Enemmän kuin kauppakassi – koeajossa Hondan pikkauto

Teknavin sisältöyhteistyökumppani Auto Bild Suomi koeajoi Honda Jazzin, joka on selkeä pikkuauto, kompaktin kokoinen ja näppärä. 

Tykkäsimme

Jazz tarjoaa alle nelimetriseksi autoksi reilut, monipuolisesti muunneltavat tilat

Emme tykänneet

Moottori on alakierroksilla vaisu, ja sen paras anti tulee esiin vasta korkeammilla kierroksilla

Hinta 21 890 euroa

Jo edellinen Jazz erottui muotoilultaan valtavirrasta, eikä nykymalli tee tästä poikkeusta. Uusi Jazz on edeltäjäänsä särmikkäämpi, ja ulkoapäin tarkasteltuna koko auto näyttää olevan pelkkää matkustamoa. Muotoilu hämää silmää, sillä Jazzissa on ihan riittävän kokoinen tavaratila. Pienet etu- ja takaylitykset ovat visuaalisesti vahvistamassa tätä pientä harhakuvaa.

Monikäyttöistä pikkuautoa harkitsevan kannattaa tutustua tähän Honda pienokaiseen. Sekä etu- että takaistuimille on helppo istua, sillä ovet avautuvat reilusti, ja oviaukko on sekä korkea että riittävän leveä. Istuimien muotoilu on varsin mieto, joten toppaukset eivät paina suurikokoisempaakaan matkalaista. Istuimien tarjoama sivuttaistuki on toki miedompi, kuin mitä se on monessa Jazzia urheilullisemmassa pikkuautossa.

Urheilullisuus ei ole se Jazzin avainsana, vaan tilat ja tilojen muunneltavuus. Jousitukseen kaipaa ehkä hiukan lisää jämäkkyyttä, sillä Jazz kallistelee mutkissa varsin reilusti. Osaltaan tämä johtuu auton korkeudesta, mutta loppuosa tulee jousituksesta. Jos mutkateillä ei kaipaa mikroautomaista tunnelmaa – eli normaali ajotuntuma riittää – Jazzia ei voi moittia liian veltoksi. Lisäksi pehmeämpi jousitus sopii tällaiseen kokonaisuuteen huomattavasti paremmin kuin paukkukova alusta.

Jazzissa tulee hieman ristiriitainen tunnelma, sillä auto on kompaktin kokoinen, mutta tilaa on ulkomittoihin nähden reilusti. Vaikka Jazz on pidentynyt liki kymmenen senttimetriä, sen pituus jää alle neljän metrin. Akseliväliä venytettiin maltillisemmin eli vain kolme senttimetriä.

Jazz on parhaimmillaan lähiöajossa, ja CVT-auomaattivaihteisto tekee ajamisesta vaivatonta. Ulkomitat ovat kompaktit ja näkyvyys autosta hyvä. Maantielle ohituksiin jää kaipaamaan lisäpontta.

Tavaratilan laajentaminen on helppoa ja pohja muodostuu tasaiseksi. Korkeampaa tavaratilaa tarvittaessa takaistuintyynyt on käännettävissä selkänojaa vasten pystyyn. Tällöin takaistuimen paikalle muodostuu korkeiden tavaroiden kuljettamisen mahdollistava tila. Lattia ei tosin ole matalahko keskitunnelin vuoksi aivan tasainen. Takaoven aukko on varsin korkea mutta ovet avautuvat reilusti, joten kyytiin saa lastattua yllättävän suuriakin paketteja. Reilusti aukeavat ovet helpottavat myös takaistuimelle menemistä ja sieltä poistumista.

Kuljettajan paikalla ei ole suurempia yllätyksiä. Kropan mitoituksesta riippuen keskikyynärnoja saattaa olla hieman alhaalla. Ajoasennon voi hieroa rennommaksi, koska automaattivaihteisen auton vaihteenvalitsinta ei tarvitse hämmennellä kovin usein.

Kojelaudassa suurin erikoisuus on se, että keskikonsolin monitoiminäyttöä ja lämmityslaitteen kytkimiä ohjataan hipaisukytkimillä. Kojelaudan yleisilme on huomattavasti nykyaikaisemman ja nuorekkaamman näköinen kuin edeltävässä mallissa. Yleisilme on oikeastaan varsin tyylikäs.

Jazziin on tarjolla vain 1,3-litrainen i-VTEC-bensiinimoottori, jossa VTEC-järjestelmä on parantamassa hyötysuhdetta. Kun moottori käy pienillä kierroksilla, imuventtiilit avautuvat vähemmän kuin korkeammilla kierroksilla. Matalilla kierroksilla maksimoidaan myös ilman pyörteily palotilassa, jotta seos sekoittuu palotilaan mahdollisimman hyvin. Korkeilla kierroksilla imuventtiilit aukeavat enemmän, ja myös venttiilien aukeamisaika muuttuu aikaisemmalle. Tällä toiminnolla tavoitellaan mahdollisimman tehokasta kaasujenvaihtoa. Niin tai näin, 1,3-litrainen moottori on hieman vaisun tuntuinen, jos Jazz on miehitetty neljällä täysikasvuisella miehellä.

Moottorin jatkeeksi on valittavissa 6-portainen manuaalivaihteisto tai CVT-automaatti. CVT sopii Jazziin varsin hyvin. Vaikka CVT vie suorituskyvystä räjähtävyyden tunnetta, se tuo ajamiseen helppoutta.

Ajamisen helppous täydentää hyvän tilojen muunneltavuuden omaavan pienokaisen lähes täydelliseksi valinnaksi sellaiselle, joka pyörii paljon taajamissa. Vaikka Jazz ei ole parhaimmillaan pitkillä mökkimatkoilla, sillä ei kuitenkaan tarvitse karsastaa maanteitä. Jazzista on siis muuhunkin kuin pelkäksi kauppakassiksi.

Honda Jazz 1,3 i-VTEC Elegance CVT
Moottori R4, 1318 cm3, 75 kW (102 hv)/6000 r/min, 123 Nm/5000 r/min
Suorituskyky 0−100 km/h 12,0, huippunopeus 180 km/h
Kulutus 4,9 l/100 km, 95 E10
CO2-päästö 114 g/km
Voimansiirto Portaaton CVT-automaatti, etuveto
Mitat p. 3995 mm, l. 1694 mm, k. 1525 mm, akseliväli 2530 mm, omamassa 1170 kg, kantavuus 435 kg, perävaunumassa 1000/450 kg, tavaratila 354−1314 l, polttoainesäiliö 40 l

Toimittanut: Oskari Pentti, Auto Bild Suomi