Geneven autonäyttely käyntiin: kuvakollaasi VW-konsernin illasta

Porsche aloittaa shown, lavalle pyyhältää kanarialinnunkeltainen ja komeasiipinen Cayman GT4. Katu-uskottavuus on kunnossa, kun Nürrellä on siivutettu kierros aikaan 7:40. Aika on mahdollinen, kun menosta vastaa 3,8-litrainen bokserikuutonen. Hevosia tallista on päästetty karkuteille 385 kappaletta.

Seuraavaksi nähdään visio Seatin tulevasta maasturista. Kyseessä ei ole kuitenkaan ensi vuonna myyntiin tulevan kompaktin katumaasturin esiaste vaan astetta isompi citymaasturi. Konseptin nimi, Vision 2020, antanee viitteitä siitä, milloin tuotantoversiota on lupa odottaa. Keski-isoksi maasturiksi Seat on lähes siro. Espanjalaiset ovat selvästi löytäneen muotoiluunsa tyylin, josta kannattaa pitää kiinni.

Sitten jyrähtää. Estradille saapuu Lamborghini Aventador SV eli Super Veloce eli superversio. 50 lisäheppaa (=750) perusversioon ja 50 kiloa painosta pois tekee jo entuudestaan nopeasta autosta vieläkin nopeamman. Kaikki voima tulee perinteisin keinoin 6,5-litraisesta vapaasti hengittävästä V12-moottorista, ja tehopiikki löytyy 8 500 kierroksen kohdalta.

Ja meno senkun kiihtyy. Lavalle saapuu Bugatti Veyronin viimeinen malliversio, osuvasti nimeltään La Finale. Kyseinen yksilö (siis viimeinen kaikkiaan 450 valmistetusta Veyronista) menee Lähi-itään. Bugattin tarina kuitenkin jatkuu, W16-moottorista ei ole kuulemma otettu vielä kaikkea potentiaalia irti… Toivottavasti luvassa on oikea urheiluauto.

Veyronin jälkeen esittelyvuorossa on uusi VW Caddy. Kontrasti Bugattiin on melkoinen. Ultramodernilta jääkaapilta näyttävä tila-auto tarjoaa paljon hyödyllistä tilaa niille, joiden ego kestää kaapilla ajamisen.

Seuraavana on Ingolstadtin vuoro. Uusi R8 pärähtää vieraiden eteen kireämpänä V10-versiona, eli tehoa siitä irtoaa 610 heppaa. Ajovaloista löytyy laser-teknologiaa, kori on edeltäjää selvästi jäykempi, painosta on pudotettu jokunen ylimääräinen kilo pois ja sylintereitä voidaan sammuttaa tarpeen tullen. Vihreimmässä versiossa ei tosin ole sylintereitä lainkaan, R8 E-Tronia vie pelkkä sähkö.

Hätkähdyttävämpi Audi-uutuus on konseptiauto A9 Prologue Avant. Audi on aina silloin tällöin väläytellyt mahdollisuutta ottaa tuotantoon A8:n farmariversio eli siis A9 Avantin. Reilusti yli viisi metriä pitkä farmari on vaikuttava näky. Kunpa Audilla olisi vihdoin rohkeutta ottaa tämä auto tuotantoon. Audin pitää erottautua jollain VW:stä, ja tässä on siihen yksi hyvä keino.

Ducati kuuluu sekin siis VW-merkkeihin. Myös moottoripyörissä tekniikka menee vauhdilla eteenpäin. Ducatissa voi kohta muuttaa ajomoodia samaan tapaan kuin autoissa. Jousitus voidaan säätää joko kaupunkiin, mutkaiselle maantielle kuin enduro-miehille sopivaksi. Moottoripuolella uutta tekniikkaa on muuttuva venttiilien ajoitus niin imu- kuin pakopuolellakin.

Bentley tuo parrasvaloihin ensin kirkkaanvihreän Continental GT Speedin ja heti sen perään muotoilututkielman Exp 10 Speed 6. Kaksipaikkainen sportti on yllättävän pehmeälinjainen, sen muodoissa on lähes kissamaisia piirteitä. Bentley haluaa kasvattaa myyntiään tulevaisuudessa, ja tässä avainasemassa ovat uusi tuleva maasturi sekä Continentalin alapuolelle suunnitteilla oleva kokonaan uusi mallisarja.

Skoda Superb näyttää entistä itsevarmemmalta. 4,86 metriä pitkän auton terävät muodot ovat pitkälti samat kuin Vision C -konseptissa – särmää ja kanttia riittää vaikka Audille jakaa. Auton valtti on tuttuun tapaan erittäin väljät jalkatilat takana, eikä 625-litrainen tavaratilakaan lopu ihan heti kesken. Kaikki moottorit ovat nelisylinterisiä.

Illan päättävät VW-uutuudet. Ensin esiin saatetaan uusi Touran, joka rakentuu nyt Sportsvanin tapaan modulaariselle pohjalevylle. Jotta ero Sportsvaniin olisi selvä, on Touran kasvanut selvästi – akselivälikin on venähtänyt yli 10 sentillä. Illan viimeinen esiintyjä on VW-konsepti Sport Coupé Concept GTE. Kyseessä lienee tulevan Passat CC:n proto, joskin auto on selvästi rohkeammin muotoiltu kuin nykyinen CC. Keula on suorastaan härskin matala, joka luo koko autolle leveän ja menevän ilmeen.

VW-konsernin uutuuskattaus on hengästyttävä, eikä tässä ole edes kaikki. Merkeillä on paljon enemmän esillä varsinaisessa näyttelyssä myöhemmin. Yksi asia nousi myös mieleen näitä autoja katsottaessa. Kyseessähän on KansanAuto-konserni. Missä ovat kohta nuo kansanautot? VW-konserni tarvitsee kipeästi uuden brändin jo olemassa olevien alapuolelle, muuten sen myynti kehittyvillä markkinoilla on kohta isojen haasteiden edessä.