Koeajossa Golfin tehokkain katuversio – R niin kuin Raju

Volkswagen Golfin mallisto on hurjan laaja. Vauhdinnälkäisille on tarjolla legendaarisen GTI:n lisäksi yli 300-heppainen ja nelivetoinen Golf R.

Tykkäsimme

Eleettömästä suorituskyvystä

Tasapainoisesti käytöksestä

Emme tykänneet

Teennäisistä äänistä ohjaamossa

Jarrutuntumasta

Vaisuiksi jäävistä pakoäänistä

Hinta alkaen 53 887 €

Volkswagen esitteli ensimmäistä kertaa Golfin mallistossa GTI:n yläpuolelle version vuonna 2002. Uutuus kulki nimellä R32, ja sen keulalta löytyi 3,2-litrainen V6. Tehoa oli tarjolla 241 hevosvoimaa, ja voima jaettiin kaikille neljälle pyörälle. Kyseessä oli myös ensimmäinen Golf, johon oli tarjolla kaksoiskytkinvaihteisto.

Kolme sukupolvea ja viisitoista vuotta myöhemmin nimi on ytimekkäästi pelkkä R. Tehoa nykyisen version 2,0-litraisesta turboahdetusta moottorista puristetaan 310 hevosvoimaa, minkä turvin sportti-Golfi spurttaa sataseen 4,6 sekunnissa. Autoon on edelleen kansainvälisillä markkinoilla tarjolla sekä manuaali että kaksoiskytkinautomaatti, mutta Suomeen saa vain jälkimmäistä.

Golf R on hillitysti rajumman näköinen kuin kesymmät sisarmallit. Keulan isommat ilmanottoaukot kiinnittävät huomion ja viestivät menohaluista. Takaa auton tunnistaa neljästä pakoputkenpäästä. Vakioputkiston lisäksi tarjolla on ensimmäistä kertaa erillinen sporttiputkisto, joka on slovenialaisen Akrapovicin käsialaa. Muhkeamman äänimaailman lisäksi titaaniputkisto on 7 kiloa vakioputkistoa kevyempi, ja ainakin allekirjoittaneen silmään myös ulkonäkö on parempi. Putkisto on tarjolla ainoastaan viisioviseen korimalliin, joka tulee jatkossa olemaan myös kotimaan tuontiohjelmassa. Aiemmin Golf R:n halunnut joutui Suomessa tyytymään farmarimalliin.

Sisällä yleisilme on muusta mallistosta tuttu, ja erikoisversion tunnistaa eri puolille ohjaamoa ripotelluista R-logoista. Penkit tarjoavat hyvän tuen ja riittävät säätövarat, minkä turvin ajoasennosta saa helposti mieluisan.

Lyhyellä koeajolla Golf R:n voimavaroista ja suorituskyvystä saa parhaan kuvan moottoriradalla, ja onneksemme pääsimme autolla radalle. Volkswagen tarjoaa Golf R:ään lisävarusteena Performance-varustepakettia, joka tuo mukanaan semislicks-renkaat sekä hieman vakiota paremmat jarrut. Saman varustepaketin myötä myös huippunopeuden rajoitus poistuu ja R kelaa parhaimmillaan vauhtia 267 km/h.

Aikaisempien kokemusten perusteella odotukset olivat korkealla. 310 hevosvoiman teho ja 400 newtonmetrin vääntö riittävät liikuttamaan kompaktia autoa vähintäänkin riittävästi, joten mielenkiinto kohdistuu etenkin alustan toimintaan ja ajotuntumaan.

Perinteiseen malliin ajelu aloitettiin rauhalliseen tahtiin rataan tutustumalla ajokouluttajan johdolla. Pikkuhiljaa nopeuden noustessa myös auton ominaisuudet alkavat päästä esiin; mekaaninen pito tekee vaikutuksen ja kaasun pohjaan painaminen todella saa auton sinkoutumaan ulos kaarteista. Suorilla vauhtia kertyy hymyilyttävää tahtia.

Lisävarusteisista vakiota paremmista jarruista huolimatta jarrutuntuma ei ole paras mahdollinen. Hidastuvuus on hyvää, mutta jarruvoiman säätäminen on pehmeän epämääräisestä tuntumasta johtuen haastavaa. Käytännössä jarrutuksissa tulee helposti mentyä ABS:ää vasten, joka ei jarrujen ja renkaiden kulumisen kannalta ole järkevin vaihtoehto.

Moottorin ja vaihteiston yhteispeli on hienoa. Vaihteisto toimii S-asetuksella todella hienosti, eikä manuaalista vaihtamista juuri nopeassa ajossa kaipaa. Esimerkiksi jääradalla ajettaessa tilanne on erilainen, sillä siellä väännön hyödyntäminen tuo ajamiseen huomattavaa pehmeyttä. Renkaiden lämpenemisen ja pidon huonontumisen myötä vaihteiston manuaalikäytölle tulee kuitenkin tarvetta, sillä jyrkimmistä mutkista lähdettäessä sisempi eturengas tahtoo päästä luistamaan, mikä aiheuttaa välillä turhia vaihtoja automatiikalla.

Alustan ja ohjauksen osalta on vaikea sanoa pahaa sanaa. Ohjaus tarjoaa sopivasti tuntoa eturenkaiden pidosta, ja suhteellisen nopeasta välityksestä huolimatta autoa on helppo viedä tarkasti viivojen tuntumassa. Myös perän irrotessa kaarteisiin jarruttaessa auto pysyy helposti hanskassa. Nelivetoisuus tekee kokonaisuudessaan käytöksestä hyvin neutraalia, eikä autoa saa pitävällä alustalla juurikaan luistamaan.

Auton hienon toiminnan jälkeen äänimaailma tuottaa pienen pettymyksen. Etenkin sisälle äänessä korostuu kaiuttimilla tehty teennäinen imuääni, joka yrittää muistuttaa jotain aivan muuta kuin turboahdettua neloskonetta. Myöskään Akrapovicin putkisto ei pelasta tilannetta täysin, vaan se tarjoaa eniten parannusta ulospäin. Vertailun vuoksi Golf GTI:n aidompi äänimaailma on auton sisälle huomattavasti miellyttävämpi.

Golf R tekee kunniaa nimelleen. Se on malliston lippulaiva ja Golfiksi suorastaan raju. Hienostuneiden arkiominaisuuksiensa lisäksi se on käytännössä valmis hauskanpitolaite ratapäiville.

Volkswagen Golf R 4Motion DSG
Polttomoottori
1 984 cm3, R4 turbo
Teho 228 kW (310 hv) / 5 500-6 500 r/min
Vääntö 400 Nm / 2 000-5 400 r/min
Vaihteisto 7-vaihteinen kaksoiskytkinautomaatti
Vetotapa Sähköhydraulisesti ohjattu neliveto
0-100 km/h 4,6 s
Huippunopeus 250 km/h (267 km/h)
EU-kulutus 7,1 l/100 km
CO2-päästöt 163 g/km
Mitat Pituus 4 263 mm, leveys 1 790 mm, korkeus 1 465 mm, akseliväli 2 626 mm
Omamassa 1 505 kg
Tavaratila 343-1 233 l

Kuvat: Mikko Autio ja Volkswagen

Katso myös, miten Golf R taittuu Juha Kankkusen käsittelyssä:
Video: Hyppäsimme Juha Kankkusen kyytiin jääradalla: “Tämmönen pitäis joka miehellä olla”