Koeajossa vain 180-heppainen Audi TT – riittävätkö tehot?

Coupét esitellään yleensä tehokkaammilla moottoriversioilla, ja malliston laajentuessa tarjolle tuodaan myös miedompia versioita. Näin myös Audi TT:n kohdalla.

Hinta alk. 48 391 €

Tykkäsimme

moottorin ominaisuuksista

auton keveydestä

pidosta kuivalla pinnalla

Emme tykänneet

kaksoiskytkinautomatiikan toiminnasta varauksin

pidosta liukkaalla quattron verrattuna

Uusi TT näyttää hyvältä, on sen konepellin alla mitä hyvänsä. Ulkonäköön silläkään ei ole suurempaa merkitystä, onko auto etu- vai nelivetoinen. Edullisimmillaan – joskaan ei halvalla – tarjolla on siis hyvän näköinen coupé, jonka olemus henkii urheilullisuutta. Kysymys kuuluukin, onko hinnat alkaen versio vielä ehta TT?

Koeajoautossa oli lisävarusteena 19-tuumaiset vanteet (n. 3 300 €, koska TT:n ostajat arvostavat auton ulkonäköä) sekä Matrix-LED-valot (n. 3 500 €, Suomessa on usein pimeää). Auto oli myös varustettu kaksoiskytkinautomaatilla (n. 1 600 €, ostajat arvostavat myös vaivattomuutta). Näillä varusteilla ja muutamilla muilla pikkuherkuilla TT:n hinta nousee jo 60 000:een euroon – ja päällekin.

Suorituskyky on siis kunnossa, mutta miten on ajettavuuden laita? Eikö näyttävän Audin pitäisi olla aina quattro?

1,8-litrainen bensaturbo on hieman aliarvostettu voimala. Siinä on kuitenkin paljon älykästä tekniikkaa, kuten nokkelaa venttiilien ohjausta ja tehokas polttoaineen ruiskutus. Fiksun tekniikan avulla auto vastaa herkästi kaasun polkaisuihin ja moottori myös vetää todella nöyrästi jo alhaisilla kierrosluvuilla. Voimasta kertoo myös suorituskykymittaus, kellotimme satasen pyrähdyksen 6,9 sekuntiin. Se on monelle jo aivan riittävän urheilullinen lukema.

Suorituskyky on siis kunnossa, mutta miten on ajettavuuden laita? Eikö näyttävän Audin pitäisi olla aina quattro? Kuivalla pinnalla etuvetoisen version pidossa ei ole valittamista. Teho välittyy eturenkaille tehokkaasti. Pikku-TT on myös nautinnollinen ajettava mutkissa. Tässä pitää tosin muistaa se, että autossa oli siis 19-tuumaiset renkaat. Hidastuvuuskin on kunnossa, koska auto painaa niin vähän.

Märällä tai liukkaalla pinnalla etuveto menettää sen sijaan nopeasti pitoa. Osaltaan tähän vaikuttaa varmasti myös kaksoiskytkin ei aina ihan niin looginen käytös. Liukkaissa olosuhteissa paljon ajavan kannattaa ehkä harkita manuaalivaihteistoa, joka on myös kukkarolle edullisempi vaihtoehto.

Pienemmästä moottorista on yleensä myös se ilo, että se on pieniruokaisempi. 1.8 TT:lle mittaamamme tasan kahdeksan litran kulutus on vielä varsin maltillinen luku.

Vastaus otsikon kysymykseen kuuluu siis: kyllä – ja itse asiassa 180 heppaa on TT:hen vielä enemmän kuin riittävästi. Ja etuvetoisen kanssa ostajan pitää vain tiedostaa, ettei alla ole quattro.

Audi TT 1.8 TFSI S tronic
Moottorit 1 798 cm3, 4-syl. bensaturbo
Teho 132 kW (180 hv) / 5 100-6 000 r/min
Vääntö 250 Nm / 1 250-5 000 r/min
0-100 km/h 6,9 s (mitattu)
Huippunopeus 241 km/h
Kulutus 8,0 l/100 km (mitattu)
EU-kulutus 5,9 l/100 km
CO2-päästöt 133 g/km
Mitat Pituus 4 177 mm, leveys 1 832 mm, korkeus 1 353 mm, akseliväli 2 505 mm
Tyhjäpaino 1 275 kg
Tavaratila 305–712 l