Audin RS-mallisto laajenee – kompaktien sporttien tehokuningas lyö tiskiin tasan 400 hv

Erilaisten sähköautojen lisäksi Pariisin autonäyttely tarjoilee luonnollisesti myös sporttista osastoa. Audin osastolla yhtenä katseenkerääjänä komeilee ensimmäistä kertaa A3-mallisarjan sedanversiosta esiteltävä RS-versio.

Autoa ei tarvitse kauaa katsella huomatakseen kyseessä olevan jokin muu kuin vakiomalli. Keulan suuret ilmanottoaukot ja pullistetut lokasuojat viestivät menohaluista. Edessä raideleveyttä onkin kasvatettu 20, ja takana 14 millimetriä perusmalliin verrattuna. Takaosaa hallitsee RS-malleille tyypillisesti kaksi iso ovaalin muotoista pakoputkiston ulostuloa.

Sisätiloista löytyy niin ikään RS-malleille tyypillisesti urheilulliset penkit sekä ohjaamoa koristavia RS-logoja. Mittariston paikalle on tarjolla 12,3-tuumainen näyttö, ja auton ominaisuuksia voi hallita drive select -järjestelmän kautta.

Audi RS 3 sedanin keulalta löytyy sama uusi viisisylinterinen moottori, joka esiteltiin hiljattain TT RS -mallin myötä. 2,5-litraisesta moottorista puristetaan miehekkäät 400 hevosvoimaa ja vääntöä kurnuttavasta vitoskoneesta otetaan 480 newtonmetriä. Voima välitetään myös RS 3:ssa aina seitsemänvaihteisen kaksoiskytkinlaatikon kautta kaikille neljälle pyörälle. Näiden turvin Audin pikkusedani spurttaa satasen nopeuteen 4,1 sekunnissa ja huippunopeus on rajoitettu lukemaan 250 km/h. Jos luvassa on tyhjää autobahnaa, rajoittaminen nostaminen onnistuu lukemaan 280 km/h.

Lue lisää uudella moottorilla varustetusta TT RS:stä:
Ensituntuma: Viiden sylinterin taikaa