Koeajossa iso katumaasturi ilman hienouksia

SsangYongin kookkain malli Rexton sai isomman ja tehokkaamman – mutta taloudellisemman – moottorin. Teknavin sisältöyhteistyökumppani Auto Bild Suomi koeajoi korealaisuutuuden.

Tykkäsimme

Kytkettävä neliveto ja alennusvaihteisto takaavat, että maastossa pystyy ajamaan riittävän hitaasti

Emme tykänneet

Pieneltä tuntuva varustehan ajotietokone on, mutta silti sitä kaipaa

Hinta 45 990 euroa

Rexton on varsin piristävä tuttavuus, ja SsangYongin suurin malli onkin maastoautoa harkitsevalle yksi varteenotettava vaihtoehto. Rextonista ei löydy kaikkia viimeisimpiä nykyaikaisia hienouksia, mutta maastoautojen ystävistä kokonaisuus tuntuu varsin maukkaalta.

Hyväpintaisella ja pitävällä tiellä Rextonilla ajetaan perinteisesti takavedolla. Kelien tai tien huonontuessa tarjolla on nopea neliveto. Ääripäänä on sitten hidas neliveto, jolloin voima kulkee moottorilta pyörille alennusvaihteiston kautta.

Vaikka neliveto on kytkettävä, keskikonsolista puuttuu äijämäinen vaihdekeppi, sillä vetotapa valitaan sivistyneemmin kojelaudassa olevalla kiertokytkimellä. Sähköisesti toteutetussa vetotavan valinnassa on se hyväpuoli, että vetotapa ei vaihdu, jos kytkeminen vaarantaa järjestelmän kestävyyden. Neliveto päällä ajettaessa voima jakautuu tasan etu- ja taka-akselien kesken.

Rextonin uusi 2,2-litrainen dieselmoottori vetää terhakkaasti jo matalilta kierroksilta alkaen ja antaa varsin hyvän kiihtyvyyden. Rextonin uusi 2,2-litrainen dieselmoottori vetää terhakkaasti jo matalilta kierroksilta alkaen ja antaa varsin hyvän kiihtyvyyden. Rextonin uusi 2,2-litrainen dieselmoottori vetää terhakkaasti jo matalilta kierroksilta alkaen ja antaa varsin hyvän kiihtyvyyden. Rextonin uusi 2,2-litrainen dieselmoottori vetää terhakkaasti jo matalilta kierroksilta alkaen ja antaa varsin hyvän kiihtyvyyden. Rextonin uusi 2,2-litrainen dieselmoottori vetää terhakkaasti jo matalilta kierroksilta alkaen ja antaa varsin hyvän kiihtyvyyden.

Rextonissa on seitsemän istumapaikkaa. Kun kaikki paikat ovat käytössä, tavaratila kutistuu melkoisesti – tosin kyytiin mahtuu silloinkin muutama putkikassillinen tavaraa. Kolmannen rivin istuintyynyt ovat varsin lähellä lattiaa, joten istuma-asento ei ole yhtä mukavan luonteva kuin kahdella ensimmäisellä istuinrivillä.

Pääsy kolmannelle istuinriville edellyttää hieman reilummin taivuttelua, ja keskimmäisen istuinrivin kallistaminen vaatii kertaluokkaa reilummin voimaa kuin hennommissa katumaastureissa. Täysikasvuinen aikuinen mahtuu takimmaisille penkeille, mutta parhaiten paikat sopivat lapsille. Toisella istuinrivillä on jo huomattavasti reilummat tilat, ja lisäksi istuimen selkänojassa on kallistuksen säätö.

Moottorin iskutilavuus on kasvanut kahdella desilitralla. Kaksilitraisen moottorin korvannut 2,2-litrainen kuluttaa vähemmän mutta tarjoilee enemmän tehoa ja vääntöä. Automaattivaihteisen version yhdistetty kulutus on pienentynyt 0,4 l/100 km. Teho on puolestaan kasvanut 23 hevosvoimaa ja vääntömomentti 40 newtonmetriä.

Uusi 2,2-litrainen moottori antaa Rextonin painoiselle autolle riittävän suorituskyvyn, joten liikkeellelähdöissä ei tarvitse pelätä jäävänsä muiden jalkoihin. Ahdetun dieselin imusarjassa on samanlaiset läpät kuin SsangYong Korandon kaksilitraisessa moottorissa. Läppien tarkoituksena on lisätä ilmavirtauksen pyörteilyä ja parantaa matalilla kierroksilla polttoaineseoksen sekoittumista palotilassa. Niin tai näin, moottori toimii jouhevasti ja sopii mainiosti ainakin automaattivaihteiston yhteyteen. Voimaa on riittävästi, eikä käyntiäänikään ole häiritsevä. 2-litraiseen moottoriin verrattuna muutos on tuntuva.

Korkea maastoauto ei tietenkään ole kaarteissa urheiluautomaisen tarkka ajettava, mutta korin kallistelut ovat ajoneuvoluokka huomioiden varsin maltillisia. Jousitus on oikeastaan varsin hyvä kompromissi kuormankantavuutta ja mukavuutta, eikä meno ole myöskään pienissä röykyissä ärsyttävän terävää nyökkimistä. Suurempien töyssyjen ylitys hoituu ongelmitta muutaman niiauksen saattelemana.

Kookasta maasturia oikeasti tarvitsevalle Rexton on tutustumisen arvoinen tuttavuus. SsangYongin maasturin etenemiskyky ei lopu heti kesken, ja sillä saa vetää peräti 2,6-tonnista jarrullista perävaunua. Rextonin kiinnostavuutta lisää se, että korealaismerkki antaa autoilleen kilometrirajoituksettoman viiden vuoden takuun.

Rextonissa käytettävä voimansiirto alkaa olla uusissa autoissa harvinainen: kytkettävällä nelivedolla ja alennusvaihteistolla varustettu rungollinen maasturi on normaalissa ajossa takavetoinen. Alennusvaihteisto takaa sen, että vaikeassa maastossa on käytössä riittävästi voimaa riittävän hitailla ajonopeuksilla.

SsangYong Rexton W
Moottori 2157 cm3, R4 turbo
Teho 131 kW (187 hv) / 4000 r/min
Vääntö 400 Nm / 1 400-2 800 r/min
Vaihteisto 7-vaihteinen automaatti
0−100 km/h Ei ilmoitettu
Huippunopeus 187 km/h
EU-kulutus 7,4 l/100 km
CO2-päästö 194 g/km
Mitat Pituus 4755 mm, leveys 1900 mm, korkeus 1840 mm, akseliväli 2835 mm
Omamassa 2118 kg
Kokonaismassa 2710 kg
Vetomassa 2600/750 kg
Tavaratila 248/1112/2480 l (käytössä 7/5/2 istumapaikkaa)

Toimittanut: Oskari Pentti, Auto Bild Suomi