Joko nyt riittäisi? BMW:n munuaismaski kasvaa kasvamistaan

Vuonna 2015 esitelty BMW:n lippulaiva saa päivitetyn ilmeen. Ensimmäisenä huomio kiinnittyy jättimäiseksi kasvaneeseen BMW:n perinteiseen munuaismaskiin.

BMW 7-sarja on kerennyt perinteiseen kasvojenkohotuksen ikään, ja auto on saanutkin varsinaisen kohotuksen. Ulkoisesti merkittävimmät uudistukset ovat keulassa, jossa BMW:n perinteinen munuaismaski on kasvanut varsin massiiviseksi. Tarkemmin ilmaistuna maski on kasvanut 40 prosenttia ja keula on 50 milliä aiempaa korkeampi. Maskin kokoa korostaa aiempaa matalammaksi muotoillut ajovalot. Valmistajan tiedotteen sanoin ”auton muotoilu korostaa mallin arvokkuutta aiempaa elävämmin”. Makuasioita toki, mutta omaan silmään vanha keula näytti tasapainoisemmalta.

Aiempaa isomman maskin lisäksi uudistuneen 7-sarjan ilmeeseen on tullut lisää kulmikkuutta. Konepellissä on uudet pokkaukset, ajovalot ovat kulmikkaammat ja esimerkiksi etulokasuojista löytyvät tuuletusrivat ovat viistettyjen sijaan uudistuksessa muutettu pystysuoriksi. Takaosassa uudistukset ovat huomattavasti vähäisempiä, ja uutuuden erottaa kulmikkaammista valoista sekä puskurin uusista pokkauksista.

Sisätiloissa nahkaverhoiltua pintaa löytyy aiempaa enemmän ja auton akustiikkaan on panostettu entistä enemmän. Kuljettajan paikalla huomio kiinnittyy lisäksi uusiin käyttöliittymiin sekä mittariston että keskikonsolin multimediajärjestelmän osalta, ja tämä kokonaisuus tunnetaan nimellä BMW Live Cockpit Professional. Uudessa käyttöliittymässä on panostettu etenkin keskinäytön muunneltavuuteen, ja kuljettaja voi rakentaa sisällöistä useita personoituja näkymiä.

Uudistettu malli tulee tarjolle kuusi-, kahdeksan- ja kaksitoistasylinterisillä voimanlähteillä. Dieselmallit ovat aina 3,0-litraisia suoria kuutosmoottoreita, mutta ahtimia on mallista riippuen yksi, kaksi tai neljä (730d, 195 kW (265 hv), 740d, 235 kW (320 hv) ja 750d, 294 kW (400 hv). Pelkkää bensaa polttavat turboahdetut moottorit ovat 4,4-litrainen V8 (750i, 390 kW (530hv)) ja 6,6-litrainen V12 (M760i, 430 kW (585 hv). Näiden lisäksi tarjolla on uusi pistokkeesta ladattava hybridi, jonka polttomoottorina toimii aiemman nelisylinterisen sijaan monista muista BMW-malleista tuttu 3,0-litrainen ahdettu rivikuutonen yhdessä sähkömoottorin kanssa. Yhteistehoa tämä voimalinja tarjoaa 290 kW (394 hv). Hybridin sähköiseksi toimintasäteeksi valmistaja ilmoittaa parhaimmillaan yli 50 kilometriä, ja yhdistetyksi kulutukseksi WLTP-mittaustavalla ilmoitetaan pienimmillään 2,1l/100 km (CO2 46g/km), minkä ansiosta se on myös hinnaston edullisin versio Suomessa 109 839 euron lähtöhinnallaan. Kaikkien moottorien parina toimii 8-portainen perinteinen automaattivaihteisto, ja Suomen tuontiohjelmassa kaikki mallit ovat nelivetoisia 745e:tä lukuunottomatta, joka on tarjolla molemmilla vetotavoilla.

Uuden 7-sarjan ennakkomyynti alkaa helmikuussa ja mallin tuotanto alkaa maaliskuussa.

Kuvat: Valmistaja

Lue 7-sarjan koeajo:
Koeajossa BMW 740Le – lippulaivan järkivaihtoehto

Seuraa Teknavia myös sosiaalisessa mediassa!
Löydät meidät Facebookista, Instagramista, Twitteristä ja YouTubesta.