Persoonallista mukavuutta – Citroenin uusi resepti kompaktiluokkaan

Citroen elää uudistumisen aikaa, ja seuraavaksi putkessa on C4 Cactus. Kyseessä on myös ensimmäinen valmistajansa uutta alustateknologiaa hyödyntävä malli.

Citroenin mallisto käy parhaillaan läpi rajua uudistumista. Tämä näkyy myös myyntiluvuissa, jotka ovat Suomessakin sukeltaneet rajusti muutaman viime vuoden aikana. Uudistuva mallisto tulee painottamaan suuresti mukavuutta, joka on aina ollut yksi Citroenin parhaimpia ominaisuuksia.

C4 Cactus näki päivänvalon useampien konseptiautojen jälkeen vuonna 2014. Malli herätti kiinnostusta persoonallisuudellaan ja erityisesti kaupunkiympäristöön sopivilla kylkien ilmasuojilla. Sittemmin nämä ovat tulleet varusteeksi myös pienempään C3-mallistoon.

Periaatteessa nyt nähtävä uudistunut C4 Cactus on edeltäjänsä facelift, mutta nykypäivänä poikkeuksellisen laaja sellainen. Samalla Citroen tiputtaa mallistosta pois perinteisen ilman liitettä olevan C4:n, joten Cactuksen vastuu mallistossa kasvaa melko suureksi. Sinänsä päätös on mielenkiintoinen, sillä Cactus on ulkomitoiltaan huomattavasti C4:ää pienempi, eikä Citroenillä ole enää perinteistä vaihtoehtoa hatchback-mallien joukossa.

Uudistunut C4 Cactus on saanut ulkomuotoonsa särmikkyyttä ja esimerkiksi ilmasuojia on hieman pienennetty. Isoimmat muutokset ovat takaosassa, joka on nyt perinteisemmän näköinen. Keulan persoonallisessa ilmeessä on paljon samaa pienemmän C3:n kanssa. Sisätiloissa tyyli on säilynyt pitkälti samana, mutta erityisesti istuinmukavuuteen on kiinnitetty huomiota.

Suurin uutuus autossa on kuitenkin uusi hydraulisia pohjauselementtejä, Progressive Hydraulic Cushions (PHC), hyödyntävä jousitusjärjestelmä. Iskunvaimentimen perinteinen mekaaninen elementti (bump stop) on Citroenin uudessä järjestelmässä korvattu kahdella hydraulisella elementillä, jotka tehostavat sekä sisäänjouston että ulosjouston vaimennusta. Normaalissa ajossa ilman suuria epätasaisuuksia hydrauliset elementit eivät varsinaisesti osallistu vaimennukseen, mutta niiden olemassaolo mahdollistaa alustan mukavuuspainotteisen toteutuksen. Isommissa epätasaisuuksissa PHC-järjestelmä osallistuu vaimennukseen sitoen iskunvaimentimeen tulevaa energiaa. Periaatteessa hyvin yksinkertainen järjestelmä ei vie normaalia enempää tilaa, joten se on myös helposti hyödynnettävissä.

Uuden C4 Cactuksen moottorivalikoima koostuu tutuista PureTech 81, 110 ja 130 -moottoreista, joista keksimmäinen on saatavilla manuaalin lisäksi myös automaattina. Dieseleitä on tarjolla kaksi, BlueHDi 100 ja 120, joista jälkimmäinen on tarjolla myös automaattina.

Suomessa uudistunut C4 Cactus nähdään ensi keväänä.

Kuvat: Valmistaja