Edeltäjäänsä huomattavasti nopeampi – tältä näyttää turboahdetun Boxsterin alusta

Porsche esittelee uudistuneen Boxsterin Genevessä. Auto saa myös nimensä liitteeksi moottoriurheiluhistoriaan viittaavan 718 numerosarjan, mutta tästä huolimatta tehtaan sisäisesti auto tunnetaan numerosarjalla 982.

Etu ja taka-akselistot ovat kokeneet uudistuksessa muutoksia. Taka-akseliston tuenta hoidetaan hoidetaan edelleen kevyellä MacPherson-tuennalla. Taka-akseliston jäykkyyttä on parannettu GT4:sta lainatulla lisätuella. Raideleveys on myös aavistuksen aikaisempaa leveämpi ja vetoakselit on päivitetty kestävämpiin.

Etuakseliston yhteydessä suurin muutos on ohjaustehostimen vaihtaminen. Uuteen malliin tehostinyksikkö on lainattu 911 Turbosta, mutta toki muokkausten kautta. Ohjausvälitys on noin 10 prosenttia aikaisempaa suorempi, mikä tarjoaa entistäkin suoremman ajotuntuman.

Akselistojen rakenteet ovat pääasiassa alumiinia. Etuakselilta löytyy 911 Turbosta lainattu ohjaustehostin
Taka-akselisto on saanut yhden poikkituen lisää ja vetoakseleita on vahvistettu

Alustavaihtoehtoja on kokonaisuudessaan kolme. Perusalustan rinnalla molempiin tehoversioihin voi halutessaan tilata 10 millimetriä vakiota matalamman ja säädettävän PASM-alustan. 718 Boxster S on ensimmäistä kertaa mahdollista varustaa 20 millimetriä vakiota matalammalla PASM Sport -alustalla.

Mallista riippuen auto on varustettu 18-, 19- tai 20-tuumaisilla vanteilla. Vakiojarrut ovat erikokoiset perusmallissa verrattuna S-versioon ja lisävarustelistalta on mahdollista poimia hiilikuitukeraamiset pysäyttimet.

Suhteellisen pieneltä kuulostavista muutoksista huolimatta uusi 718 Boxster on merkittävästi aikaisempaa nopeampi auto. Siitä kertoo omaa kieltää varsin hurja parannus kierrosajassa legendaarisella Nürburgring Nordschleifen radalla; uusi 718 Boxster S parhailla varusteilla on edeltäjäänsä jopa 16 sekuntia nopeampi kierroksella ajan asettuessa lukemaan 7 minuuttia 42 sekuntia.

Alla olevalla videolla näet Sport Chrono -paketilla varustetun auton lähdön launch control -toiminnolla. Automaattivaihteisena satasen nopeus saavutetaan 4,2 sekunnissa.

 

Porsche 718 Boxster S

Pääsimme tutustumaan ensimmäisten joukossa uuteen ahdetulla nelisylinterisellä bokserimoottorilla varustettuun Porsche 718 Boxsteriin. Tässä uutukaisen ensimmäinen ääninäyte, ja kyllähän se ihan miellyttävästi tuntuu ahtimesta huolimatta laulavan.Lue lisää uudesta 718 Boxsterista: http://bit.ly/1TIBot4

Posted by Teknavi on Friday, 26 February 2016

Porschen insinöörit kertoivat kattavasti autoihin tehdyistä muutoksista Auton rakenteita pääsi tutkimaan useiden poikkileukkasten avulla Vakiojarrut ovat rei'itetyt ja levyn sisällä kulkeva ilma jäähdyttää levyä Etuakseliston pyöräntuenta Ohjaustehostin on lainattu 911 Turbosta Taka-akseliston pyöräntuenta Vetoakselit ovat aiempaa vahvemmat

Kuvat ja video: Mikko Autio

Lue lisää uudesta 718 Boxsterista:
Tältä näyttää uusi Porsche 718 Boxster – Teknavi paikalla Ranskassa
Neljä sylinteriä ja turbo – Boxsterin uusi sydän​
Video: Hyppää uuden Boxsterin kyytiin – tältä bokserinelonen kuulostaa sisälle​