Koeajo: DS 5 – aikaisempaa mukavampi ranskatar

PSA-konserni eriytti aikaisemmin Citroënin-brändin alla olleen DS:n omaksi merkikseen. DS 5 koki nimimuutoksen yhteydessä faceliftin ja on nyt huomattavasti aiempaa mukavampi.

Tykkäsimme

Parantuneesta mukavuudesta

Hiljaisuudesta

Vääntävästä moottorista

Persoonallisuudesta

Emme tykänneet

Moottorin äänestä sisälle

Pikkulokeroiden puutteesta

Takatiloista

Hinta alkaen 33 604 €
Koeajoauto 42 987 € (2015)

Citroën esitteli loppuvuonna 2011 Euroopan markkinoille uutena mallina DS 5:n. Silloin DS-mallisto kulki vielä Citroën nimen alla, mutta ne erottuivat normaalista mallistosta sekä tyylillisestä että varustukseltaan. Tänä vuonna valmistaja eriytti DS:n omaksi alabrändikseen, jotta ero Citroëniin saataisiin selvemmäksi.

DS 5 on malliston lippulaiva, joka erottuu edelleen muotoilullaan valtavirrasta. Ulkonäössä ei ole tapahtunut faceliftin yhteydessä kovin isoja muutoksia merkkien vaihtumista lukuun ottamatta. Auto on ulkokuoren lisäksi myös sisältä persoonallinen. Ohjaamon ilmeeseen on haettu vaikutteita ilmailusta ja etenkin iso kattokonsoli viittaa tähän. Muotoilu on ajanut käytännöllisyyden edelle muutamissa kohdissa ja esimerkiksi näkyvyys etu- ja takaviistoihin on heikko. Tämän lisäksi ohjaamossa ei juurikaan lokerikkoja pienille tavaroille.

Suurin muutos onkin tapahtunut pinnan alla. Asiakaspalautteen perusteella tehtaalla säädettiin alustaa merkittävästi mukavampaan suuntaan. Aikaisemmin DS 5:n alusta oli lähes kovaksi luonnehdittava, mutta uudistuksen myötä parantunut mukavuus sopii huomattavasti paremmin auton luonteeseen. Kyseessä ei kuitenkaan ole millään tavalla urheilullinen auto, vaan ennemminkin mukava matka-auto. Haluaisin suorastaan kokea DS 5:n nimensä arvoisella ja mukavuudestaan tunnetulla kaasunestejousituksella.

DS 5 mukavan persoonallinen auto, joka hoitaa tehtävänsä kunnialla. Aavistuksen paremmalla äänieristyksellä moottoritilan ja ohjaamon välille saataisiin vielä huomattavasti yläluokkaisempi vaikutelma, mihin DS merkkinä tähtää.

DS 5 on joka suunnasta katsottuna varsin pyöreälinjainen Keulalta ei löydy enää Citroënin merkkiä Takaikkuna on matala, eikä takanäkyvyys ole erityisen hyvä Perän linjat ovat puhtaat, eikä puskurin ja takaluukun rajaan jää pykälää

MIKÄ DS-malliston lippulaiva, joka koki syksyllä faceliftin.

KENELLE DS-nimellä on hieno historia ja se varmasti herättää kiinnostusta alan harrastajissa. Tämän lisäksi DS:llä halutaan houkutella uusia asiakkaita ranskalaismerkin pariin.

AJETTAVUUS DS:n alustaa muokattiin uudistuksen yhteydessä palautteen perusteella mukavuuspainotteisemmaksi. Tässä on onnistuttu hyvin menemättä liiallisuuksiin. Auto etenee vakaasti ja suhteellisen mukava. Terävät poikittaissaumat kuitenkin tuntuvat melko terävästi korissa ja ohjaustuntuma jää varsin etäiseksi.

SUORITUSKYKY Tehoihin nähden ilmoitetut suoritusarvot eivät anna kovin imartelevaa kuvaa auton suorituskyvystä. Pääasiassa heikot luvut johtuvat verkkaisesti vaihtavasti automaattivaihteistosta, joka tarjoaa kuitenkin hyvää mukavuutta. Käytännön ajotilanteissa 400 newtonmetrin vääntö takaa vaivattoman etenemisen, mikä on olennaisempaa kuin satasen spurtti.

TILAT Edessä istutaan kahdessa selkeästi erotetussa ”poterossa”. Omaa aluettaan korostaa korkean ja leveän keskikonsolin lisäksi myös normaalia isompi kattokonsoli ja molempien etupaikkojen päällä olevat erilliset kattoikkunat. Ajoasennon saa keskimittaiselle hyväksi, mutta tämän jälkeen takapenkkiläisillä alkaa olla tiivis tunnelma. Tavaratila on kiitettävän kokoinen ja hyvän muotoinen, mutta korkea kynnys ja kapeahko luukku rajoittavat hieman tilan käyttöä.

MALLISTO DS:n mallistosta löytyvät koeajetun isomman dieselin lisäksi pienempi 1,6-litrainen 115-hevosvoimainen diesel, 156-hevosvoimainen bensamalli ja 200-hevosvoimainen Hybrid4. Perusvarustetaso on So Chic ja se pitää sisällään olennaisimmat varusteet kuten peruutustutkat, avaimettoman keskuslukituksen ja käynnistyksen, vakionopeudensäätimen ja radion. Noin 3 000 euroa hintaa nostava Sport Chic tuo mukanaan muun muassa kosketusnäytöllisen radion, navigoinnin, peruutuskameran, sähkötoimiset istuimet ja kääntyvät ajovalot.

DS 5 BlueHDI 180 Sport Chic

Moottori 1 997 cm3, R4 turbodiesel
Teho 133 kW (181 hv) 3 750 r/min
Vääntö 400 Nm / 2 000 r/min
Vaihteisto 6-vaihteinen automaatti
0-100 km/h 9,2 s
Huippunopeus 220 km/h
EU-kulutus 4,4 l/100 km
CO2-päästöt 114 g/km
Mitat Pituus 4 530 mm, leveys 1 871 mm, korkeus 1 504 mm, akseliväli 2 727 mm
Omamassa 1 757 kg
Tavaratila 468-1 288 l

Etupaikat erottuvat selkeästi toisistaan korkealla keskikonsolilla Mittaristo on yksikertaisuudessaan selkeä. Tuulilasinäyttö kertoo myös olennaisimmat tiedot Penkki tarjoaa hyvän tuen ja riittävät säätövarat Kojelauta on viisto ja voimakkaasti muotoiltu Kosketusnäyttö jää kuljettajasta katsottuna hieman turhan kauas Keskikonsolissa ei ole juurikaan säilytystilaa pikkutavaroille Kuljettajan istuin on varustettu muistipaikoilla ja hierontatoiminnolla Molempien etupenkkiläisten päällä on omat kattoikkunat Kattokonsolista löytyy painikkeet muun muassa ikkunaverhoille Takapenkillä ei ole erityisen runsaasti tilaa, mutta penkki itsessään on varsin hyvä Korkea nostokynnys hankaloittaa tavaratilan käyttöä

Kuvat: Mikko Autio