Audin sähköesikoinen astui valokeilaan – katumaasturi 400 kilometrin toimintasäteellä

Audi esitteli hieman alkuperäisestä aikataulusta viivästyneenä ensimmäisen täyssähköautonsa. Muotti on pitkälti sama kuin kahdessa muussa tänä vuonna nähdyssä uudessa sähköautossa.

Sähköautojen tarjonta jatkaa kasvamistaan ja nyt esittelyvuorossa on Audin ensimmäinen täyssähköauto. Malli kulkee nimellä e-tron, joka tulee olemaan jatkossa määre Audin muillekin sähköautoille. Valmistaja kertoi jo e-tron Sportbackin tulevan markkinoille vuonna 2019, ja vuonna 2020 seuraa e-tron GT. Viimeisen suunnittelusta vastaa valmistajan urheilullisista malleista tunnettu Audi Sport.

Nyt nähty nimeä e-tron 55 quattro totteleva uutuus sijoittuu autoluokallisesti hyvin lähelle aiemmin kuluvana vuonna nähtyjä Jaguar I-Pacea sekä Mercedes-Benz EQC:tä. Kyseessä on Audin mallistossa keskikokoluokkaan sijoittuva katumaasturi, josta löytyy sähkömoottorit molemmilta akseleilta, ja auto on nimensä mukaisesti nelivetoinen. Akku on sijoitettu ohjaamon alapuolelle akselistojen väliin. Ulkonäöllisesti e-tron edustaa Audin nykytyyliä terävillä kulmilla ja suorilla linjoilla, ja viisto takalasi tuo mieleen erityisesti Q8:n. Ulkonäköön vaikuttavana mahdollisuutena, Audi e-tron on mahdollista varustaa perinteisten peilien sijaan kameroilla, joiden välittämän kuvan kuljettaja näkee oveen sijoitetuista näytöistä. Ratkaisu tullee yleistymään tulevaisuudessa, sillä tällä saavutetaan säästöä pienemmän ilmanvastuksen myötä.

Sisätilojen kulmikas ja tekninen tyyli on tuttua muista isoista Audeista. Mittaristo on toteutettu näytöllä ja keskikonsolista löytyy kaksi päällekkäistä näyttöä. Reilun 2,9 metrin akseliväli mahdollistaa hyvät sisätilat ja tavaratilaakin auto tarjoaa 660 litraa.

Myös suorituskyvyn osalta e-tron asettuu samaan sarjaan kilpailijoiden kanssa. Sähkömoottorit tarjoavat yhteistehoa 300 kW (408 hv) ja vääntöä on tarjolla 664 newtonmetriä. Satasen nopeuteen sähkö-Audi spurttaa 5,7 sekunnissa, ja huippunopeus on rajoitettu lukemaan 200 km/h.

Akuston kapasiteetti on 95 kWh, ja toimintamatkaksi yhdellä latauksella Audi lupaa 400 kilometriä. Autosta löytyy vakiona 11 kW:n laturi niin sanottua normaalia latausta varten. Myöhemmin vuoden 2019 aikana Audi tulee tarjoamaan lisävarusteena 22 kW:n latausjärjestelmää, jolla latausaika kotioloissa on mahdollista puolittaa. Näiden lisäksi e-tron luonnollisesti tukee pikalatausta, mutta erottautuu tässä kilpailijoista, sillä se on ensimmäinen, joka pystyy hyödyntämään CCS-latausjärjestelmien 150 kW:n tehoa. Tätä hyödyntämällä akku täyttyy noin 80 prosentin lataukseen noin puolessa tunnissa.

Audi e-tron on pitkälti sitä, mitä kaikki osasivat odottaa. Nyt enää joudumme odottamaan, että pääsemme ottamaan ensituntumat uutuudesta ja vertaamaan sitä kilpailijoihinsa tosielämässä.

Kuvat: Valmistaja

Lue myös:
Ensi-illassa Mercedes-Benz EQC – uuden sähköautoperheen pyöreä esikoinen
Koeajossa Jaguar I-Pace EV400 – sähköautokentän uusi peluri

Teknavin 16. tuotantokauden uudet jaksot esitetään maanantaisin klo 22.35 MTV3-kanavalla. Uusinnat perjantaisin ja sunnuntaisin MTV3:lla. Lisää ohjelman aiheista löydät osoitteesta www.teknavi.fi.