää kuitenkin radalla ketteryydellään.

AMG GT:n urheiluistuimet tarjoavat todella hyvän tuen joka suuntaan ja ajoasennon saa säädettyä mieleisekseen. Penkissä pysyy hyvin paikalla hieman reippaammassakin rata-ajossa.​
AMG GT:n urheiluistuimet tarjoavat todella hyvän tuen joka suuntaan ja ajoasennon saa säädettyä mieleisekseen. Penkissä pysyy hyvin paikalla hieman reippaammassakin rata-ajossa.​

Tykkäsimme

Äänistä

Ajettavuudesta kuivalla

Etupään pidosta

Emme tykänneet

Arkiajossa jäykästä alustasta

Liukkaalla äkkinäisestä käytöksestä

Korin ylimääräisistä äänistä mukulakivillä

MIKÄ Mercedeksen urheiluosasto AMG:n ensimmäinen alusta lähtien itse suunnittelema ja rakentama auto.

KENELLE AMG GT on aito urheiluauto ja kilpailee suoraa esimerkiksi Porsche 911:n kanssa. Sopii niin kadulla nautiskelevalle kuin ratapäiviä enemmänkin harrastavalle.

AJETTAVUUS AMG GT on alusta lähtien tehty urheiluautoksi. Alusta on jäykkä ja ohjaus nopea sekä tarkka. Kadulla GT on helppo ajettava ja eniten huomiota vaatii auton leveys. Liukkaalla pinnalla perä menettää helposti pitonsa, joten sen kanssa saa olla tarkkana. Radalle siirryttäessä GT pääsee näyttämään parhaat puolensa. Matalan painopisteen ja jäykän alusta vuoksi auto ei juurikaan kallistele ja ajettavuus on kaikilla nopeuksilla tarkkaa. Etuakseli pysyy tiessä kuin liimattuna, eikä minkäänlaista aliohjautumista ole havaittavissa. Luistonesto työskentelee määrätietoisesti tasauspyörästön lukon kanssa pidon menettämistä vastaan mutkista lähdettäessä.

Massiivisesta keskikonsolista löytyy kaikki ajoon vaikuttavat säädöt. Keskusnäyttöä käytetään muiden Mersujen tapaan keskeltä löytyvällä rullaohjaimella.​
Massiivisesta keskikonsolista löytyy kaikki ajoon vaikuttavat säädöt. Keskusnäyttöä käytetään muiden Mersujen tapaan keskeltä löytyvällä rullaohjaimella.​

SUORITUSKYKY GT S tarjoaa vahvaa vääntöä jo alle 2000 minuuttikierrokselta lähtien. Kierrosten noustessa meno kiristyy tasaiseen tahtiin ja kunnolla elämä alkaa neljän tonnin jälkeen. 7-portainen kaksoiskytkinvaihteisto toimii kaikissa ajotilanteissa hyvin sekä automatiikalla että kuljettajan hoitaessa vaihtoja. Kaasupolkimen vasteeseen, vaihteiston nopeuteen, alustan jäykkyyteen sekä putkiston ääniin pystyy vaikuttamaan ajotilaa vaihtamalla. Näistä voi rakentamaan myös itselle mieluisan kokoonpanon Individual ajotilan alle. Luistonestosta löytyy esimerkiksi radalla hyvin toimiva Sport-tila tai halutessaan järjestelmän voi kytkeä kokonaan pois päältä.

TILAT Ohjaamo on jaettu selkeästi kahteen osaan massiivisella keskikonsolilla. Tilaa kuitenkin on riittävästi ja ajoasennon saa säädettyä hyväksi. Vakiona olevat AMG-urheiluistuimet tarjoavat monipuoliset säädöt ja hyvän tuen myös rata-ajoa ajatellen. Tavaratila on poteromainen ja tarjoaa luokassaan varsin hyvin tilaa.

MALLISTO AMG GT on tarjolla 462-hevosvoimaisena perusversiona ja tehokkaampi S-malli tarjoaa 510 hevosvoimaa. Myös varustelu on jälkimmäisessä hieman kattavampi sisältäen muun muassa säädettävän alustan, isommat jarrut sekä AMG Performance -pakoputkiston. Lisävarustelistalle jää vielä poimittavaksi esimerkiksi keraamiset jarrut. Hintaeroa vakiovarusteisilla malleilla on hieman yli 30 000 euroa.

​

Mercedes-AMG GT S
Hinta alkaen 227 960 €

Moottori 3 982 cm3, V8, biturbo
Teho 375 kW (510 hv) 6 250 r/min
Vääntö 650 Nm / 1 750–4 750  r/min
0-100 km/h 3,8 s
Huippunopeus 310 km/h
EU-kulutus 9,4 l/100 km
CO2-päästöt 219 g/km
Mitat pituus 4 546 mm, leveys 1 939 mm, korkeus 1 288 mm, akseliväli 2 630 mm
Omamassa 1 570 kg
Tavaratila 285–350
Lisätietoja Veho Group Oy Ab www.mercedes-benz.fi

Moottori sijaitsee etuakselin takapuolella ja vaihteisto on sijoitettu taka-akselin yhteyteen. Tällä rakenteella saavutetaan ajettavuuden kannalta suotuisa painonjakauma.​
Moottori sijaitsee etuakselin takapuolella ja vaihteisto on sijoitettu taka-akselin yhteyteen. Tällä rakenteella saavutetaan ajettavuuden kannalta suotuisa painonjakauma.​

Kuvat: Tomas Leprince, Daimler AG