Ferrarin mallisto on painottunut viime vuosina urheiluautojen pariin ja klassisen kauniit GT-autot ovat jääneet taka-alalle. Nyt asiaan saadaan korjaus ajatonta tyyliä henkivän Ferrari Roman muodossa.
Italialaisvalmistaja Ferrari on tunnettu nopeista autoistaan. Viime vuosina Ferrarin tarjonnasta on suorastaan puuttunut menneiden vuosikymmenien GT-autojen glamouria tarjoa malli. Perinteiset GT-autot ovat yleensä olleet mielekkäämpi vaihtoehto etenkin pidemmille matkoille ja arkipäiväiseen liikkumiseen puristisiin urheiluautoihin verrattuna. Eniten tällaista GT-tyyliä ovat tarjonneet tarjonneet isot V12-moottoriset mallit, ”perheauto” GTC4 Lusso ja avonaisen malliston aloittava Portofino. Nyt mallisto saa odotetun laajennuksen täysin uudesta automallista.
Uutuus tottelee ytimekkäästi nimeä Roma. Valmistaja on käyttänyt auton sloganina lausahdusta ”la nuova dolce vita”, jolla viitataan Italian pääkaupungin 50- ja 60-lukujen huolettomaan ja nautiskelevaan elämäntyyliin. Samoilta vuosikymmeniltä ovat peräisin myös muutamat Ferrarin ikonisimmat automallit, kuten 250 GT ja 275, joiden vaikutteita myös uutukaisesta on mahdollista löytää.
Hillittyä kauneutta
Uusi 2+2-paikkainen Ferrari Roma on ensivilkaisulla hillitysti muotoiltu. Matala ja pitkä keula, viirumaiset ajovalot sekä korin väriin maalattu rei’itetty maski kääntävät katseita. Muotoja hallitsevat pyöreät linjat ja kokonaisuudessa on hentoa pehmeyttä. Ohjaamo sijaitsee lähellä taka-akselia ja kattolinja laskee tasaisesti perään saakka. Takaosa on minimalistisesti muotoiltu ja sirojen valojen alapuolelta löytyvät neljä isoa pakoputken päätä. Roma ei huuda ulospäin tehojaan tai suorituskykyään, vaan kantaa voimavaransa tyylillä.
Ohjaamon designista löytyy ulkopintojen tapaan kaarevaa kauneutta. Linjakkuuden lisäksi ohjaamo tarjoilee Ferrarin moderneimman ilmeen. Kuljettajan paikalla huomio kiinnittyy ensimmäisenä isoon näytöllä toteutettuun mittaristoon, joka on monipuolisesti muokattavissa. Keskikonsolista puolestaan löytyy pystyyn aseteltu kompakti kosketusnäyttö, jonka kautta ohjataan multimediatoimintoja. Perehdymme näiden järjestelmien käytettävyyteen lähiaikoina kattavamman ensitutustumisen yhteydessä.
”Auto tulkitsee upeasti perinteisen Gran Turismo -auton klassiset linjat 2020-luvulle heijastettuna. Sen muotoilu on aistillisuudessaan mieleenpainuva ja Roma tulee varmasti herättämään huomiota myös ihan uusissa kohderyhmissä”, kertoo Ferrareiden myynnistä Suomessa vastaavan Luxury Collection Automobilesin Ferrari-johtaja Esa Schroderus.
Voimaa ja suorituskykyä
Suhteellisen hillitystä ulkonäöstä huolimatta voimavarat ovat merkin velvoittamien odotusten tasalla. Keulalta etuakselin takapuolelta löytyy tuore versio konsernin pitkäaikaisesta 3,9-litraisesta ahdetusta V8:sta. Sisäistä mallinimeä F154 totteleva voimanlähde on ollut tuotannossa vuodesta 2013 lähtien, ja sen eri sovelluksia on nähty Ferrarin lisäksi Maseratin ja Alfa Romeon käytössä.
Roman keulalla ahdettu V8 tarjoaa tehoa 456 kW (620 hv) ja vääntöä 760 newtonmetriä. Näiden turvin GT-tyyliä henkivä auto hyökkää satasen nopeuteen 3,4 sekunnissa ja huippunopeutta kertyy 320 km/h.
Uuden Ferrari Roman hinnat alkavat Suomessa 332 840 eurosta. Veroton lähtöhinta uutuudelle on 166 611 euroa. Palaamme Ferrari Roman pariin lähiaikoina ensituntumien muodossa.
Kuvat: Mikko Autio
Lue myös:
Koeajossa italialaisten ylpeys – Ferrari 488 GTB
Koeajossa Ferrari 812 Superfast – viehättäviä muotoja, sulosointuja ja räjähtävää suorituskykyä
Markku Alén & Ferrari GTC4 Lusso
Seuraa Teknavia sosiaalisessa mediassa! Löydät meidät Facebookista, Instagramista, Twitteristä ja YouTubesta.