Volvo on uudistanut mallistoaan parin vuoden ajan isoimmista mallisarjoista lähtien. Nyt esittelyvuorossa on ensimmäinen 40-sarjan jäsen.
Volvolla alkoi uusi aikakausi, kun valmistaja esitteli toisen sukupolven XC90:n. Muutos edeltäjään verrattuna oli suuri, ja malli on toiminut koko merkin suunnannäyttäjänä siitä lähtien. 90-sarjan jälkeen tänä keväänä esiteltiin samalle SPA-pohjalevyrakenteelle perustuva XC60-malli ja nyt mallisto täydentyy ensimmäisellä 40-sarjalaisella.
Täysin uusi XC40 on ensimmäinen auto, joka hyödyntää pienemmän kokoluokan modulaarista CMA-arkitehtuuria. Volvon kaikki tulevat 40-sarjalaiset mukaan lukien tulevaisuudessa esiteltävät täyssähköautot tulevat perustumaan tähän samaan rakenteeseen.
Muotoilullisesti XC40 jatkaa isompien sisarien tyyliä. Ulkoasuun on kuitenkin tuotu aavistus leikkisyyttä, joka sopii hyvin yhteen kompaktin koon ja näppärien mittasuhteiden ansiosta. Etenkin leveä C-pilari ja pitkälle kylkeen ulottavut takavalot vetävät huomion puoleensa. Sisätilojen ilme noudattaa ulkonäköä enemmän isommista mallisarjoista tuttua tyyliä, joka tuo ylellistä tunnelmaa kompaktiin autoluokkaan.
Merkittävänä kilpailutekijänä Volvo tarjoaa XC40:een laajaa kattausta uusimpia turvavarusteita. Autosta löytyy automaattisen hätäjarrutuksen tarvittaessa tekevä City Safety -järjestelmä, osittaiseen autonomiaan kykenevä Pilot Assist -järjestelmä sekä esimerkiksi 360-asteen näkymän tarjoavan kamerajärjestelmä.
Alkuun uusi XC40 tulee tarjolle isommistakin malleista tutuilla kaksilitraisilla D4-dieselillä ja T5-bensakoneella. Mallistoon tulee liittymään myöhemmin Volvon ensimmäinen kolmisylinterinen moottoriversio, hybridimalli, sekä valmistajan ensimmäinen täyssähköinen auto.
Uuden XC40:n hinta Suomessa alkaa 39 953 eurosta. Laajemmat hinnastot julkaistaan lokakuussa, jolloin myös tilauskirjat avataan.
Kuvat: Valmistaja