Hybridiautojen pioneerin Toyotan Priuksen ladattavalle pistokehybridille luvataan niin hämmästyttäviä toimintamatkoja, että sähköautojen lisäksi polttomoottoriautot kalpenevat. Valmistajan mukaan kokonaistoimintamatka täydellä akulla ja tankilla on parhaimmillaan yli 1 000 kilometriä.
Hinta alkaen 39 898 €
Koeajoauto 43 887 €
Tykkäsimme
Toimintamatkasta
Alustasta
Emme tykänneet
Pienestä tavaratilasta
Tunnottomasta ohjauksesta
Toyota aloitti vaihtoehtoisen energian hyödyntämisen etuajassa ja oli osaltaan luomassa maailmanlaajuista trendiä. Legendaarinen Prius tuli markkinoille jo vuonna 1997. Nyt yli 20 vuotta myöhemmin sen toimintamatkat lyövät paitsi sähköllä myös perinteisellä polttoaineella kulkevia autoja.
Toyota asetti tavoitteen vähäpäästöisen auton rakentamiselle vuonna 1993. Neljä vuotta myöhemmin Prius oli valmis markkinoille ja maailman ensimmäinen sarjatuotantohybridi rullasi tuotantolinjalta liikenteeseen. Ja nyt 20 vuotta myöhemmin hätyytellään neljän miljoonan kappaleen rajaa. Vuonna 2016 sen korimalli muuttui neljännen sukupolven painoksella ja samalla mallistoa laajennettiin pistokkeesta ladattavalla hybridillä.
Nimen lisäksi perusidea auton voimanlähteiden kokonaisuudesta on säilynyt samankaltaisena alusta asti. Ensimmäiseen versioon yhdistettiin polttoainetehokas VVT-i 1,5-litrainen bensiinimoottori ja sähkömoottori, joka yhdistyi nikkelimetallihydridiakustoon. Akusto sijaitsi takaistuinten takana. Polttoainetta säästettiin myös muilla, nykyään arkipäiväisillä toiminnoilla. Auto pyrki sammuttamaan polttomoottorin joutokäynnillä sekä regeneroimaan jarrutusenergian, jolloin muutoin hukkalämpönä ympäristöön häviävä liike-energia otettiin talteen akkuihin.
Priuksesta tuli nopeasti autoilun uutta aikakautta edustava hitti ympäristöystävällisenä, pienikulutuksisena ja tehokkaana autona. Moottorikompleksin itsenäinen toiminta energiatehokkuuden turvaamiseksi otettiin helppoutensa takia hyvin vastaan. Mahdollisuus lyhyiden matkojen ajamiseen pelkällä sähköllä sekä polttomoottorin turvaama pitkien matkojen ajo ovat tänäkin päivänä hybridiautojen vahvuuksia. Hybriditekniikan ja akkukapasiteetin päivittyminen sekä lataustekniikan tultua mukaan vuonna 2012 ovat tehneet Priusista yhden maailman energiatehokkaimmista autoista. Lisäksi sähköajon toimintasäde on noussut uudessa ladattavassa mallissa 50 kilometriin, joten se riittää useimmille päivittäiseen käyttöön. Samalla alkutaipaleen hiilidioksidipäästöt ovat laskeneet 120 grammasta 22 grammaan kilometriä kohden.
Muotoilussa oli jo alunperin futuristisiä piirteitä, jotka ovat mallimuutosten myötä terävöytyneet tunnistettaviksi. Uuden ladattavan mallin muotoiluun on lisäksi tehty erottuvia muutoksia esimerkiksi valojen osalta.
Matkan varrella insinöörien haasteesta ja mahdollisuudesta on kehittynyt luotettu kansanauto, jonka jämäkkä rakenne kelpaisi kovempaankin kurvailuun. Voimalinjan itsenäinen toiminta palvelee saumattomasti vaihtelevissa ajotilanteissa ja huolenpitoa kaivataan vain latausjohdon kytkemisessä ja harvoissa tankkauksissa.
MIKÄ Hybridiautojen pioneerin pistokkeesta ladattava versio.
KENELLE Ympäristötietoiselle, futuristisia muotoja rakastavalle autoilijalle.
AJETTAVUUS Vaikka auto henkii 90-luvun teknohenkisyyttä, on sen toiminnallisuus ja ajettavuus uudenaikaisia. Vakaasti etenevän Priusin ajomukavuus on yleisesti hyvällä tasolla. Se kärsii kuitenkin nykyautoja yleisesti vaivaavasta ohjauksen tunnottomuudesta.
SUORITUSKYKY Hienostuneisuutta lisäävä parannettu äänieristys vaimentaa viimein kiihdytysten huudattaman polttomoottorin, mistä edeltämallit ovat kärsineet. Koko elinkaaren ajan autoon yhdistetty portaaton CVT-automaattivaihteisto toimii kiireettömässä ruuhka-ajossa mukavan joustavasti. Kaksi sähkömoottoria käsittävä kokonaisuus kirittää autoa 92 hevosvoiman teholla kevyen tuntuieseti ja kaasua voi painaa päästöttömästi aina 135 km/h asti.
TILAT Priukselle tyypillinen symmetrinen ohjaamo lienee sopivan rakenteeltaan mahdollisimman pitkälle ennen oikea- tai vasemmanpuoleisen liikenteen tuotantolinjalle menoa. Keskelle tuulilasin rajaan sijoitettu mittaristo ja ajotietokone avartavat yleisnäkymää. Ergonomia on peruslaatuista ja verhoilussa toistuvat auton tyyliin sopivat teknorytmit. Takapenkki on kaksipaikkainen ja istuimien välissä on kiinteä käsinoja, jolloin kardaaniakselin puuttumisen jättämä vapaa jalkatila jää hyödyntämättä. Tavaratila on perusmallisen Priusin 502 litraista tilaa 143 litraa pienempi. 16 senttimetriä korkeammalla oleva lattiataso rajoittaa käyttötarkoituksia huomattavasti. Myös takaselkänojat taitettuina lattia jää korkeammalla tavaratilan kohdalta.
MALLISTO Prius Plug-in on saatavilla yhdellä moottorikokonaisuudella, mihin kuuluu 1,8-litrainen bensiinimoottori (98 hv) ja kaksi sähkömoottoria (92 hv). Voimalinjan yhteisteho on 122 hevosvoimaa. Varustetasoja on saatavilla kaksi (Active ja Solar) sekä muutama varustepaketti. Akuilla on kokoa 8,8 kWh, joiden avulla pelkällä sähköllä voi ajaa noin 50 kilometriä.
Toyota Prius Plug-in Active
Polttomoottori 1 798 cm3, R4
Teho 72 kW (98 hv) / 5 200 r/min
Vääntö 142 Nm / 3 600 r/min
Sähkömoottorit
Teho 68 kW (92 hv)
Vääntö 163 Nm
Kokonaisteho 90 kW (122 hv)
Vaihteisto e-CVT-automaatti
Akkukapasiteetti 8,8 kWh
Toimintamatka sähköllä 50 km
Maksiminopeus sähköllä 135 km/h
Vetotopa Etuveto
0-100 km/h 11,1
Huippunopeus 162 km/h
EU-kulutus 1,0 l/100 km
CO2-päästöt 22 g/km
Mitat Pituus 4 545 mm, leveys 1 760 mm, korkeus 1 470 mm, akseliväli 2 700 mm
Omamassa 1 605 kg
Tavaratila 359 l
Kuvat: Mia Pelttari
Lue myös:
Hybridien uranuurtaja Risto Virtasen testissä: “Jousituksessa on haettu mukavuuspainotteisuutta”
Koeajossa neljännen sukupolven Toyota Prius – hybridien uranuurtaja
Prius on yhä erikoisuus maailman autokartalla
Koeajo: Toyotan katumaasturissa on nelivetoisena perushybridinä enemmän järkeä kuin Priuksessa