Frankfurtin autonäyttelyn yhtenä päätrendinä oli tulevaisuuden visiot autonomisesta autoilusta. Toisesta ääripäästä löytyy todelliset ajajan autot kuten Audi R8 V10 RWS.
Audi on tunnettu quattro-nelivedostaan, jolla valmistajan tehokkaimmat katumallit on varustettu jo vuosikymmenien ajan. Siitä johtuen olikin pienoinen yllätys, kun Audi esitteli ensimmäisen rajatusti tuotettavan takavetoisen autonsa.
Lähtökohtana toimii urheiluauto R8. Sinänsä takavetoisuus R8:n vapaasti hengittävän V10:n parina ei ole teknisesti uutta, sillä R8:n sisarmalli Huracan on tarjolla sekä taka- että nelivetoisena. Takavetoisuudella Audi tähtää ajamista arvostavien asiakkaiden pariin ja markkinoinnissa haetaankin yhtymäkohtia takavetoisen rata-auto R8 LMS:n kanssa.
Auton etuvedon vaatimien komponenttien poistamisen myötä Coupén paino on tippunut 50 kiloa, joten omamassaa uutuudella on 1 509 kiloa. Tämän variaation yhteydessä 5,2-litrainen V10 tarjoilee 540 hevosvoimaa ja 540 newtometriä vääntöä. Näiden turvin sataseen autolla kerkeää 3,7 sekunnissa ja huippunopeutta kertyy 320 km/h.
Audi R8 V10 RWS:n tuotantomäärä on rajattu 999 kappaleeseen. Malli tulee tarjolle sekä Coupéna että Spyder-avoversiona. Suomeen mallia ei tiettävästi tulla tarjoamaan.
Kuvat: Mikko Autio
Lue myös nämä koeajot:
Koeajo: Audi R8 V10 plus – suorituskyvyn huipentuma
Koeajossa Lamborghinin takavetoinen herkkupala – nyt on lupa kierrättää
Teknavin tv-ohjelma palaa jälleen ruutuun! Uudet 14. tuotantokauden jaksot alkavat maanantaina 18.9. klo 22.35 MTV3-kanavalla.