Koeajo: BMW M6 Coupé Competition – saisiko olla vähän lisää?

Mitä tehdä, kun mikään ei riitä? Halua enempään voi ainakin hillitä hieman sijoittamalla uuteen 600-heppaiseen BMW M6:n erikoisversioon.

Tykkäsimme

käsittämättömästä vääntöalueesta

riittävän mukava arkiajossa

varsinainen peto sporttiasetuksilla

Emme tykänneet

tehoa niin paljon, että takavedon rajat tulevat jo vastaan

ohjaamossa voisi olla aavistus enemmän fiilistä

EU-kulutuksen ja testikulutuksen ero yli 50 %

Keskustelu autoista on hauskaa. Kukaan ei nimittäin voi väittää, etteikö jo tavallisen M6 Coupén 560 hevosvoimaa olisi riittävästi tehoa näyttävään autoon. Siitä voidaan olla sen sijaan montaa mieltä, tarvitaanko tehoa vielä lisää… Mutta koska AMG ja RS tuotemerkeistä vastaavat kilpailijat tekevät – tai ainakin suunnittelevat tekevänsä – tällaisia kuutosen teholuvuilla alkavia tuotteita, myös BMW haluaa todistaa kykenevänsä tähän.

Ja miksi ei? Maailmassa on paljon asiakkaita, joille mikään ei riitä, joten autovalmistajat tekevät parhaansa antaakseen heille koko ajan vähän enemmän – tietenkin sopivaa korvausta vastaan.

Competition-version moottori on sama 4,4-litrainen tuplaturbo-V8 kuin ”perusversiossa”, 40 lisäheppaa on taiottu esiin tehostamalla moottorinohjausta ja ahtopainetta nostamalla. Samalla moottorin maksimivääntö kasvoi 700:ään Newtonmetriin. Erityisen vaikuttavaa on se, että maksimivääntö on käytössä kierrosluvuilla 1 500–6 000 eli siis käytännössä jatkuvasti.

Muita Competition-muutoksia ovat hieman jäykistetty alakerta, tasauspyörästön lukon uudet säädöt, sporttisemmaksi säädetty ohjaus sekä uudet 20-tuumaiset renkaat. Auton huippunopeus on rajattu herrasmiessäännöllä lukemaan 250 km/h, mutta M-pakettilla sen saa nostettua lukemaan 305 km/h. Lisävarustelistalta löytyvät myös hiilikuitukeraamiset jarrulevyt, jos joku suunnittelee ottavansa autosta kaiken irti ratapäivillä.

Kuinka helposti muutokset sitten huomaa? Ei kovinkaan; ainakaan ensin, ja ainakaan normaaliasetuksilla. Competition-versio on vielä oiva matka-auto, se ei tunnu liian epämukavalta. Tästä tulee heti plussaa.

Mutta kun asetuksista valitaan sport-asento, sitten tapahtuu. Auto haluaa mennä – koko ajan. Kaasupolkimen hipaisukin saa moottorin heräämään: ”moooouuuurrrrr, nytkö mennään, mmmmooooouuuurrrrr, no nyt no nyt no nyt, mmmmmmrrrrrrr”. 7-portainen kaksoiskytkinautomaatti takoo nopeasti uutta vaihdetta silmään, ja loputtomalta tuntuva voima saa hymyn leviämään kuskin kasvoilla. Moottorin äänimaailma nousee samalla kiehtovaksi. Ääni on toki hieman synteettinen, mutta samalla soundeissa on jotakin samaa kuin vanhassa vapaasti hengittävässä V10-padassa. Vau.

Entä jos tämäkään ei riitä? Ei hätää. Asetuksista löytyy vielä asento Sport-Plus. Meno muuttuu vieläkin villimmäksi. Moottori on vieläkin herkempi reagoimaan, vaihteisto toimii vieläkin nopeammin, ja jousitus muuttuu vielä astetta jäykemmäksi. M6 Competition on näillä asetuksilla valmis radalle, ja asetuksia pitäisikin käyttää vain siellä. Arkiajoja ajatellen auto on yksinkertaisesti jo liian epämukava.

Näillä tehoilla ja voimavaroilla lähestytään myös mekaanisen pidon rajoja. Mittasimme autolle kiihtyvyydeksi nollasta sataan kilometriä tunnissa 4,1 sekuntia, joka jää kaksi kymmenystä tehtaan ilmoittamasta arvosta. Nelivetoisuus ei tekisi tälle autolle välttämättä pahaa…

BMW M6 Coupé Competition
Moottori
4 395 cm3, tuplaturbo-V8
Teho 441 kW (600 hv) / 6 250 r/min
Vääntö 700 Nm / 1 500–6 000 r/min
0-100 km/h 4,1 s (mitattu)
Huippunopeus 250 km/h (rajoitettu)
EU-kulutus 9,9 l/100 km
CO2-päästöt 231 g/km
Mitattu kulutus 15,3 l/100 km
Mitat Pituus 4 898 mm, leveys 1 899 mm, korkeus 1 375 mm, akseliväli 2 851 mm
Omamassa 1 984 kg
Tavaratila 460 l