BMW teroittaa ikoniaan – tässä on rajoitetun erän M3 CS

Jotta automallit pysyisivät pinnalla tasaisesti elinkaarensa aikana, pitää malleihin tuoda tasaiseen tahtiin pieniä piristyksiä. Nyt BMW esitteli legendaarisesti sporttiversiostaan sporttisemman version.

BMW M3 on ikoni, sitä ei käy kiistäminen. Nykyisen mallisukupolven aikana autosta on ollut jo tarjolla lisähevosvoimia tarjoava ja suorituskykyä parantava Comptetition Package, joka tuotiin tarjolle vuoden 2016 alussa. Kuluvan vuoden keväällä sisarmalli M4 puolestaan sai tämän paketin päälle oman lisämausteensa tuova CS-erikoisversio. Nyt itse legenda, eli M3, saa samat palikat.

BMW M3 CS on erotettavissa lukuisista pienistä yksityiskohdista. Ulkoiset muutokset ovat varsin hillittyjä ja täytyy olla alan asiantuntija, jotta auton tunnistaa erityisistä vanteista ja helmojen pienistä muutoksista. Sisätiloja hallitsee kaksivärinen nahkaverhoilu maustettuna alcantara-pinnoilla. Pienenä yksityiskohtana mainittakoon myös uusi punainen käynnistyspainike.

Myös ajettavuutta on maustettu sporttisempaan suuntaan. M3 CS on aina varustettu muun muassa geometrialtaan vakioasta eroavalla mukautuvalla M-alustalla, DSC-ajovakaudenhallintajärjestelmän moodit on säädetty uusiksi, ohjaustehostusta on hienosäädetty, taka-akselin pidosta huolehtii aktiivinen tasauspyörästön lukko, ja auto on vakiona varustettu pitävillä ja rata-ajoonkin sopivilla Michelin Pilot Sport Cup 2 -renkailla.

Alustan lisäksi CS on saanut pientä piristystä myös konehuoneeseen. Hevosvoimia 3,0-litrainen tuplaturbo tarjoaa 460 ja vääntöä 600 newtonmetriä. Näiden lukemien turvin satasen nopeus aina automaattivaihteiselle autolla saavutetaan 3,9 sekunnissa. M3 CS on aina myös aina varustettu M Driver’s Packagella, jonka myötä huippunopeus on perinteisen saksalaisen sijaan nostettu lukemaan 280 km/h.

BMW M3 CS -mallia tullaan valmistamaan noin 1 200 kappaletta tuotantotilanteen mukaan. Tilauksia otetaan vastaan tammikuusta 2018 alkaen ja tuotanto aloitetaan maaliskuussa.

Kuvat: Valmistaja

Onko vakiovarusteinen BMW M3 liian kesy? Tässä ratkaisu ongelmaan