Maseratin ensimmäinen SUV on melkoinen hahmo, jossa on luonnetta vaikka muille jakaa

Italowestern esittää: miten äkäpussi ärsytetään? Koeajossa Maserati Levante.

Tykkäsimme

tyylikkäästä ohjaamosta

yli 5-metriseksi maasturiksi linjakas

moottoreiden luonteesta

erottuu massasta

Emme tykänneet

dieselin luonne vähän kesy

liian iso jo joka paikkaan

Kuten Porsche on jo osoittanut, urheilullisten autojen valmistaja voi löytää maastureista ylimääräisen voimavaran ja kassaan mukavasti tuohta tuovan tuotteen. Maseratin siirtyminen maasturivalmistajaksi on silti vielä astetta kovempi loikka – ja puritanisteille vaikea pala nieltäväksi.

Levante on maasturiksi ihan linjakkaan näköinen, mutta sydäntä riipii silti. Ei Maserati mikään Ferrari ole, mutta jos joku tuote ei istu italialaisten filosofiaan, se on juurikin iso maasturi. Toisaalta taloudelliset perusteet autolle ovat olemassa. Maailmassa myydään vuosittain noin 500 000 ylellistä lifestylemaasturia, joten tästä kakusta haluaa siivunsa myös Maserati. Ja loppupeleissähän kaikki on kiinni itse tuotteesta, eli toteutuksesta.

Levante on ehta lifestylemaasturi, ainakin asiakaskunnan tottumuksilla mitattuna. Sillä lähdetään korkeitaan keräämään sieniä torilta, ja ainoa kestopäällysten ulkopuolinen retki vie sen joko sypressipuiden reunustamalle hiekkatielle kohti luksushuvilaa Toskanassa tai hiihtomajalle Alpeilla.

Ulkoisesti Levante täyttää tehtävänsä. Se on maasturi, mutta silleen tyylikkäästi. Iso maski ja sen keskellä komeileva atrain riittävät automerkin tunnistamiseen. Takaa päin katsottuna auto on vaikeampi tunnistaa. Kattolinja laskee voimakkaasti, joka tuo Levanten linjoihin coupémaista lennokkuutta.

Ohjaamossa henkii italialainen tyylisuunta – niin hyvässä kuin pahassakin. Erikoisempia materiaalivalintoja tykkäävät rohkeista väriyhdistelmistä, tyyli on ratkaisevasti erilainen kuin mihin teknohenkisemmissä saksalaistuotteissa on esimerkiksi totuttu.

MIKÄ Elämäntapamaasturi isolla eellä, jonka ohjaamo henkii italialaista tyyliä.

KENELLE SUVit istuvat moneen makuun, eikä Levante ole tässä suhteessa poikkeus. Se kiinnostaa niin nuoria kuin vanhempiakin, ja sekä miehiä että naisia. Edellytys on vain se, että lompakon pitää olla kohtuullisen tuhdissa kunnossa. Suorin kilpailija Levantelle on Porsche Cayenne.

AJETTAVUUS Maseratin alustainsinöörit ovat tehneet auton kehityksessä erinomaista työtä. Ratin takana ei tunne ajavansa 2,2-tonnista isoa maasturia. Oman osansa ajamisen miellyttävyyteen tekee myös takavetopainotteinen neliveto. Kaikki voima voidaan jakaa tarvittaessa taakse, kun etuakselille tarjotaan enimmillään puolet voimasta. Vetojako on sama kuin vaikkapa uudessa Jaguar F-Pacessa. Maseratissa perusasetuksella vedosta 90 prosenttia menee takapyörille. Valittavana on neljä ajotilaa: normaali, sport, off road ja taloudellinen. Erityistä mukavuuspainoista ohjelmaa ei ole tarjolla, eikä tarvitsekaan; mukautuva ilmajousitus tekee matkanteosta leppoisaa normaaliasetuksillakin. Jousituksessa on myös kuusi säätöä maavaraa varten. Vaikeaan maaston maavaraa saadaan lisää neljä senttiä, kun moottoritietä varten autoa voidaan laskea 3,5 sentillä. Pysäköitynä autoa voi laskea tästä vielä sentin lisää, jotta pienikokoistenkin on helppo nousta autoon.

SUORITUSKYKY Ghiblistä tuttu V6-diesel on Levantessa hieman rauhallisemmassa roolissa. Se käy tasaisesti ja hiljaisesti, joka edistää mukavaa matkantekoa. Väkipakolla kaikki koneesta irti otettaessa meno on ripeää muttei räjähtävää. Moottorille ilmoitetut EU-lukemat ovat hyvät – kun ottaa huomioon auton massiivisen painon. Ilmanvastuskerroin on toki erinomainen 0,31. Räyhäkkäämpää luonnetta kaipaaville voi suositella bensakonetta, joka vasta se herättää autossa henkiin sen oikean Maserati-luonteen. Urheiluautoa ei isosta maasturista saa millään, mutta fiiliksessä on enemmän urheilullisuutta kuin dieselin kera ajellessa.

TILAT Ohjaamosta henkii tietty italialainen tyyli, ja sisustukseen on tarjolla rohkeita värivaihtoehtoja. Käsityön jälki näkyy, ja etenkin Ermenegildo Zegnan tekemässä erikoisversiossa yhdistyvät upeasti nahka ja silkki. Mamma mia! Takapenkillä on hyvin tilaa, kuten viisi metriä pitkältä autolta voi odottaakin. Tavaratila on 580-litraisena erittäinen kelvollinen sekin, ja tilan reunoilla on kiskot käteviä kiinnikkeitä ja tavaratilan jakajia varten. Näiltä osin Levante täyttää erinomaisesti vaikka perheauton tehtävät.

MALLISTO Kolme moottoriversiota, kaikki kolmilitraisia veekuutosia. Diesel on 275-heppainen, kun bensakoneesta on kaksi tehoversiota: 350 ja 430 hv. Kaikkien jatkeena on aina 8-portainen automaattivaihteisto. V8-bensakonetta ei ainakaan alkuvaiheessa ole tulossa mallistoon.

Maserati Levante Diesel
Moottori 2 987 cm3, V6 turbodiesel
Teho 202 kW (275 hv) / 4 000 r/min
Vääntö 600 Nm / 2 000-2 600 r/min
0-100 km/h 6,9 s
Huippunopeus 230 km/h
EU-kulutus 7,2 l/100 km
CO2-päästöt 189 g/km
Mitat Pituus 5 003 mm, leveys 1 968 mm, korkeus 1 679 mm, akseliväli 3 004 mm
Tyhjäpaino 2 205 kg
Tavaratila 580 l