Ison maasturin säästömalli lyö tiskiin hurjat lukemat – keskikulutus 1,8 l/100 km

Audi täydentää ison Q7-maasturin mallisto erittäin mielenkiintoisella, ja suorastaan verottajaa kiusaavalla pistokehybridillä. Ison maasturin voimalinjasta löytyy 3,0-litrainen V6-diesel ja sähkömoottori, joiden yhteistehoksi kirjataan 373 hevosvoimaa ja väännöksi 700 newtonmetriä. Näiden turvin suorituskyky vähintään riittävä ja etenkin ilmoitetut kulutuslukemat kuulostavat hurjilta, sillä EU-keskikulutus kirjataan lukemaan 1,8 l/100 km, mikä vastaa veron perusteena toimivien CO2-päästöjen muodossa lukemaa 48 g/km.

Käytännössä tämä tarkoittaa verojen osuudeksi jäävän 7 400 euroa, kun pelkällä dieselmoottorilla ja vastaavalla varustetasolla varustetussa autossa verojen osuus on 24 200 euroa. Verojen ansiosta Q7 e-tron quattron kokonaishinta on 97 904, kun dieselmoottorinen malli maksaa 98 890 euroa. Q7 e-tron quattro tulee aina Business-varustelulla. Vakiovarusteluun kuuluvat muun muassa mukautuva ilmajousitus, virtuaalinen mittaristo ja Audi e-tron mobiilipalvelut.

Koko Q7-malliston hinnat alkavat hiljattain tarjolle tulleen samaisen V6-dieselin 218-hevosvoimaisen version 85 900 eurosta. Dieselmallien lisäksi tarjolla on 333-hevosvoimainen 3,0-litrainen ahdettu bensa-V6, joka lähtee matkaan 107 799 eurolla.

Lue lisää Q7 e-tronista
Testissä Audin iso maasturihybridi: nyt pihistellään tosissaan