Koeajossa ensimmäinen nelivetoinen RS-Octavia – hieman lisäpotkua, kiitos

Eteläisintä Suomea myöten päästin alkuvuodesta kunnon talven makuun. Se palautti taas mieleen nelivetoisten autojen ihanuuden liukkailla keleillä.

Tykkäsimme

Ajettavuudesta

Varustelusta

Nelivedosta

Emme tykänneet

Tehon puutteesta RS-mallille

Hinta alkaen 38 627 €
Koeajoauto 44 902 €

Skoda Octavia piti pintansa suomalaisten suosituimpana automallina ensirekisteröinneillä mitattuna. Muun muassa Volkswagen Golfin kanssa tekniikkansa jakava Octavia tarjoaa luokassaan hulppeat tilat kilpailukykyiseen hintaan. Myös Octavian erikoismallit ovat menestyneet hyvin ja esimerkiksi malliston urheilullisimmalla RS-versiolla on lähes 20 prosentin osuus Octavian myynnistä. Samoin nelivetoversiot ovat myyneet hyvin, ja nyt RS yhdistyy nelivedon kanssa ensimmäistä kertaa.

Kaikkiaan RS-versioon on tarjolla kolme eri moottorivaihtoehtoa. Niin sanottu vakio-RS on 220-hevosvoimainen, ja se on saanut rinnalleen myös 230-hevosvoimaisen version. Dieselmalli on puolestaan 184-hevosvoimainen. Kaikki nämä etuvetoiset vaihtoehdot ovat saatavissa sekä viisiovisena liftbackina että farmarina, ja manuaali- tai automaattivaihteistolla.

Neliveto on tarjolla vain 184-hevosvoimaisen dieselversion yhteydeen molempiin koreihin, mutta se on aina automaattivaihteinen. Periaatteessa RS on tässä tapauksessa pelkkä varusteversio, sillä sama voimalinja on ollut jo saatavissa muiden varustetasojen sekä maastohenkisen Scout-mallin yhteydessä.

Keulan ilme on vakiomalleja aggressiivisempi ilmanottoaukkojen osalta
Kromatut pakoputkien päät ovat yksi RS:n tuntomerkeistä

RS-versio erottuu muusta mallistosta räyhäkkäämmällä ulkonäöllä. Koeajoauto oli varustettu myös lisävarusteisella RS Challenge -paketilla, joka tuo mukanaan mustat vanteet, peilikotelot ja maskin. Lisäksi mittaristosta löytyy kierrosaikamittari. Sisätiloissa auton tunnistaa useista RS-logoista ja hyvän tuen tarjoavista sporttijakkaroista.

RS on myös varustettu urheilullisella alustalla, minkä huomaa nopeasti liikkeellelähdön jälkeen. Auto antaa jämäkkää kyytiä ja matala rengastus tuo esille terävissä saumoissa pintakovuutta. Tämä ei kuitenkaan mene liiallisuuksiin, vaan auto tarjoaa RS-mallille sopivan sporttista fiilistä. Ajettavuuden osalta voi sanoa samaa. Auto on miellyttävän tarkka ajettava myös koeajoauton kitkarenkailla.

Sopivasti koeajon aikoihin sattuneiden liukkaiden kelien myötä myös neliveto pääsi oikeuksiinsa. Sähköisesti ohjatulla monilevykytkimellä toteutettu neliveto ohjaa aina liikkeillelähdöissä vetoa myös takarenkaille, mikä tekee liikkeellelähdöistä aina vaivattomia. Myös ajotilanteissa järjestelmä ohjaa riittävästi vetoa taakse, ja autoa on mahdollista ajaa pidon rajalla yliohjaavasti.

Moottori ja vaihteisto toimivat tuttuun tyyliin kiitettävästi. Ainoastaan kaksoiskytkinvaihteistojen perinteinen viipyily liikkeellelähdöissä ja pysäköintitilanteiden suunnanvaihdoksissa aiheuttaa välillä yllätyksiä töksähtävän kytkeytymisen muodossa. Muissa ajotilanteissa vaihteisto toimii hyvin ja nopeasti.

Combi-korimalli tarjoaa todella hyvät tilat kokoluokassaan
Sekä edestä että takaa löytyvät RS-logot kertovat ulkopuolisille, mistä mallista on kyse

Auto on siis ulkonäön ja ajettavuutensa osalta todistanut olevansa RS-merkin arvoinen. Suurin mutta tuleekin moottorin osalta. Se on hyvä ja riittävä voimanpesä viemään keskikokoista perheautoa, ja saahan saman koneen muidenkin varustelujen yhteyteen. Nimenomaan niiden kohdalla siihen ei kohdistu yhtä suuria suorituspaineita kuin RS-merkin kantajana, ja tässä tehtävässä se tuntuu hieman alimitoitetulta. Myöskään moottorin äänimaailma ei juuri nostata sporttista tunnelmaa. RS-moodilla ajettaessa sisälle kantautuu auton kaiuttimista teennäinen ja matala ääni.

Octavia RS:n dieselmalli kaipaisi hieman lisäpotkua, ja sitä tunnetusti löytyisi konsernin moottorivalikoimasta. Tästä huolimatta hyvin varusteltu ja kilpailukykyisesti hinnoiteltu RS 4×4 tulee varmasti löytämään oman ostajakuntansa. Onhan kyseessä kuitenkin selkeästi urheilullisin vaihtoehto nelivetoisista Octavia-mallistossa.

Skoda Octavia 2.0 TDI RS 4×4

Moottori 1 968 cm3, R4 turbodiesel
Teho 135 kW (184 hv) 3 500-4 000 r/min
Vääntö 380 Nm / 1 750-3 250 r/min
Vaihteisto 6-vaihteinen kaksoiskytkinautomaatti
0-100 km/h 7,7 s
Huippunopeus 224 km/h
EU-kulutus 5,0 l/100 km
CO2-päästöt 131 g/km
Mitat Pituus 4 685 mm, leveys 1 814 mm, korkeus 1 452 mm, akseliväli 2 677 mm
Omamassa 1 572 kg
Tavaratila 610-1 740 l

Musta maski sopii hyvin RS:n keulalle Mustat vanteet sopivat hyvin muun mustan optiikan kanssa autoon Optiikkapakettiin kuuluvat myös mustat peilikotelot Octavian ohjaamo on selkeä ja helppokäyttöinen RS-mallin ohjauspyörä on voimakkaammin muotoiltu Mittaristo on tuttu muusta mallistosta Viihdejärjestelmän kosketusnäyttö toimii hyvin Ajotilan valinnan kautta voi säätää moottorin ja vaihteiston toiminnan lisäksi sisälle kuuluvaa ääntä Ohjaamon muutamat RS-logot muistuttavat auton varustelusta Koeajoauto oli varustettu Challenge -paketilla Urheiluistuimissa saa hyvän ajoasennon ja ne tarjoavat hyvän tuen Istuimien väritys tuo RS-tunnelmaa Takana on hyvin tilaa täysikasvuisillekin

Kuvat: Mikko Autio