Nyt Teknavin ajossa: Uusi Octavia RS edeltäjäänsä 11 sekuntia nopeampi Nürburgringillä

Uudessa Skoda Octavia RS:ssä on 10 hevosvoimaa enemmän tehoa kuin sen edeltäjässä. Se ei ole kuitenkaan tämän auton juttu ja nopeuden syy.

Uusi RS on saanut etuakselille sähköisesti ohjatun tasauspyörästön lukon. Sen vaikutukset huomaa ensikoeajolla Slovakiaringillä heti. Auton etupää ohjautuu vauhdikkaassa ajossa nöyremmin Slovakiaringin mutkiin, ja auto on myös selvästi vakaampi ja rauhallisempi isoa kovaa ajettaessa. Nelivetoa ei lukko RS:stä tee, mutta monia etuvedon haittoja on pystytty lieventämään.

Auton kehityksessä on ollut mukana myös saksalainen moottoriurheilulegenda Hans-Joachim Stuck, jolla on vyöllään niin F1-kokemusta kuin kaksi Le Mansin 24 tunnin ajojen voittoa ja DTM-mestaruus.

Stuck tuntee myös Nürburgringin legendaarisen Nordschleifen kuin omat taskunsa, ja siellä RS:lle on kellotettu edeltävää versiota noin 11 sekuntia nopeampi aika.

– On hämmentävää, miten tehokkaasti uusi lukko vähentää auton taipumista puskea. Kaasun kanssa voi olla hyvinkin aggressiivinen. Se lisää autolla ajamisen hauskuutta merkittävästi, Stuck kommentoi Teknaville.

Kokenut kuski haluaa tietysti kuskea kaikki mahdolliset apujärjestelmät pois käytöstä, vai…
– Teknologia on nykyisin niin fiksua ja toimii niin luotettavasti sekä nopeasti, että järjestelmien avulla on mahdollista ajaa todella nopeasti. Asun Tirolissa vuorilla, ja aina ensilumen tultua ajan yhtä pikkutietä ylöspäin ilman elektronisia apujärjestelmiä. Alas tullessa kytken sen sijaan kaikki järjestelmät taas päälle.”

Tekniikka ei siis ole edes ammattikuskin pahin vihollinen?
– Järjestelmien toimintaan pitää vain vähän tuttua, ja samalla pitää muistaa se, etteivät nekään pysty kumoamaan fysiikan lakeja. Minulla oli aikoinaan Kupla-Volkkari, ja sen ratissa tunsi heti, milloin ajaminen lähestyi riskirajoja. Nykyisin nuo rajat tulevat vastaan eri tavalla.

Nordschleifen tapaisella nopealla ja haastavalla radalla lukko on tietysti omimmillaan.
– Nordschleifella on niin paljon mutkia, joista kiihdyttäminen ulos mahdollisimman nopeasti tekee kierrosaikaan jo paljon – varsinkin tiukemmissa ja hitaammissa mutkissa. Lukon avulla auto on kuitenkin myös selvästi vakaampi nopeammissa mutkissa. Se kasvattaa luottoa autoon nopeilla osuuksilla. Tämän tuntee selvästi esimerkiksi sellaisissa paikoissa kuin Flugplatz, Schwedenkreuz ja Fuchsröhre. Auto toimii upeasti myös Pflanzgartenissa, ajaminen on lähes rentoa.

Tämä on muutaman nopean ratakierroksen jälkeen Slovakiaringillä helppo uskoa.