Volkswagen esitteli päivitetyn Golfin noin kuukausi sitten, ja nyt mallisto täydentyy malliston erityisemmällä päällä. Yksi näistä on sähköisellä voimalinjalla varustettu e-Golf.
Hinta alkaen 42 282 €
Kävimme tutustumassa faceliftin saaneeseen Golfiin vajaa kuukausi sitten ulkomailla. Perinteiseen tapaan Golf tarjoaa hyvin helposti lähestyttävän vaihtoehdon keskikokoluokan autoiluun, joka ei yllätä suuntaa tai toiseen. Nyt uudistuksen toisella kierroksella mallisto täydentyy sähköisillä sekä tehokkaimmilla versioilla.
Ensimmäisenä ajoomme valikoita kenties mielenkiintoisin uutuuksista, eli huomattavasti edeltäjäänsä pidemmällä toimintamatkalla varustettu täyssähköinen e-Golf. Muiden mallien tapaan se on saanut päivitystä ulkonäköönsä, minkä lisäksi sisältä löytyvät uusimmat multimediajärjestelmät. Myös kuljettajaa avustavat järjestelmät ovat ottaneet askeleen eteenpäin ja tarjolla on aktiivisen vakionopeudensäätimen lisäksi aktiivinen kaistavahti, ja näiden yhteistyönä toteutettu ruuhka-avustin.
Sähkö-Golfin suurin ja olennaisin päivitys on kuitenkin tapahtunut auton akustossa, jonka kokoa on kasvatettu 24,2 kWh:sta uuden version 35,8 kWh:iin. Nykyisen kulutusmittaussyklin (NEDC) mukaisesti tämä tarkoittaa nousua luvatusta 190 kilometrin toimintamatkasta aina 300 kilometriin saakka. Käytännön ajossa uudella akustolla pääsee nyt yhdellä latauksella suhteellisen helposti yli 200 kilometrin lukemiin, mikä on useimmille riittävä päivittäiseen liikkumiseen.
Akuston kapasiteetin kasvun lisäksi myös auton teholukemaa on kasvatettu. Aiemman 115 hevosvoiman sijasta sähköisiä hevosia on kuljettajan käytössä 136 kappaletta, ja myös vääntömomentin lukema on noussut 20 newtonmetrillä lukemaan 290. Käytännön ajossa tämä tuntuu piristyneenä olemuksena ja satasen nopeus saavutetaan nyt 9,6 sekunnissa (edeltäjä 10,4 s). Huippunopeus on rajoitettu lukemaan 150 km/h.
Sähköautoilla ajamisen valttina on niiden vaivattomuus, ja tämä tunne on läsnä myös e-Golfissa. Sähköautoissa yleisin ratkaisu on yksi välitys, minkä seurauksena ajossa ei ilmene minkäänlaisia katkoja. Tämä tekee etenkin hitaiden nopeuksien kaupunkiajosta erittäin vaivatonta ja mukavaa. Lisäksi välittömästi liikkellelähdön jälkeen käytössä oleva vääntö antaa miellyttävää voimantunnetta mataliin nopeuksiin. Nämä asiat pätevät kaikkien muiden sähköautojen tavoin myös uudistuneeseen e-Golfiin.
Moniin muihin kilpailijoihin verrattuna Golfin vahvuutena on sen normaali ulkonäkö. Autoja harrastavat tunnistavat sähkö-Golfin esimerkiksi umpinaisesta maskista ja C-kirjaimen muotoisista päiväajovaloista, mutta e-Golf ei "huuda" ulospäin olevansa erilainen. Se tarjoaa kaikki vastaavat mukavuudet ja mahdollisuudet kuin koko Golfin mallisto, eikä sen suhteen sähköautoilijan tarvitse tinkiä perinteisistä iloista.
Sähköautoilun haasteena on akkujen myötä suureksi nouseva massa. Tämä tulee esille myös e-Golfissa jo ratin takana. Keulalla on selkeästi vähemmän massaa, ja ohjaus on huomattavan kevyeksi tehostettu. Epätasaisuuksissa kuitenkin on helppo huomata suurempi kokonaismassa korin laajempien liikkeiden muodossa. Nämä eivät kuitenkaan muodosta ongelmaksi missään vaiheessa, vaan alusta pysyy hienosti ajan tasalla kaikissa ajotilanteissa. Myös vilkaisu papereihin vahvistaa käsityksen; omamassa on yli 1 600 kiloa, mikä on noin 300 kiloa uutta 1,5-litraista bensaversiota enemmän.
e-Goflin ehdottoma vahvuutena on sen hyvä perusta. Vaikka Golfia ei ole perustaltaan suunniteltu sähköautoksi, kokonaisuus toimii hienosti. Ennen kaikkea merkittävästi kasvanut toimintasäde tekee siitä nyt kilpailijan monelle kompaktin luokan autolla, joilla ajetaan pääasiassa säännöllistä työmatka-ajoa. Toki korkeahko hankintahinta edelleen rajoittaa sähköautojen yleistymistä, mutta vastaavasti edulliset käyttökustannukset houkuttelevat kuluttajia tutustumaan niihin. e-Golf on ehdottomasti sähköautoilusta kiinnostuneelle tutustumisen arvoinen tuttavuus.
Kuvat: Mikko Autio