Renaultin sähköautosta hurja konsepti – ZOE e-sport tarjoilee 460 hevosvoimaa

Sähköautoilu nostaa jatkuvasti profiiliaan ja uusia pelureita tulee jatkuvasti mukaan markkinoille. Pelkällä sähköllä toimivia urheiluautoja ei vielä liiemmin ole markkinoilla, vaikka useissa superautoissa hyödynnetään hybriditekniikkaa.

Kilpaurheilu toimii tässäkin tienraivaajana. Formula E Championship ei ole ehkä vielä kunnolla tavoittanut suurta yleisöä, mutta tämä täysin sähköisillä formuloilla ajettava sarja on autonvalmistajilla tärkeä testausympäristö. Renault esitteli Genevessä sähköformuloissa testattua tekniikkaa nyt varsin rajun näköisen ZOE e-sport -konseptiauton kuorissa.

Ulkonäöltään ZOE e-sport on varsin hurjan näköinen. Isot ilmanottoaukot keulalla tarjoilevat ilmaa akuston ja sähkömoottorin jäähdytyskennoille. Matalalla lepäävä kori ja huomattavan leveä raideleveys antavat autolle todella vankan vaikutelman. Kokonaisuuden kruunaavat 20-tuumaiset vanteet.

Autosta löytyy kaksi sähkömoottoria, yksi edestä ja yksi takaa. Yhdessä nämä tarjoavat noin 460 hevosvoiman tehon ja 640 newtonmetriä vääntöä. Usein sähkötekniikan ongelmaksi muodostuu paino ja tässä tapauksessa liikaa massaa on yritetty välttää käyttämässä rakenteissa hiilikuitua sekä kevlaria. Kokonaisuudessaan auto painaa 1 400 kiloa, josta akuston osuus on 450 kiloa. Tällä yhdistelmällä ZOE e-sport pinkaiseen sataseen 3,2 sekunnissa ja 200 km/h nopeus saavutetaan reilusti alle 10 sekunnissa. Akun kapasiteetti on sama 40 kWh kuin ZOE Z.E. tuotantomallissa, jolle valmistaja lupaa yli 400 kilometrin toimintamatkan. Jo suuremmista ajovastuksista johtuen e-sport ei tule varmasti tähän yltämään, mutta kyllä akku muutamaan ratakierrokseen kuitenkin riittää.

Myös auton alusta on rakennettu vastaamaan sähkömoottorien tarjoamaa suorituskykyä. Moottorien lisäksi alustan ja aerodynamiikan suunnittelussa on hyödynnetty sähköformuloista saatuja oppeja. Sisätilojen osalta e-sport-konsepti on varsin karsittu kaksipaikkainen katu- ja rata-auton sekoitus. Kuljettajalla on mahdollisuus säätää ajotilan lisäksi jarrubalanssia.

Jäämme mielenkiinnolla odottamaan milloin sähköautoilla nähdään formuloiden lisäksi muita ratasarjoja, ja tuleeko tämän tyylisiä sähkösportteja lähiaikoina tuotantoon.

Kuvat: Mikko Autio ja Renault