Sähköautojen tarjonta kasvaa kiihtyvään tahtiin. Hyundai tuo kesällä markkinoille jo toisen sähköautonsa.
Sähköautojen lisäksi kompaktien katumaasturien markkinat kasvavat vauhdilla. Hyundai on hiljattain esitellyt luokkaan persoonallisen nimellä Kona kulkevan auton. Nyt suositun autoluokan edustaja saa nosteessa olevan sähkövoimalinjan, jolla valmistaja täydentää ympäristöystävällisten autojen tarjontaansa. Sähköautojen lisäksi Hyundai panostaa myös myös hybridien ja vetyautojen kehittämiseen.
Hyundai Kona electric on lähinnä muotoilullisista syistä hieman perus-Konaa pidempi ja aavistuksen korkeampi. Sisätilojen osalta auto tarjoaa käytännössä samat tilat ja tavaratilaa on tarjolla ilman latauskaapeleiden vaatimaa tilaa 373 litraa. Ulkonäköä leimaa sähköautoille tyypillisesti suljettu etusäleikkö. Ulkoisesti Kona electric on muun malliston tavoin maustettavissa erilaisilla katon, peilien ja ulkovärien yhdistelmillä.
Kona electric tulee tarjolle kahtena tehoversiona. Perusmallin sähkömoottori tarjoaa 99 kW:n tehon (135 hv), ja akun kapasiteetti on 39,2 kWh. Akun lataaminen Type2-tyyppisellä laturilla 7,2 kW:n teholla kestää reilut 6 tuntia, ja yhdellä latauksella pääsee parhaimmillaan 300 kilometriä. Tehokkaammasta versiosta löytyy tehoa 150 kW (204 hv) ja akun kapasiteetti on 64 kWh. Tämän lataamiseen 7,2 kW:n latauslaitteella menee reilu 10,5 tuntia, ja matkaa pystyy taittamaan parhaimmillaan noin 470 kilometriä. Kone electric tukee myös pikalatausta, ja 100 kW:n pikalatauksella 80 %:n varaustila saavutetaan vajaassa tunnissa. Vääntöä on tarjolla molempien tehoversioiden yhteydessä 395 Nm. Miedompi versio saavuttaa satasen nopeuden 9,3 sekunnissa, tehokkaamman spurtatessa samaan nopeuteen 7,6 sekunnissa.
Hyundai tarjoaa uuteen Kona electriciin kattavia varustelumahdollisuuksia. Mittaristo on Ioniqista tuttuun tapaan digitaalinan ja keskikonsolista löytyy 7-tuumainen kosketusnäyttö monipuolisilla liitettävyysominaisuuksilla varustetulle multimediajärjestelmälle. Tämän lisäksi autoon on tarjolla tuulilasinäyttö. Kuljettajaa puolestaan avustetaan aktiivisella vakionopeudensäätimellä, joka toimii aina nopeudesta 0 km/h auton huippunopeuteen 167 km/h saakka. Lisäksi auto on varustettu muun muassa törmäysvaroittimella, kaista-avustimella, kuolleen kulman varoittimella, sekä kuljettajan vireystilan valvontajärjestelmällä.
Hyundain uutuus saapuu Euroopan markkinoille tulevana kesänä. Suomeen tulon aikataulusta, tai auton hinnoista ei ole vielä tarkempaa tietoa.
Kuvat: Valmistaja
Lue myös:
Koeajossa Hyundai Ioniq EV – keskimääräistä normaalimpi sähköauto