Koeajossa Volkswagenin vuoden tärkein uutuus

Katumaasturien suosio jatkuu ja kilpailu kovenee. Toisen sukupolven Tiguanilla on kovat suorituspaineet.

Tykkäsimme

Tiloista

Ajettavuudesta

Emme tykänneet

Ohjauksen keskialueesta

Ajoittaisesta alustan kolahtelusta

Hinta alkaen 31 354 €
Koeajoauto 57 557 €

Volkswagen esitteli ensimmäisen kompaktin luokan katumaasturinsa vuonna 2007. Tiguan on noussut kestosuosikin asemaan varsin tasaisilla myyntimäärillä, joskin viime vuonna lukema tipahti alle 400 kappaleeseen uuden mallin odotuksen alla. Suomessa huippuvuotena Tiguania on mennyt kaupaksi yli 800 kappaletta, ja malli on menestynyt hyvin myös maailmanlaajuisesti.

Vajaassa kymmenessä vuodessa sekä katumaasturien että crossovereiden suosio on suorastaan räjähtänyt, mikä nostaa odotukset uutta Tiguania kohtaan hyvin korkealle. Toisen sukupolven Tiguan on huomattavasti edeltäjäänsä kulmikkaampi ilmestys. Ensivilkaisulla se näyttää jämäkältä ja leveältä, jota korostavat terävät ja pitkät pokkaukset. Maastohenkisyyttä luodaan autoa kiertävällä mustalla helmalla, mutta kovin rankkoihin paikkoihin näitä harva omistaja vienee.

Uusi Tiguan perustuu Volkswagen-konsernissa laajasti käytössä olevaan modulaariseen MQB-pohjalevyyn. Tämä mahdollistaa tuttujen peruskomponenttien käytön, millä valmistaja saavuttaa säästöä, mutta samalla modulaarisuus mahdollistaa auton muokkaamisen riittävän omanlaisekseen.

Perusratkaisusta johtuen auto on tarjolla nelivetoisten mallien lisäksi etuvetoisena. Tämä on ollut kasvava trendi etenkin crossover-luokassa, mutta Tiguanin mallivalikoima etuvetoisena on vielä varsin suppea, ja saatavilla vain pienimpien moottoreiden yhteydessä. Neliveto puolestaan on toteutettu taloudellisella sähköhydraulisesti ohjatulla monilevykytkimellä, jolloin takapyörät avustavat vetoa vasta tarpeen tullen. Tämä tekniikka on kehittynyt huimasti viime vuosina, eikä järjestelmän reagointia liukkaissa tilanteissa tarvitse enää odotella.

Sisätilojen osalta Tiguanin suoritus on varmaa Volkswagenia. Käyttöliittymät ovat tuttuja muista nykyisistä malleista ja mittaristoksi on tarjolla Passatista tuttu näytöllä toteutettu digitaalinen Active Info Display -mittaristo. Viimeistely on hyvällä tasolla, mutta keskikonsolin muutamat kovat muovit hieman rikkovat muuten tyylikästä kokonaisuutta.

Toisen sukupolven Tiguan on niin tasaisen varma suorittaja kuin uudelta Volkswagenilta voi odottaa. Se hoitaa tehtävänsä hienosti, eikä ärsytä millään osa-alueella.

Volkswagen Tiguan on Risto Virtasen testissä Premier Parkissa keskiviikkona 28.9. alkavalla Teknavin 12. tuotantokaudella MTV3-kanavalla klo 22.45

MIKÄ Toinen sukupolvi suositusta Volkswagen Tiguanista.

KENELLE Tiguan on etenkin nelivetoisena monikäyttöinen auto, joka sopii niin perheellisen arkeen kuin vaikkapa peräkärryn vetämiseen.

AJETTAVUUS Volkswagenit ovat perinteisesti olleet helposti lähestyttäviä tuttavuuksia, eikä Tiguan tee tähän poikkeusta. Perusasetukseltaan auto on varsin mukava, joskin terävissä saumoissa on havaittavissa pientä pintakovuutta. Ajoittain terävissä epätasaisuuksissa alustasta myös kuuluu hieman ylimääräisiä ääniä, mikä ei sovi yhteen hyvän laatuvaikutelman kanssa. Suurin miinus ajettavuuteen kuitenkin tulee varsin epämääräisestä ohjauksen keskialueesta. Tämä yhdistettynä kevyeksi tehostettuun ohjaukseen, saa kuljettaja olla tarkkana myös suoraa tietä ajaessaan.

SUORITUSKYKY Malliston toiseksi tehokkain bensakone liikuttaa kompaktia katumaasturia vaivattomasti. Etenkin jo alhaisilta kierroksilta käytössä oleva vääntö, tuo etenemiseen jopa dieselmäistä tyyliä. Kone vetää kuitenkin yläkierroksilla loppuun asti ponnekkaasti ja vaihteisto toimii sivistyneesti eri ajotilanteissa.

TILAT Tiguan tarjoaa käytännölliset ja riittävät tilat useimpiin tarpeisiin. Edessä kuljettaja saa hyvän ajoasennon riittävien säätövarojen ansiosta, ja myös takana on hyvä istuma-asento. Etenkin lasten kanssa lentokonetyyliset taittuvat pöydät parantavat käytettävyyttä. Tavaratila on selkeän muotoinen ja hyvän kokoinen. Lisäksi laajennus onnistuu helposti.

MALLISTO Tyypilliseen tapaan mallisto on varsin laaja. Tiguan on tarjolla etuvetoisena 1,4-litraisen besanturbon kahtena tehoversiona (125 ja 150 hv), sekä 2,0-litraisen dieselin kahtena versiona (115 ja 150 hv), joista pienempitehoiset ovat manuaalivaihteisia ja tehokkaammat aina automaattivaihteisia. Molemmat 150-hevosvoimaiset versiot on tarjolla myös nelivetoisena. Näiden lisäksi bensapuolella on tarjolla 180- ja 220-hevosvoimaiset versiot, ja dieseleistä löytyy 190- ja 240-hevosvoimaiset mallit. Varusteversioina ovat Trendline, Comfortline sekä Highline. Myös erillisten lisävarusteiden luettelo on pitkä ja kattava.

Volkswagen Tiguan 2.0 TSI 4Motion

Moottori 1 984 cm3, R4 turbo
Teho 132 kW (180 hv) / 3 940-6 000 r/min
Vääntö 320 Nm / 1 500-3 940 r/min
Vaihteisto 7-vaihteinen kaksoiskytkinautomaatti
Vetotapa Sähköhydraulisesti ohjattu neliveto
0-100 km/h 7,7 s
Huippunopeus 208 km/h
EU-kulutus 7,4 l/100 km
CO2-päästöt 170 g/km
Mitat Pituus 4 486 mm, leveys 1 839 mm, korkeus 1 634 mm, akseliväli 2 677 mm
Omamassa 1 645 kg
Perävaunumassa jarruin 2 100 kg
Tavaratila 615-1 655 l

Ohjaamo on selkeälinjainen Keskikonsolin kiertokytkimellä valitaan hallitseva ajo-olosuhde, minkä lisäksi Mode-painikkeesta pääsee säätämään ominaisuuksia

Kuvat: Mikko Autio

Edit: Otsikko korjattu 4.10.