Ensituntuma: Range Rover Sport SVR ja rouheasti muriseva V8

Range Rover lukeutuu automaailman ikonien joukkoon. Luksuksen lisäksi mallivalikoimasta löytyy reipasta suorituskykyä.

Tykkäsimme

Moottorista

Ajettavuudesta

Emme tykänneet

Pintakovasta alustasta

Uraherkkyydestä

Hinta alkaen 268 940 €

Katumaastureita löytyy nykyään käytännössä kaikenlaisiin tarpeisiin. On pieniä kaupunkiautoja, reilusti kuljetuskapasiteettia tarjoavia vaihtoehtoja, oikeasti yllättävän maastokykyisiä laitteita ja myös urheiluautojen suorituskyvyn omaavia tonnikeijuja. Range Rover Sport SVR lukeutuu näistä viimeiseen kategoriaan.

SVR tulee sanoista Special Vehicle Racing ja on osa Jaguar Land Roverin Special Vehicle Operationsa -osastoa (SVO). Tämän kirjainyhdistelmän oikeutuksella Range Rover Sportin keulalle on istutettu konsernisisar Jaguar F-Type SVR:stä tuttu 5,0-litrainen mekaanisesti ahdettu V8. Tämä tapahtui vuonna 2015 ja silloin auto nähtiin myös Markku Alénin vauhtikäsittelyssä. Ranger Rover -malliston päivitetyt autot saapuivat Suomeen alkuvuodesta 2018, ja nyt viimein myös hienoisesti viilattu ja nykyään 423 kW (575 hv) sekä 700 newtonmetriä tarjoileva tehokuningas itse.

Pienten ulkoisten päivitysten lisäksi uudistuneen mallin tunnistaa sisätilojen raikkaan modernista tunnelmasta. Näyttöjä Rangesta löytyy nykyään kolme ja fyysisten painikkeiden määrää on vähennetty. Saksasta lainassa ollut tehtaan koeajoyksilö kärsi hieman järjestelmien viivyttelystä, mutta tällaiset ongelmat korjaantuvat nykypäivänä usein ohjelmistopäivityksillä. Istuimet ovat muuta mallistoa napakammin topatut ja monipuolisten säätövarojen ansiosta omalle kropalle sopiva ajoasento löytyy suurella varmuudella. Ensivaikutelmat antavat Range Rover Sportin ohjaamosta hyvin tyylikkään ja viimeistellyn vaikutelman.

Valtio ja bensalenkkarit kiittävät

Varsin korkealla kojelaudassa sijaitsevaan käynnistysnappiin saa hieman kurotella, mutta tämä on kaiken vaivan arvoista. V8:n hörähdys nostaa hymyn huulille ainakin, etenkin jos matkustajalla sattuu olemaan bensalenkkarit jaloissa. Kylmäkäynnistyksen yhteydessä korotettu tyhjäkäynti viestii myös ulkopuolella oleville kyseessä olevan jotain muuta kuin vähäpäästöinen ekoauto. Tämän tyyliset autot jakavat nykypäivänä vahvasti mielipiteitä, mutta todistettavasti kysyntää riittää ainakin muutamaan kappaleeseen myös Suomessa. Näille tahoille saisi suorastaan ojentaa kunniakirjan valtiontalouden tukemisesta, sillä esimerkiksi koeajoauton kohdalla valtion kassaan kilahtaa pelkästään autoveron muodossa lähes 145 000 euroa ja perushinnastakin löytyy ALV:tä hieman yli 24 000 euroa. Siis reippaasti yli puolet auton kokonaishinnasta menee valtiolle.

Liikkellelähtö tapahtuu pehmeästi ja voimalinja työskentelee huomaamattomasti rauhallisessa ajossa. Kasikoneen höpötys toimii miellyttävän matalavireisenä taustamusiikkina jo rauhallisimmissa kiihdytyksissä. Putkiston toiminnalle löytyy kaksi asentoa, ja avonaisempi vaihtoehto tuntuu luontevalta valinnalta kaikkiin tilanteisiin, sillä ääni ei nouse kuitenkaan häiritsevälle tasolle. Jos tällaiseen autoon päätyy, todennäköisesti näitä ääniä myös tykkää kuunnella. Edeltäjään verrattuna äänimaailma on aavistuksen sivistyneempi ja kenties hieman vaisumpi, mitä on ollut havaittavissa monissa muissakin urheilullisissa autoissa uusista ääniä rajoittavista määräyksistä ja muun muassa bensiinikäyttöisissäkin autoissa löytyvistä hiukkassuodattamista johtuen.

Sisarmalleihin verrattuna SVR on viritetty alustaltaan huomattavasti jäykemmäksi ja auto on varustettu myös aktiivisilla kallistuksenvakaajilla. Rauhallisessa ajossa kovuus suorastaan yllättää; epätasaisuudet tuntuvat selkeästi ohjaamossa, eikä etenemisessä ole lainkaan Range Roverille ominaista mukavuutta. Sinänsä kyseinen valinta on helposti perusteltavissa auton urheilullisella luonteella, mutta toisaalta ilmajousituksen ja säädettävän iskunvaimennuksen voisi kuvitella tarjoavan mahdollisuuden hieman parempaan mukavuuteen ilman suurta menetystä suorituskyvyssä. Toinen huomiota herättävä piirre on nykypäivään poikkeuksellisen voimakas uraherkkyys. Ratin takana saa maantienopeuksissa olla tarkkana, sillä leveiden renkaiden aiheuttama vetely välittyy varsin suodattamattomana ohjauspyörään.

Nämä pienet mukavuuteen liittyvät epäkohdat kuitenkin jäävät taka-alalle, kun oikeanpuoleista poljinta painaa edes hieman syvemmälle. Rauhallinen painallus ei aiheuta dramatiikkaa, vaan jälleen hymyn huulille nostattavan kahdeksansylinteriselle tyypillisen äänen sekä kunnioitusta herättävän voimantunteen. Mekaanisesti ahdettu V8 vetää herräsmiesmäisesti jo alle 2 000 r/min kierrosluvuilta.

Ajotilaa vaihtamalla Range Rover Sport SVR paljastaa katumaasturin hurjan luonteen. Ilmajousitus laskee autoa ja jäykistyy entisestään. Kaasunvaste terävöityy ja vaihteisto pykältää huomattavasti helpommin pienemmälle saattaen moottorin kierrosluvun lähemmäs todellista pelialuetta. Kiihtyvyys on sanalla sanoen vaikuttavaa, numeroilla kerrottuna 4,5 sekuntia 0-100 km/h. Moottori vetää intoa ja voimaa puhkuen huipputehon alueelle uudestaan ja uudestaan upean äänimaailman siivittämänä. Suorituskyky on sitä luokkaa, että valtava koko ja lähes 2,5 tonnin omamassa on helppo unohtaa. Tilanteen salliessa SVR on kykenevä halkomaan ilmaa kunnioitusta herättävällä 283 km/h nopeudella.

Jopa suurempi yllätys tulee vastaan kaarteissa. Kiitos aktiivisten kallistuksenvakaajien kallistelu on minimaalista ja tonnikeiju kääntyy hämmästyttävällä nöyryydellä kaarteisiin. Ohjaus on tarkka, mutta jokseenkin suodatetun tuntoinen. Syksyn kosteille pinnoilla myös luistonestolla riittää tekemistä aktiivisesta takatasauspyörästön lukosta huolimatta. Pitoa ei tunnu etenkään kaarteista ulos lähdettäessä aina riittävän voimavarojen välittämiseen asfalttiin, vaan perä tuo esille leikkisää luonnettaan.

Range Rover Sport SVR lukeutuu autokategoriaan, jota on vaikea perustella järjellä. Ensimmäisestä käynnistyksestä lähtien on kuitenkin pelottavan helppoa unohtaa järki ja vain nauttia yltäkylläisestä voimantunteesta sekä kasikoneen jylhästä äänimaailmasta.

Range Rover Sport SVR
Polttomoottori
5 000 cm3, V8 mekaanisesti ahdettu
Teho 423 kW (575 hv) / 6 000-6 500 r/min
Vääntö 700 Nm / 3 500-5 000 r/min
Vaihteisto 8-vaihteinen automaatti
Vetotapa Neliveto
0-100 km/h 4,5 s
Huippunopeus 283 km/h
EU-kulutus 15,0 l/100 km
CO2-päästöt 338 g/km
Mitat Pituus 4 879 mm, leveys 1 983 mm, korkeus 1 780 mm, akseliväli 2 923 mm
Omamassa 2 448 kg
Perävaunumassa jarruin 3 000 kg
Tavaratila 623-1 463 l

Kuvat: Mikko Autio

Lue myös:
Range Roverin mallisto täydentyy tärkeällä hybridillä – haimme ensituntumat suoraan Los Angelesista
Koeajossa Range Rover P400e – puhdasta ylellisyyttä
Koeajossa kissapedon villein versio

Seuraa Teknavia myös sosiaalisessa mediassa!
Löydät meidät Facebookista, Instagramista, Twitteristä ja YouTubesta.