Porsche 911 on tunnetaan siitä, että se on urheiluautoksi myös erinomainen käyttöauto arkeen. Miksei siitä valita sellaista versiota, josta on oikeasti iloa säällä kuin säällä?
Tykkäsimme
neliveto hyvä talvella
avattava katto kiva kesällä
suorituskyvystä
jousituksesta
Emme tykänneet
turhista takapenkeistä
Hinta alk. 204 743 €
Käsi käy keskikonsolin napilla. Lasinen perä nousee ylös, ja kangaskatto viikkautuu hetkessä eli noin 20 sekunnissa piiloon. Voila. Elämä on yhtäkkiä kovin avonaista ja aurinkoista.
50 vuotta sitten syntynyt Targa on yhä monille se kaikkein haluttavin 911-versio. Ja miksei olisi? Seitsemänteen sukupolveen tultaessa siitä on hioutunut ehdoton timantti. Sillä on oma luonteensa, ja sen muusta 911-mallistosta selvästi erottuva ulkonäkö antaa Targalle jopa hieman normaaliakin klassisemman säväyksen. Iso hopean värinen ympäriajosuoja vie upeasti mielikuvat alkuperäisiin Targoihin. Hieman takavetoista Carreraa leveämpi peppu antaa puolestaan auton takapäälle ylimääräiset muskelit, joten Targa näyttää erittäin tasapainoiselta.
Olemme ajaneet ja tykästyneet jo faceliftin myötä 911-mallistoon lisättyihin uusiin turbomoottorisiin 911 Carreroihin, joten ei moottorista sen enempää. Suorituskyky on riittävä… vaikka painoa onkin kattomekanismin takia kannettava mukana satakunta kiloa enemmän kuin Carrera Coupéssa. Targa painaa myös enemmän kuin Cabriolet. Ei väliä. Turbojen mukanaan tuoma mahtava alavääntö tuo arkiajoihin ja leppoisan nopeaan kurvitteluun mutkateillä oman hauskuuselementtinsä.
Ajettavuuskin on kohdallaan, vaikka urheilullisuudesta joutuukin tinkimään aavistuksen ekstrapainon sekä nelivedon myötä – Targan kun saa vain nelivetoisena. Takaveto on aina tietysti oma juttunsa urheiluautossa, mutta neliveto tuo kuitenkin vakautta kulkuun – etenkin huonomman kelin sattuessa eli Suomessa niin valitettavan usein.
Koeajoauto oli varustettu (luonnollisesti) sekä PDK-kaksoiskytkinautomaatilla että Sport Chrono -paketilla. Ensimainittu kannattaa ottaa ehdottomasti, se sopii erinomaisesti yhteen etenkin Targan luonteen kanssa. Jälkimmäistä kannattaa harkita vakavissaan, koska se tuo Porscheen niin paljon lisäarvoa – ja auttaa nopeasti unohtamaan sen, että massaa on mukana enemmän.
Targa myös kantaa kasvaneen painonsa upeasti. Jousitus on aavistuksen pehmeämpi kuin umpiversioissa, mikä on arkiajoa ajatellen vain hyvä asia. Auton alla rullaavat 4S-versiossa 20-tuumaiset pyörät. Ässättömässä versiossa kiekot ovat 19-tuumaiset.
Ohjaamo on yhteläinen 911 Carreran kanssa, eli kojelaudasta löytyy nyt moderni kosketusnäyttö uusimmilla teknisillä herkuilla. Kuskin ja etumatkustajan takana on pieni potero, jota joku voi kutsua myös takapenkiksi. Sinne voi yrittää istuttaa ihmisiä, mutta heidän on oltava todella pieniä eli nuoria. Tila käy melko ahtaaksi jo teini-ikään saapuville. Pienemmille lapsille takapenkki saattaa sen sijaan olla maaginen paikka matkustaa, sillä ison lasikaton kautta avautuu mielenkiintoiset näkymät.
Parhaiten takapenkit soveltuvat kuitenkin vain ylimääräisten tavaroiden kuskaamiseen. Tämä tila onkin tarpeen, sillä perässä oleva 160 litran tavaratila menetetään kattomekanismin myötä. Keulalta löytyvä 125-litrainen potero ei riitä kovin pitkälle.
Aivan ilmaiseksi ei Targa tietenkään tule. Lisähinta takavetoiseen Carrera S -versioon ja jopa nelivetoiseen Carrera 4S -malliin on melkoinen. Targa maksaa jopa enemmän kuin Cabriolet. Toisaalta… Targassa on enemmän urheiluauton fiilistä kuin kokonaan avonaisessa versiossa, koska sen olemus on hieman lähempänä coupéta. Samalla katto avautuu kuitenkin riittävästi, jotta matkustamossa pääsee nauttimaan avoautoilun fiiliksestä. Joku voisi siis perustella, että yhden Targan hinnalla saa kaksi autoa…
Porsche 911 Targa 4S PDK
Moottori 3 000 cm3, 6-syl. tuplaturbobokseri
Teho 309 kW (420 hv) / 6 500 r/min
Vääntö 500 Nm / 1 700-5 000 r/min
0-100 km/h 4,0 s (Sport Chrono -paketilla)
Huippunopeus 301 km/h
EU-kulutus 8,0 l/100 km
CO2-päästöt 184 g/km
Mitat Pituus 4 499 mm, leveys 1 852 mm, korkeus 1 293 mm, akseliväli 2 450 mm
Tyhjäpaino 1 600 kg
Tavaratila 125 l
Kuvat: Vesa Eskola
Lue lisää:
Koeajo: Porsche 911 Carrera S – uudet tuulet puhaltavat
Koeajo: Porsche 911 Turbo S – lisää painetta pyttyyn