Volkswagen Golf on yksi automaailman legendoista ja perinteinen mittatikku omassa luokassaan. Kahdeksas sukupolvi tulee jatkamaan tätä vuosikymmenien mittaista tarinaa.
Golf on ikoni keskikokoisten perheautojen keskuudessa. Monesti tästä autoluokasta kuulee käytettävän nimitystä Golf-kokoluokka, mikä juontaa juurensa Golfin alkutaipaleelle. Uuden autoluokan luomisen jälkeen vuodesta 1974 lähtien Golfia on myyty kaikkiaan yli 35 miljoonaa kappaletta. Tällaisen tuotteen uudistaminen ei ole helppo, mutta äärimmäisen tärkeä tehtävä.
Kahdeksannen sukupolven Golf on saanut täysin uudenlaisen ilmeen keulaan. Koko keulan leveydeltä palava valolista varastaa huomion hämärässä. Listan alapuolelta löytyvät valot antavat keulalle matalan ja edeltäjiä aggressiivisemman ilmeen. Myös perinteisesti valojen välissä löytyvästä maskista luopuminen laskee keulan painopistettä. Keulasta perään yltävä selkeä pokkaus ja tämän alapuolinen laaja tasainen pinta antavat autolle tasapainoisen ja rauhallisen ilmeen. Perässä on hieman lisää särmää ja valojen grafiikkaa on kehitetty moderniin suuntaan. Uusi Golf on aina varustettu LED-valoilla varustelusta riippumatta.
Sisätilat on uusittu isolla kädellä. Kuljettajan näkökentässä on aina 10,25-tuumainen mittaristonäyttö, joka tarjoaa monipuoliset muokkausmahdollisuudet. Multimediajärjestelmän näyttö on aiempaa korkeammalla ja tuotu lähemmäs kuljettajaa. Sen käyttöliittymää on viilattu ja ilme on aiempaa visuaalisempi. Palaamme järjestelmän käytettävyyteen ja muun muassa äänenvoimakkuuden sekä lämpötilan säätöjen liukusäätimien toimivuuteen myöhemmin koeajojen yhteydessä. Kokonaisuutena ohjaamossa on ilmavampi tunnelma ja myös siro sähköinen vaihteenvalitsen keventää keskikonsolin ilmettä.
Uusi Golf perustuu pävitettyyn MQB-pohjalevyyn, joten pinnan alta löytyvä perusrakenne on pitkälti yhtenevä edeltäjän kanssa. Esimerkiksi akseliväli on yhtenevä edeltäjän kanssa, eikä autoon ole siis tehty varsinaisesti isoja rakenteellisia muutoksia. Pituutta Golfilla on hieman alle 4,3 metriä. Suurin muutos onkin täysin uudistunut sähköjärjestelmä, joka on nykypäivänä entistä suuremmassa roolissa kaikissa autoissa. Näiden uudistuksien myötä Golfin tarjoamat sähköiset järjestelmät edustavat sekä viihteen, yhdistettävyyden että kuljettajaa avustavien teknologioiden osalta viimeisintä teknologiaa.
Perusrakenteen myötä myös voimalinjat ovat perustaltaan tuttuja seitsemännestä sukupolvesta. Pellin alle on tarjolla bensiinillä, dieselillä ja kaasulla toimivia vaihtoehtoja, joiden teholukemat asettuvat välille 66-221 kW (90-300 hv). Tiettyjen kolme- ja nelisylinteristen bensakoneiden yhteydessä hyödynnetään ensimmäistä kertaa kevythybriditekniikkaa, joka perustuu laturigeneraattoriin ja 48 voltin sähköjärjestelmään. Hihnavetoinen laturi kerää talteen energiaa esimerkiksi hidastustilanteissa ja pystyy vastaavasti tarjoamaan pientä lisäapua esimerkiksi liikkeellelähdöissä. Nämä mallit tunnistaa jatkossa merkinnästä eTSI. Mallistosta löytyy nyt myös kaksi eHybrid-merkintää kantavaa ladattavaa hybridiä, joiden teholukemat ovat 150 kW (204 hv) ja 180 kW (245 hv). Molemmista löytyy nimelliskapasiteetiltaan 13 kWh akusto, joten sähköinen toimintamatka on huomattavasti edeltäjää parempi.
Uusi kahdeksannen sukupolven Golf ei tarjoa järisyttäviä yllätyksiä, vaan jatkaa menestysmallin tarinaa varmoin ottein. Muotoilussa on miellyttävää raikkautta, mutta tunnistettavuus on säilytetty. Myös sisätilojen osalta Golf vaikuttaa hyvin nykyaikaiselta, eikä käytettävyys ole jäänyt designin jalkoihin. Voimalinjojen monipuolinen tarjonta takaa sopivan vaihtoehdon löytymisen mahdollisimman monelle. Voisi sanoa, että uudessa Golfissa on ainesta kansan autoksi.
Kuvat: Mikko Autio
Seuraa Teknavia myös sosiaalisessa mediassa!
Löydät meidät Facebookista, Instagramista, Twitteristä ja YouTubesta.
Teknavin 18. tuotantokauden uudet jaksot sunnuntaisin klo 22.35 MTV3-kanavalla.