Seat Leon Cupra on yksi nopeimmista kompakteista sporteista. Kun varustelistalta ruksaa vielä paremmat jarrut ja renkaat tuovan paketin, on auto valmis vaikka ratapäiville.
Tykkäsimme
Mekaanisesta pidosta
Ajettavuudesta
Emme tykänneet
Liian lyhyestä rata-ajasta
Hinta alkaen 39 427 €
Koeajoauto 44 575 €
Seat on nostanut Leon Cupran tehoja pikkuhiljaa. Lanseerauksen yhteydessä vuonna 2014 auto oli tarjolla 265- ja 280-hevosvoimaisina versioina. Muutamaa vuotta myöhemmin tehokkaamman version teho nousi lukemaan 290, ja nyt kattavamman malliuudistuksen myötä hevosvoimia on pyöreät 300. Samalla pienempi tehoversio tiputettiin pois, ja tarjolle tuli ensimmäistä kertaa nelivetoinen Cupra 4Drive.
Nelivetoisuus nostaa auton ympärivuotisen käytettävyyden Suomen oloissa luonnollisesti uudelle tasolle. Käytettävyyden lisäksi neliveto tarjoaa varmasti hauskemman ajokokemuksen liukkaalla, mutta pitävällä alustalla hauskinta menoa tarjoaa edelleen etuvetoinen versio. Tähän on kaksi varsin yksinkertaista syytä: viisiovinen etuveto on 120kg kevyempi kuin nelivetoinen farkku, ja etuvetoversiosta löytyy hienosti toimiva tasauspyörästön lukko.
Omaa kieltään etuvetoisen Cupran ominaisuuksista puhuu myös sen pohjalta tehty TCR-luokan kilpa-auto. Voimalinja katuauton ja kilpa-auton välillä on hyvin pitkälti yhtenevä. Kilpurissa moottorin hengittävyyttä on parannettu ja esimerkiksi putkistosta on poistettu turhan tukkeet. Vaihteiston sekä moottorin ohjelmistoja on toki päivitetty, mutta niiden rauta tasauspyörästön lukko mukaan lukien on molemmissa yhteneviä. Tämä on avainasemassa myös kilpa-auton suhteellisen edulliseen hintaan, joka on noin 100 000 euroa. Suurimmat erot tulevat alustan ja aerodynamiikan osalta.
Tasauspyörästön lukko varmistaa voiman välittymisen asfalttiin
Jo aikaisemmat kokemukset Cuprasta nostivat odotukset korkealle, eikä auto tuottanut pettämystä tälläkään kertaa. Hyvin rata-ajoon soveltuvilla katulaillisilla renkailla Cupra on erittäin hauska kokonaisuus. Tasauspyörästön lukko varmistaa voiman välittymisen asfalttiin, eikä kuivalla radalla tule käytännössä missään vaiheessa pito-ongelmia. Cupran ohjaus on välitetty varsin nopeaksi, minkä lisäksi se on myös miellyttävän tarkka. Jyrkistä mutkista ulos kiihdytettäessä tehokas etuveto luonnollisesti hieman vetelee, mutta tämä ei muodostu missään vaiheessa häiritseväksi.
Myös ajotuntuma on onnistuttu säilyttämään hyvänä. Säädettävän iskunvaimennuksen jäykin asetus sopii hyvin sileälle radalla, ja pinnan muodot tulevat sopivalla tarkkuudella kuljettajan tietoon. Ohjaus välittää myös hyvän tuntuman pidosta, minkä ansiosta autolla on helppo ajaa pidon rajoilla. Kaarteissa voimaa on helppo annostella ja kaasua keventämällä auton saa taittumaan kauniisti mutkaan, ja halutessaan rajummalla käytöllä perän saa irtoamaan pieneen luisuun.
Kokonaisuutena Leon Cupra yllättää kerta toisensa jälkeen. Se tarjoaa hyvät arkiominaisuudet ja riittävän mukavuuden. Toinen puoli tulee esille parhaiten moottoriradalla, jossa suorituskyky pääsee kunnolla oikeuksiinsa. Harva uusi auto tarjoaa tässä hintaluokassa vastaavaa suorituskykyä, ja ylipäänsä mahdollisuutta mennä suoraan kaupasta radalle.
Seat Leon Cupra 2.0 TSI 300 DSG
Polttomoottori 1 984 cm3, R4 turbo
Teho 221 kW (300 hv) / 5 500-6 200 r/min
Vääntö 380 Nm / 1 800-5 500 r/min
Vaihteisto 6-vaihteinen kaksoiskytkinautomaatti
Vetotapa Etuveto, tasauspyörästön lukko
0-100 km/h 5,7 s
Huippunopeus 250 km/h
EU-kulutus 6,8 l/100 km
CO2-päästöt 156 g/km
Mitat Pituus 4 271 mm, leveys 1 816 mm, korkeus 1 435 mm, akseliväli 2 618 mm
Omamassa 1 421 kg
Tavaratila 380 l
Kuvat: Mikko Autio ja Seat
Lue myös nelivetoisen Cupran koeajo:
Koeajossa nelivetoinen perhefarkku Seatin tapaan – 300 hevosvoimaa ja 4,9 sekuntia sataseen