Volkswagenin uuden sähköautoperheen esikoinen ID.3 on viimein pitkän odotuksen jälkeen saatu markkinoille. Voimalinja vakuuttaa, mutta ohjelmistojen ongelmat ihmetyttävät.
Hinta alkaen 38 887 €
Koeajoauto 49 991 €
Tykkäsimme
- Voimalinjan toiminnasta
- Ajettavuudesta
- Kuljettajaa avustavien järjestelmien toiminnasta
- Tiloista
Emme tykänneet
- Jarrutuntumasta
- Mittariston olemattomista muokkausmahdollisuuksista
- Keskeneräisestä ohjelmistosta
Volkswagenin historiaan mahtuu muutama autoilun historian merkittävimmistä tuotteista. 1940-luvulla sarjatuotantoon päätynyt Kupla oli vallankumouksellinen tuote. Se teki autoilusta mahdollista entistä laajemmalle yleisölle ja nousi suureen suosioon myös Suomessa. Kuplan henkinen seuraaja oli 70-luvulla esitelty Golf. Myös tämä muutti käsitystä kompakteista perheautoista ja Golfin tarinan jatkuminen aina nykypäivään saakka kertoo omaa kieltä auton saavuttamasta asemasta. Nyt valmistaja haluaa tehdä samanlaisen mullistuksen sähköautoilun parissa.
Vauhtia näihin suunnitelmiin toi omalta osaltaan vuonna 2015 roihahtanut päästöskandaali. Siitä lähtien valmistaja on viestinyt vahvasti päästöttömän liikkumisen puolesta ja sähköautot ovat luonnollisesti tämän keskiössä. Ensimmäinen konseptiauto Volkswagenin uudesta sähköisten autojen ID-tuoteperheen edustajasta nähtiin Pariisin autonäyttelyssä vuonna 2016. Autojen tuotekehityksessä viisi vuotta on lyhyt aika, mutta nykymarkkinoilla se tuntuu pitkältä ajalta. Nyt on kuitenkin viimein koittanut se aika, kun Volkswagenin ensimmäinen uuden sukupolven sähköauto on saapunut markkinoille.
Uusi perusrakenne
Volkswagen ID.3 perustuu konsernin uudelle pelkästään sähköautoille tarkoitetulle MEB-rakenteelle. Auton korin mitoituksessa ei siis ole tarvinnut ottaa huomioon polttomoottorien vaatimuksia, mikä tuo vapauksia esimerkiksi mitoitukseen ja vähentää kompromissien tarvetta. Vaikka auton ulkomitat ovat varsin lähellä polttomoottoreilla kulkevaa sisarmalli Golfia, ovat mittasuhteet hyvin erilaiset. Huomiota herättävin yksityiskohta on kokonaispituuteen suhteutettuna pitkä akseliväli, minkä ansiosta myös koriylitykset ovat erittäin lyhyet.
Pitkä akseliväli mahdollistaa mittoihin nähden avarat sisätilat. Ohjaamossa huomio kiinnittyy kauas vietyyn tuulilasiin sekä kaksiosaisuuden ansiosta siroihin A-pilareihin. Tunnelmassa on positiivisella tavalla tila-automaisuutta. Myös takapenkillä on riittävästi tilaa aikuismatkustajille, ja lasikatto korostaa tilan tuntua. Tavaratilaa on tarjolla mittoihin nähden hyvä määrä ja laajennettavuus helpottaa isompien tavaroiden kuljettamista.
Kuljettajan ympäristö eroaa selkeästi merkin muista nykymalleista. Mittaristo on suorastaan minimalistinen eikä se tarjoa edes muokkausmahdollisuuksia. Tämä tuntuu turhan rajoittavalta, eikä mittaristoon saa esimerkiksi minkäänlaista ajotietokoneen näkymää. Siinä on kiinteinä elementteinä nopeus, akun tila ja ajoavustimien toiminta, ja näiden kokoa suhteessa toisiinsa voi muokata. Lisäksi navigoinnin ohjeet tulevat näkymään, kun opastus on aktiivisena. Samat asiat ovat näkyvissä myös tuulilasinäytössä, minkä entisestään korostaa mittariston muokkausmahdollisuuksien puuttumista. Vaihteenvalitsin on siirretty keskikonsolista mittariston kupeeseen pyöritettäväksi kytkimeksi.
Keskikonsolin multimedianäytön kautta ohjataan käytännössä kaikkea. Käyttöliittymä on nykysukupolven Golfista tuttu, joten fyysisistä painikkeista on luovuttu kokonaan. Muutamille perustoiminnoille on omat pikapainikkeensa, mutta tämänkin osalta toivoisi hieman monipuolisempia muokkausmahdollisuuksia ja esimerkiksi omien pikavalintojen valintamahdollisuuksia. Kotinäytön toki voi muokata omaan makuun sopivaksi. Etenkin tällaisiin ominaisuuksiin tottuu käytön myötä, mutta pienellä lisähiomisella ja käyttäjälähtöisellä suunnittelulla kokonaisuudesta olisi voitu tehdä intuitiivisempi.
Oma lukunsa toki on vielä toistaiseksi ID.3:n tietty keskeneräisyys. Toistaiseksi luovutetuista autoista puuttuu muutamia ominaisuuksia kuten älypuhelinten liitäntämahdollisuudet ja mahdollisuudet OTA-päivityksiin (Over-the-Air). Lisäksi ohjelmistoissa ilmeni meidänkin koeajon aikana säännöllisen epäsäännöllisesti erinäisiä bugeja ja pitkiä odotusaikoja. Tuotantoviikolta 45 eteenpäin valmistetut autot saavatkin jo uudemman ohjelmistoversion ja nyt toimitetut autot pääsevät niin sanotusti kovaan päivitykseen ensi vuoden alkupuolella, minkä jälkeen auton kaikkien toimintojen pitäisi olla käytettävissä. Harvoin markkinoille tuodaan näin selkeästi keskeneräistä tuotetta, mutta toimitusten venyminen entistä pidemmälle olisi mahdollisesti tarkoittanut CO2-tavoitetasojen ylittymistä ja suuria sakkoja.
Perinteisillä osa-alueilla vakuuttava
Ohjelmistopuolen ongelmat eivät onneksi haittaa auton perusominaisuuksien toimintaa. Ja sillä osa-alueella ID.3 täyttää odotukset pääasiassa kiitettävästi. Voimalinjan toiminta on loogista ja sähköautoille tyypilliseen tapaan erittäin mukavaa. Reagointi kuljettajan käskyihin on viiveetöntä eikä ajaminen vaatii opettelua. Jarrutusenergian talteenotolle on kaksi asentoa, mutta itsestään pysähdyksiin saakka jarrutusta hoitavaa asetusta ei ole tarjolla. Tämä on harmillista, sillä jarrutuntuma on ajokokemuksen epämiellyttävin piirre. Jousimainen vaste tekee jarruvoiman tarkasta säätelystä haastavaa ja ajoittain jarrutusmatkojen arviointi on haastavaa. Muutamat ratakierrokset ja kovemmat jarrutukset paljastavat myös epämiellyttävän viiveen rekuperaation ja levyjarruille siirtymisen välillä. Kovista nopeuksista jarrutusta saa siis ennakoida oletettua enemmän.
Ajettavuuden osalta ID.3 tarjoilee takuuvarmaa Volkswagenia. Sähköinen uutuus on vaivaton ja yllätyksetön. Kaupunkipyörittely sujuu kompaktin auton näppäryydellä, kun taas matka-ajossa ID.3 tarjoaa positiivisen yllätyksen etenkin alustan mukavuuden osalta. Isot 20-tuumaiset vanteet ja matalaprofiiliset renkaat synnyttävät ymmärrettävästi jonkin verran melua. Lisäksi kuljettajaa avustavat järjestelmät toimivat miellyttävällä täsmällisyydellä olematta liian aggressiivisia.
Sekalaisessa ajossa ID.3:n sähkönkulutus asettui hieman yli 17 kWh/100 km lukemiin, jolloin käytännön toimintamatka oli noin 300 kilometrin luokkaa. Kaupunkinopeuksilla pihistellen voi päästä WLTP-syklin lukemiin, mutta vastaavasti kesänopeuksilla maantiellä kulutus pyörii 20 kWh/100 lukemissa ja moottoritiellä energiaa kuluu helposti 25 kWh/100 km. Totuttuun tapaan ajonopeus vaikuttaa sähköautojen kohdalla polttomoottoriautoja suoremmin kulutukseen ja siten toimintamatkaan.
Volkswagen tarjoaa hyvät eväät auton lataamiseen. Autosta löytyy kolmivaihevirtaa ymmärtävä 11 kW AC-laturi ja CCS-pikalataturilla lataaminen hoituu parhaimmillaan 100 kW:n taholla. Tällaisiin tehoihin yltäviä latureita ei vielä toki ole paljoa tarjolla, mutta tämän kapasiteetin turvin ID.3 saa täysimääräisen hyödyn irti yleisesti 50 kW:n latureista. Myöhemmin mallistoon tuleva pienemmällä akulla varustetut versiot latautuvat kotipihassa 7,2 kW teholla ja vakiona pikalataus tukee 50 kW tehoa.
Volkswagen ID.3:ssa on hyvät ainekset menestykseen. Auton perustehtävän sähköuutuus täyttää hienosti, mutta uusimman Golfin tavoin ID.3:ssa on menty aavistuksen turhan pitkälle multimediajärjestelmän käyttöliittymän modernisoinnissa. Ajoittain ohjaamossa tuntuu, että joku on vain käskenyt poistaa kaikki fyysiset painikkeet miettimättä käytettävyyttä sen suuremmin. Lisäksi jarrutuntuman hiomattomuus ja ohjelmiston keskeneräisyys paljastavat kovat aikataulupaineet saada ID.3 markkinoille laskemaan valmistajan keskipäästöjä jo tämän vuoden puolella. ID.3 on hyvä auto, mutta merkin muiden legendojen kaltaista menestystarinaa tämän ympärille ei välttämättä rakennu.
Volkswagen ID.3 on Risto Virtasen testissä Teknavin 20. tv-kauden viidennessä jaksossa, jonka ensiesitys nähdään sunnuntaina 1.11. klo 22.35 MTV3-kanavalla.
MIKÄ Ensimmäinen Volkswagen-konsernin MEB-pohjalevylle perustuva uuden sukupolven sähköauto.
KENELLE Yleispätevää sähkökäyttöistä perheautoa etsivälle.
AJETTAVUUS Volkswagenin autot harvoin tarjoavat suuria yllätyksiä ajettavuutensa suhteen ja sama pätee ID.3:een. Ajettavuutta leimaa vaivattomuus kaikissa ympäristöissä. Kaupungissa auton miellyttävä pyöriteltävä kompaktien mittojen ja hyvän näkyvyyden ansiosta. Mukavuus on kohdallaan sekä hitailla nopeuksilla että maantiellä. Matka-ajossa kiitosta saa myös hienostuneesti, mutta täsmällisesti toimivat kuljettajaa avustavat järjestelmät eli aktiivinen vakionopeudensäädin sekä ajolinja-avustin. Ratin takana auton takavetoisuus ei tule esille ja pidon rajoilla ajonvakautus hoitaa tehtävänsä määrätietoisesti viheltäen pelin poikki heti alkuunsa.
SUORITUSKYKY Sähköinen voimalinja tarjoaa totuttuun tapaan erittäin vaivattoman suorituskyvyn ja viiveettömän reagoinnin kuljettajan käskyihin. Myös ohituskiihtyvyys on hyvällä tasolla, eikä ID.3-malliston toistaiseksi tehokkaimmalla mallilla jää missään tilanteessa niin sanotusti jalkoihin. Ainoastaan jarrutuntuma vaatisi parannusta. Nyt polkimen tuntuma on epämääräinen ja etenkin kovemmassa jarrutuksessa kerkeää tulla epäuskoinen tunne jarrujen pettämisestä ennen kuin hidastumista alkaa tapahtua.
TILAT ID.3 on ulkomittojensa osalta varsin lähellä luonnollista vertailukohtaa eli Golfia. ID.3 on hieman lyhyempi ja aavistuksen leveämpi, mutta akseliväli on sähköuutuudessa jopa 15 senttiä pidempi. Se myös kiinnittää huomion auton sivuprofiilissa, sillä ylitykset ovat erittäin pienet. Sisätiloissa on hyvin avara tunnelma. Kauas eteen ulottuva tuulilasi ja kaksiosaiset A-pilarit korostavat tilantuntua. Kuljettajan paikalla säätövarat riittävät hyvään ajoasentoon, mutta hieman jämäkämpi sivuttaistuki ei välttämättä olisi haitaksi. Keskikonsoli on jätetty avoimeksi ja keskellä sijaitseva kyynärtuki on korvattu erillisillä istuimiin kiinnitetyillä käsituilla. Takapenkillä on riittävästi jalkatilaa ja jyrkän istuinkulman ansiosta myös reisitukea aikuismatkustajalle. Tavaratila on samaa tasoa muiden tämän kokoluokan autojen kanssa, ja laajennus onnistuu kahdessa osassa. Kokonaisuudessaan ID.3 tarjoaa mittoihinsa nähden kiitettävät tilat.
MALLISTO ID.3:n myynti alkoi vain yhdellä tehoversiolla ja akkukoolla, mutta tarjolla on tulossa molempia ainakin kaksi lisää. Tällä hetkellä niin sanotun nopean toimituksen hinnastosta löytyy 150 kW (204 hv) tehoisia autoja koeajetulla 58 kWh, mutta myös isommalla 77 kWh akustolla, jolloin toimintamatka yhdellä latauksella on 539 kilometriä. Lähtöhinta tällä tämän hetken lippulaivalla 48 964 euroa. Ensi vuoden aikana mallisto täydentyy 45 kWh akustolla, jolla auton toimintamatkaksi arvioidaan 330 kilometriä. Tämä malli tulee tarjolle kahtena tehoversio: 93 kW (126 hv) ja 110 kW (150 hv). Näiden hinnat tulevat arvioiden mukaan olemaan 31 900 ja 33 500 euroa. Ensi vuoden aikana keskimmäinen akkuversio saa maltillisemman tehoversion, joka tarjoaa 107 kW (146 hv). Vakiovarusteluun kuuluvat muun muassa aktiivinen vakionopeudensäädin, led-ajovalot, digitaalinen mittaristo, 10-tuumainen multimediajärjestelmän kosketusnäyttö, kaistavahti, pysäköintitutka ja lämpöpumppu. Ilmastoinnin etäohjaus ja älypuhelinten peilausmahdollisuudet tulevat tuotantoviikolta 45 eteenpäin ja päivityksenä ennen sitä valmistettuihin autoihin alkuvuodesta 2021. Varusteversiota nopean toimituksen malleihin ovat Life, Business, Family, Tech ja Tour. Näistä ensimmäinen tuo mukanaan navigoinnin ja langattoman latauksen, seuraava esimerkiksi matriisiajovalot, ohjaamon tunnelmavalaistuksen, peruutuskameran ja avaimettoman lukituksen. Family lisää tunnelmaa panoraamakatolla, kaksialueisen ilmastoinnin ja tavaratilan muunneltavan välipohjan. Tech-varustelun myötä autosta löytyvät kuolleen kulman varoitusjärjestelmä, ajolinja-avustin sekä tuulilasinäyttö, ja Tour kruunaa paketin sähkösäätöisillä ja reisituen pituussäädöllä varustetuilla etuistuimilla.
Volkswagen ID.3 1st Max 58 kWh
Kestomagnetoitu synkronimoottori
Yhteisteho 150 kW (204 hv)
Yhteisvääntö 310 Nm
Vaihteisto Kiinteä välitys
Vetotapa Takaveto
0-100 km/h 7,3 s
Huippunopeus 160 km/h
Akkukapasiteetti 62 kWh, käytettävissä 58 kWh
Lataus AC Type 2 11 kW (3×16 A), DC CCS 100 kW
EU-kulutus 16,1 kWh/100 km
Toimintamatka 409 km
CO2-päästöt 0 g/km
Mitat Pituus 4 261 mm, leveys 1 809 mm, korkeus 1 568 mm, akseliväli 2 770 mm
Omamassa 1 794 kg
Perävaunumassa jarruin Ei sallittu
Tavaratila 385-1 267 l
Kuvat: Mikko Autio
Lue myös:
Erikoinen I.D.-konsepti Volkswagenin ykköstähti Pariisissa – Kupla vai ei?
Volkswagen Kupla tuli Suomeen tasan 70 vuotta sitten – ensimmäiset autot luovutettiin juhlallisesti Suurtorilla
Volkswagen teroitti perinteistä mittatikkua – tällainen on kahdeksannen sukupolven Golf
Seuraa Teknavia sosiaalisessa mediassa! Löydät meidät Facebookista, Instagramista, Twitteristä ja YouTubesta.