Koeajo: Tämä malli erottuu Opelin mallistosta heti ensivilkaisulla

Opel Corsa OPC jatkaa edeltäjänsä linjalla. Se on tehty varsin tinkimättömästi suorituskyvyn ehdoilla. Teknavi koeajoi uutuuden Bilbaossa.

Corsa OPC:n erottaa muusta mallistosta heti. Keulassa on isot ilmanottoaukot ja konepellissä pieni skooppi. Sivunäkymää hallitsevat 18-tuumaiset vanteet, ja etuvanteiden takaa kurkistavat massiiviset Brembon nelimäntäiset jarrusatulat. Takaosassa huomio kiinnittyy ensimmäisenä kahteen isoon pakoputkiston ulostuloon ja diffuusoriin. Pakoputkisto on valmistettu yhteistyössä lähinnä jälkiasenteisista viritysputkistoista tunnetun Remuksen kanssa. Lopputulos sopii Corsaan loistavasti. Äänimaailma on nelisylinteriseksi turbomoottoriksi todella onnistunut. Ulkonäön kruunaa katon takalaidasta löytyvä kattospoileri, joka on saatavissa enemmän ja vähemmän hillittyinä versioina.

​

Moottorissa on sama perusrakenne kuin edeltävän mallin 1,6-litraisessa, mutta laajojen parannusten myötä siitä on saatu puristettua 15 hevosvoimaa lisää tehoa. Tehon tiehen saattamisesta huolehtivat tasauspyörästön lukko sekä ensiasennuksen jäljiltä Michelinin Pilot Super Sport -renkaat. Alusta puolestaan on suunniteltu yhteistyössä iskunvaimenninvalmistaja Konin kanssa ja toteutus ei ajettavuuden suhteen juurikaan jätä toivottavaa. Iskunvaimennuksessa käytetään Konin kanssa kehitettyä FSD-vaimennusta (Frequency Selective Damping), mikä tarkoittaa iskunvaimentimien mukautumista ajotilanteeseen vaimennustarpeen mukaan.

Uusi Opel Corsa OPC on sopivalla tavalla räyhäkkään näköinen ja ulkonäölle löytyy myös katetta. Kun vielä vakiovarustelu on kattava ja hinta kohdallaan, saavat muut pienet hot hatchit Corsasta pahan kilpailijan.

​

Tykkäsimme

Suorituskyvystä

Ajettavuudesta

Äänistä

Emme tykänneet

Alustan nypytyksestä

Ohjauksen vetelystä

Start-stop-järjestelmän puutteesta

MIKÄ Opel Performance Centerin uusin tuotos Corsa-malliston huipulle ja samalla pienten GTI-autojen luokkaan. Moottorin perusta on sama kuin edeltävässä Corsassa, mutta muuten kyseessä on täysin uusi tuote.

KENELLE Corsa OPC:n näkee parhaiten itsevarman nuorehkon henkilön autona, joka nauttii suorituskyvystä ja näyttävyydestä. Toki Corsa taipuu pariskunnalle, tai vaikka perheen kakkosautoksi, mutta kaksiovisuus rajoittaa monikäyttöisyyttä, eikä takapenkillä ole kovin paljoa tilaa.

AJETTAVUUS Opelin OPC-mallit ovat olleet tunnettuja varsin aggressiivisesta ajettavuudestaan ja uuden Corsan kohdalla on jatkettu samalla linjalla. Alusta on jämäkkä ja ohjaus sekä nopea että tarkka. Auto käyttäytyy mutkaisilla teillä erittäin loogisesti eikä se yllätä rankemmin provosoitaessakaan. Etenkin etupään pito ja auton kääntyminen kiristyvissä mutkissa vakuutta, ja tästä saa kiittää hienosti toimivaa tasauspyörästön lukkoa. Lyhyestä akselivälistä johtuen Corsa on joissain tilanteissa hieman levottoman tuntoinen ja epätasaisella pinnalla nypyttävä. Lisäksi autolla on taipumusta varsin voimakkaaseen vetelyyn kovemmissa kiihdytyksissä, joten halutun menosuunnan säilyttämiseksi on syytä pitää ratista kunnolla kiinni. Luistoneston ja ajonvakautuksen saa rata-ajoa ajatellen laitettua Competition-asetukselle, joka sallii jonkin verran enemmän luistoa ja puuttuu peliin myöhemmin.

SUORITUSKYKY 1200 kiloa ja yli 200 hevosvoimaa kuulostavat maukkaalta yhdistelmältä ja sitä se on myös käytännössä. Ennen kaikkea alle 2000 minuuttikierroksen lukemista alkava vääntö tuo joustavuutta arkikäyttöön ja voimaa on riittävästi vaivattomaan liikkumiseen. Viiden tonnin jälkeen mukaan tulee tehoa, ja menoa voi sanoa urheilulliseksi. Paikaltaan lähdettäessä varomattomalla kaasun käytöllä Corsan saa sutimaan tasauspyörästön lukosta huolimatta. Liikkeellä ollessa edes jyrkissä käännöksissä ei kuitenkaan ole pito-ongelmia. Vaihdekepin liikkeitä on lyhennetty edeltäjään verrattuna 13 prosenttia ja vaihteensiirto toimii täsmällisesti, mikä auttaa nopeissa vaihdoissa.

​

TILAT Edessä on hyvin tilaa ja ajoasennon saa suhteellisen hyvin mieleisekseen. Itse olisin halunnut penkkiä ja rattia aavistuksen matalammalle. Recaron valmistama istuin tukee hyvin, mutta ei ole liian vahvasti muotoiltu päivittäistä käyttöä ajatellen. Pienen kaksiovisen auton takapenkille kulku sitten vaatiikin akrobatiaa, eikä takaistuimella aikuinen viihdy kovin pitkää matkaa. Tavaratila puolestaan on varsin hyvän kokoinen ja laatuvaikutelma kokonaisuudessaan pikkuautoksi hyvä.

MALLISTO OPC on Opelin mallistoissa aina lippulaivamalli. Corsa OPC:n vakiovarustelistalta löytyvät muun muassa automaatti-ilmastointi, sadetunnistin, kaksoisksenonit ja vakionopeudensäädin. Pientä luksusta kylmiin aamuihin tuo lämmitettävä ohjauspyörä. Lisäksi kaikki Suomeen tuotavat Corsa OPC:t on varustettu OPC Performance Pack -varustepaketilla, joka sisältää 18-tuumaiset renkaat, Brembon 330 milliset jarrulevyt eteen sekä mekaanisen tasauspyörästön lukon. Lisävarustelistalle jää poimittavaksi esimerkiksi pysäköintitutkat sekä liikennemerkkien tunnistuksen, kaistavahdin ja etutörmäysvaroittimen sisältävä Opel Eye -varustepaketti.

Opel Corsa OPC
Hinta alk. 26 309 €

Moottori 1 598 cm3, 4-syl. turbo
Teho 152 kW (207 hv) 5 800 r/min Vääntö 245 Nm (yliahdolla 280 Nm) / 1 900 – 5 800  r/min
0-100 km/h 6,8 s
Huippunopeus 230 km/h
EU-kulutus 7,5 l/100 km
CO2-päästöt 174 g/km
Mitat Pituus 4 021 mm, leveys 1 775 mm, korkeus 1 479 mm, akseliväli 2 510 mm
Omamassa 1 203 kg
Tavaratila 280 – 1090
Lisätietoja GM Finland Oy www.opel.fi

Etupuskurin isot ilmanottoaukot tekevät auton ilmeestä aggressiivisen. Konepellin skooppi kielii pellin alla piilevistä voimavaroista. Recaron valmistamat nahkaverhoillut kuppipenkit tarjoavat etupenkkiläisille hyvän tuen. Takaosaa hallitsee kaksi kookasta ulostuloa ja diffuusori. Äänimaailma on nelisylinteriselle moottorille varsin räyhäkkä. Corsa OPC on sisältä pikkuautoksi varsin tyylikäs, mutta samalla toimiva ja riittävän yksikertainen.