Koeajossa ulkonäöllään huijaava Lexus

Aina ulkonäkö ja sisältö eivät vastaa toisiaan. Lexuksen kohdalla tämä ei kuitenkaan ole huono asia.

Tykkäsimme

Mukavuudesta

Hiljaisuudesta

Taloudellisuudesta

Emme tykänneet

Ohjauksesta

Takatiloista

Hinta alkaen 52 107 €
Koeajoauto 63 570 €

Lexus on nostanut profiiliaan viime aikoina uusien malliensa rohkean kulmikkailla muodoilla. Kahden katumaasturimallin rinnalle on viimein saatu myös uusi sporttinen kaksiovinen RC. Kyseisen auton tehomalli on Teknavissa nähty jo aikaisemmin, mutta miten kokonaisuus toimiikaan hybridivoimalinjan kanssa.

Ulkonäköön totutellessa menee hetki. Keulaa hallitsee iso maski ja terävälinjaiset ajovalot. Kyljen pitkä ja terävä pokkaus johdattelee katseen korista ulkoneviin ja niin ikään terävälinjaisiin takavaloihin. Ainakaan muotoja ei voi syyttää kilpailijoiden muotojen kopioimisesta.

Sisällä hallitsee sisarmalleista tuttu ilme. Multimediajärjestelmän näyttö on upotettu syvälle kojelautaan, ja sitä ohjataan kosketuslevyllä. Mittaristo on toteutettu kahdella pyöreällä mittarilla, joiden ilme muokkautuu käytettävän ajotilan mukaan.

Urheilullisesta F Sport -varustelusta huolimatta Lexus RC ei ole kokonaisuutena kovinkaan urheilullinen. Ensimmäisenä tämän huomaa pehmeästi toimivasta voimalinjasta. Portaaton CVT-automaatti ei anna terävintä kaasunvastetta ja tekee kiihdytyksistä hyvin kuminauhamaisia. Tämän lisäksi mukavuuden puolesta puhuu varsin pehmeäksi viritetty alusta sekä kevyeksi tehostettu ohjaus, joka ei tarjoa erityisen hyvää tuntumaa.

Ominaisuudet eivät siis vastaa ulkonäön luomaa sporttista ensivaikutelmaa, mutta loppupeleissä tämä ei haittaa. Mukavuuspainotteinen kokonaisuus tekee Lexus RC:stä varsin miellyttävän arkikumppanin.

MIKÄ Lexuksen uusi rohkeasti muotoiltu hybridisportti.

KENELLE Mukavuutta ja coupé-muotoilua arvostavalle nautiskelijalle.

AJETTAVUUS Urheilullisesta ja jopa aggressiivisesta muotoilusta huolimatta RC on vahvasti mukavuuspainotteinen. Tämän myötä ajettavuudessa ei ole terävintä särmää ja etenkin ohjaus on keveyden myötä varsin tunnoton. Alusta toimii kuitenkin normaalissa ajossa hienosti ja auto sopii erinomaisesti myös pitemmän matkan taittamiseen.

SUORITUSKYKY Samoin kuin ajettavuudenkin suhteen myöskään suorituskyky ei vastaa ulkonäön luomia ennakko-odotuksia. Portaaton CVT-vaihteisto ja suhteellisen korkea omamassa tuovat etenemiseen rauhallisuutta. Normaalissa ajossa voimalinja kuitenkin toimii hienosti ja sähkömoottorin järjestelmä hyödyntää sähkömoottorin vääntöä järkevästi.

TILAT Ulkomittoihin nähden RC tarjoaa coupélle kohtuulliset sisätilat neljälle. Kulkua taakse rajoittaa pieneksi jäävä kulkuaukko, mutta pääasiallisesti kahden hengen käytössä RC toimii hyvin. Tavaratila ei ole suuren suuri, ja lastausaukko rajoittaa isoimpien esineiden nostamista kyytiin.

MALLISTO Suomessa perus-RC on aina varustettu koeajetulla hybridivoimalinjalla. Euroopan markkinoilla on tarjolla myös sporttisempaan menoon paremmin sopiva 2-litrainen bensaturbo. RC:n voi maustaa omaan tyyliin sopivaksi neljällä varustetasolla, jotka ovat Comfort, Executive (+ 4 500 €), F Sport (+ 11 000 €) ja Premier (+15 500 €, hinnat Comfort varusteluun verrattuna). Oikeaa urheilullisuutta kaipaaville on tarjolla isolla V8:lla varustettu tehomalli RC F, jonka olemme ajaneet jo aikaisemmin.

Lexus RC 300h F Sport
Polttomoottori
2 494 cm3, R4
Teho 133 kW (181 hv) 6 000 r/min
Vääntö 221 Nm / 4 200-5 400 r/min
Sähkömoottori
Teho
47 kW (64 hv)
Vääntö 300 Nm
Kokonaisteho 164 kW (223 hv)
Vaihteisto CVT-automaatti
0-100 km/h 8,6 s
Huippunopeus 190 km/h
EU-kulutus 5,0 l/100 km
CO2-päästöt 116 g/km
Mitat Pituus 4 695 mm, leveys 1 840 mm, korkeus 1 395 mm, akseliväli 2 730 mm
Omamassa 1 775 kg
Tavaratila 366 l

Kuvat: Mikko Autio

Katso myös:
Video: Markku Alén uusimman sportti-Lexuksen ratissa