Suomen autoverotuksessa siirryttiin 1.9. alkaen käyttämään uuden WLTP-normin mukaisia päästöarvoja. Vaikka autojen ajon aikaiset päästöt eivät muutukaan, muuttui verotukseen vaikuttavat valmistajan ilmoittamat CO2-lukemat.
Henkilöautojen verotuksessa siirryttiin 1.9. vanhasta NEDC-mittauksesta käyttämään uutta lähempänä todellisuutta olevaa WLTP-normia. Käytännössä auton tyyppihyväksyntää varten suoritettavissa päästömittauksissa suoritettava ajosimulaatio on nyt lähempänä todellista elämää kuin aikaisemmassa NEDC-mittauksessa. Tämän seurauksena valtaosan autojen ilmoitetut CO2-päästöarvot nousevat, vaikka itse autossa ei muutoksia tapahtuisikaan.
Kuluttajalle tämä muutos näkyy autoverossa. Suomessa autovero maksetaan kertoluontoisena uuden auton oston yhteydessä ja vero määräytyy CO2-päästöjen mukaan. Siirtymän vanhasta mittaustavasta uuteen oli tarkoitus olla veroneutraali, mutta mukaan mahtuu myös isoja poikkeuksia. Käytännössä uudella mittaustavalla CO2-päästöiltään yli 160 grammaan nousevien autojen hinnat nousivat, kun taas selkeästi pienempiin lukemiin jäävien hinnat laskivat.
Saimme Mercedes-Benzin maahantuojalta hinnastot, josta löytyvät sekä vanhan että uuden veromallin hinnat. Esimerkiksi uuden A-sarjalaisen hinnat ovat tippuneet koko malliston osalta muutamasta sadasta eurosta aina yli 1 500 euroon. Isomman kokoluokan C-sarjalaisessa puolestaan pienimpien bensamallien ovat parhaimmillaan laskeneet lähes 2 000 euroa, mutta vastaavasti nelivetoisten dieselmallien hinnat nousseet vajaalla tuhannella eurolla. Vielä tästä kokoluokkaa suuremman E-sarjalaisen kohdalla veromuutos on nostanut hintoja pienten koneiden yhteydessä muutamalla satasella, mutta isompien kohdalla muutamalla tuhannella eurolla. E-sarjan farmarimalliston lippulaivan eli Mercedes-AMG E 63 S 4Matic+ -mallin hinta nousi verouudistuksen yhteydessä 12 848 eurolla. Vanhalla mittaustavalla autolle ilmoitetut CO2-päästöt olivat 246 g/km (EU-yhdistetty kulutus 10,8 l/100km), kun uudella ja lähempänä todellisuutta olevalla mittaustavalla lukemaksi kirjataan 276 g/km (12,2 l/100 km).
Hintojen muutokset voivat vaihdella merkittävästi merkki- ja mallikohtaisesti. Pääpiirteissään tuoreiden mallien kohdalla muutokset ovat varsin vähäisiä ja kuluttajan kannalta edullisia. Vastaavasti tehokkaiden ja isojen autojen hinnat nousivat, joten vanhoilla verotusarvoilla rekisteröityjä autoja voi vielä saada huomattavasti uusia hinnastoja edullisemmin.
Kuvat: Mikko Autio
Teknavin 16. tuotantokauden avausjakso esitetään maanantaina 17.9. klo 22.35 MTV3-kanavalla. Uusinnat perjantaina 21.9. klo 13.00 sekä sunnuntaina 23.9. klo 12.55 MTV3:lla. Lisää ohjelman aiheista löydät osoitteesta www.teknavi.fi.