Ford on lopettanut mallistonsa pienimmän KA-mallin maahantuonnin Suomeen. Kyseisen kokoluokan markkinat ovat Suomessa varsin pienet, joten päätös on sinänsä ymmärrettävä. Mallistoon syntyneen aukon paikkaa nyt uusi Ford KA+.
Uutuus sijoittuu ulkomittojensa puolesta hyvin lähellä alle nelimetristä Ford Fiestaa ollen vielä aavistuksen lyhyempi. Korkeutta puolestaan on enemmän, mikä tuo lisätilaa viisipaikkaisen auton sisätiloihin. Valmistajan mukaan KA+ tarjoaa luokkansa suurimman pääntilan edessä ja jalkatilan takana.
Suomen tuontiohjelmassa on yksi malli, jonka moottorina toimii 1,2-litrainen vapaasti hengittävä 85-hevosvoimainen Duratec-bensiinimoottori. Mallin keskikulutukseksi ilmoitetaan 4,8 l/100 km, mikä tarkoittaa 110 g/km hiilidioksidipäästöjä.
Uuden Ford KA+:n hinnat alkavat 14 392 eurosta, mikä on hieman edullisinta Fiestaa halvempi. Vakiovarustukseen kuuluvat olennaisimpina manuaalinen ilmastointi ja Ford SYNC -viihdejärjestelmä. Lisävarustelistalta voi poimia esimerkiksi automaatti-ilmastoinnin, vakionopeudensäätimen, tai peruutustutkan.
Ford KA+ ei siis tarjoa viimeisintä tekniikkaa, tai hienoimpia varusteita. Se houkuttelee käytännöllisyydellä, ja tarjoaa järkivaihtoehdon esimerkiksi perheen kakkosautoksi.
Kuvat: Ford