Porsche oli vielä vuosituhannen vaihteessa pieni valmistaja. Sitten esiteltiin Cayenne. Pääsimme tutustumaan ensimmäisten joukossa tämän menestysreseptin kolmanteen sukupolveen.
Hinta alkaen 121 551 €
Perinteiden rikkomisessa on aina riskinsä. Porsche otti omansa, kun se esitteli ensimmäisen katumaasturinsa vuonna 2002. Nykyään tämän päätöksen järkevyyttä ainakaan taloudellisessa mielessä kukaan ei voi vähätellä, ja Cayennen jälkeen Porsche on noussut suurimpaan kukoistukseen kautta aikojen.
Muotoilunsa osalta Cayenne noudattaa samaa filosofiaa kuin reilu vuosi sitten esitelty Panamera. Etenkin keulan osalta muutokset edeltäjään ovat varsin pieniä ja autoa täytyy katsoa varsin tarkkaan huomatakseen erot. Enemmän kritiikkiä kohdannut takaosa on muuttunut huomattavasti enemmän. Takavalot ovat muun malliston tyyliä noudattavan viirumaiset, ja koko perän levyinen lista korostaa vakautta. Keula on nyt se osa autosta, joka voisi saada hieman lisää särmikkyyttä.
Myös pellin alta löytyy sisarmallista tuttua tekniikkaa. Cayennen keulalla on 3,0-litrainen yhdellä ahtimella varustettu V6, joka tuottaa 340 hevosvoimaa. Cayenne S saa kyytinsä 2,9-litraiselta ja 440 hevosvoimaa tuottavalta tuplaturbolta, ja tällä hetkellä malliston piikkipaikalta löytyy 4,0-litraisella tuplaturbo-V8, joka tarjoilee 550 hevosvoimaa. Panameran kaksoiskytkinvaihteistosta poiketen Cayennessa käytetään 8-portaista perinteistä automaattivaihteistoa, ja voima välitetään aina kaikille neljälle pyörälle. Myöhemmin mallisto tulee täydentymään hybridivoimalinjalla, josta ei ole vielä tarkempaa tietoa. Todennäköisesti kyseessä on kuitenkin Panamerasta tuttu kokonaisuus, jolloin hybridistä tulisi Suomessa myös Cayennen edullisin ja suosituin vaihtoehto.
Yksi Cayennen vahvuuksia katumaasturiluokassa on aina ollut ajettavuus, ja uuden mallin myötä tähänkin on odotettavissa parannusta. Auto on 65 kiloa edeltäjäänsä kevyempi, vaikka tarjolla on uusinta teknologiaa kuten nelipyöräohjaus sekä sähköisesti ohjattu kallistuksenvakaaja, joka kulkee nimellä Porsche Dynamic Chassis Control (PDCC). Lisäksi tarjolla aktiivinen iskunvaimennus (PASM) sekä uusi kolmekammioinen ilmajousitus, jonka toiminta-alue mukavan ja urheilullisen ääripäiden välillä on aiempaa laajempi. Kaikkea alustan toimintaan liittyvä hallitsee järjestelmä nimeltä Porsche 4D Chassis Control.
Ulkonäköä enemmän on muuttunut sisustus, joka muistuttaa nyt vahvasti Panameraa. Mittariston keskeltä löytyy perinteiseen tyyliin kierroslukumittari sekä digitaalinen nopeusnäyttö. Molemmilla puolilla tätä on 7-tuumaiset näytöt, joiden näkymää voi vaihtaa, joskin aika rajoitetusti. Keskikonsolin pitkittäisessä muotoilussa on haettu vaikutteita ilmailumaailmasta ja multimediajärjestelmiä käytetään 12,3-tuumaiselta kosketusnäytöltä. Keskikonsolista löytyvät edelleen myös Cayennelle ominaiset kahvat, mutta muuta yhteistä uutuuden ja edeltäjän välillä ei juurikaan ole.
Pääsimme ensimmäisenä tutustumaan malliston tämänhetkiseen lippulaivaan eli Cayenne Turboon. Turbo on varustettu samalla moottorilla kuin hiljattain ajamamme Panamera Turbo, mutta vaihteiston toteutus eroaa toisistaan. Liikkeellelähtö Cayennella tapahtuu pehmeästi, ja Normal-asetuksella kaasunvaste sekä vaihteiston toiminta ovat korostuneen pehmeitä. Samaa voi sanoa ilmajousituksen toiminnasta, joka suodattaa hienosti epätasaisuudet. Ainoastaan terävät saumat tuntuvat ajoittain pienenä tärähdyksenä korissa.
Normaalissa rauhallisessa ajossa Cayenne etenee hienostuneesti ja suorastaan edustuskelpoisesti. Alustan pehmeydestä huolimatta kori ei kallistele, kiitos aktiivisen kallistuksenvaimennuksen, ja kuljettajan paikalla on miellyttävä työskennellä. Turbon voimavarat saadaan esille, kun kuljettaja painaa kaasun pohjaan; 0-100 km/h taittuu lähes 2 200 kiloa painavalta katumaasturilta urheilullisessa 3,9 sekunnissa. Vauhtia kertyy kaikissa tilanteissa suorastaan naurettavaa tahtia, ja eniten hämmästyttää auton käytös kaarteissa. Aktiivinen kallistuksenvaimennus pitää korin jatkuvasti suorassa, minkä seurauksena perinteinen tunnelma korkean auton kallistelusta katoaa mukavuutta hävittämättä. Pidon rajan tullessa vastaan pieni kaasun nostaminen oikaisee auton välittömästi kuljettajan pyytämään suuntaan, ja provosoimalla auton saa asfaltillakin leikittelevään luisuun. Kerta toisensa jälkeen on pakko todeta, ettei autossa ole mitään järkeä, mutta juuri siitä syystä se on myös hyvin koukuttava kokemus.
Kolmannen sukupolven Cayenne on äärimmäisen vakuuttava kokonaisuus. Se on mukava, tarvittaessa aivan liian nopea ja tarjoaa tilaa isommallekin perheelle. Edeltäjään verrattuna maasto-ominaisuudet eivät ehkä ole enää samalla tasolla, mutta se tuskin häiritsee monia asiakkaita. Mukavuuden ja nopeuden lisäksi Cayennen modernit multimediajärjestelmät kiinnostavat todennäköisesti valtaosaa asiakkaista maasto-ominaisuuksia enemmän.
Kuvat: Mikko Autio
Lue myös:
Porsche esitteli menestysreseptin kolmannen sukupolven – tässä olennainen uudesta Cayennesta
Kotimaan koeajossa Porsche Panamera 4 E-Hybrid – pienillä päästöillä isoa säästöä
Teknavin tv-ohjelman 14. tuotantokauden uudet jaksot maanantaisin kello 22.35 MTV3-kanavalla.