Koeajossa Honda HR-V – ajoitus tällä kertaa parempi?

Hondan pikkumaasturi tekee paluun yhdeksän vuoden tauon jälkeen.

Tykkäsimme

Täsmällisestä manuaalivaihteistosta

Tilojen muunneltavuudesta

Emme tykänneet

Pompottavasta jousituksesta

Bensakoneen luonteesta

Moni asia on oikeasta ajoituksesta kiinni. Vielä vajaat kymmenen vuotta sitten Hondan pikkumaasturi HR-V oli kummajainen, joka ei oikein löytänyt paikkaansa markkinoilla. Nyt vastaavia autoja on markkinoilla kuin sieniä sateella ja kilpailu on äärettömän kovaa. Vuositasolla kyseisen markkinan koko on Suomessa noin 10000 autoa.

Edeltäjäsukupolven kohdalla ajoitus ei siis osunut kohdalleen, mutta nyt aika näyttäisi olevan oikea. Siitä kertoo myös Suomen maahantuonnin 1500 auton vuotuinen myyntitavoite HR-V:lle. Mikäli tavoitteeseen päästäisiin, olisi se Hondan eniten myydyin korimalli.

HR-V:n myyntiä edistetään kilpailukykyisillä hinnoilla ja hyvillä varusteilla. Esimerkiksi Elegance-varustelun hinnat alkaen -versioon kuuluvat muun muassa Android-pohjainen Honda Connect -viihdejärjestelmä 7-tuumaisella kosketusnäytöllä, erittäin kattava turvavarustelu, kaksialueilmastointi sekä pysäköintitutkat eteen ja taakse.

Muista HR-V:n vahvuuksista voi mainita sopivan persoonallisen, mutta ei liian erilaisen ulkonäön. Keula on jykevä, mutta kuitenkin henkilöautomainen. Ikkunalinja on korkealla, mikä tekee HR-V:stä jykevän näköisen. Takaikkuna kapenee puolestaan coupémaisesti perää kohden. Coupémaisuutta korostetaan myös takaovien kahvoilla, jotka on viety ylös ikkunoiden ja C-pilarin yhtymäkohtaan. Autoa kiertävillä helmoilla ja pyörien koteloinnilla tuodaan ilmeeseen puolestaan pieni maasturivivahde.

Sisältä auto on selvästi konservatiivisemman näköinen. Mittaristo on toteutettu perinteisillä analogisilla viisareilla ja kojelaudasta on tehty mahdollisimman yksinkertainen. Keskikonsolissa on nykytyylin mukaisesti kosketusnäytöllinen viihdejärjestelmän näyttö, joka ei ole tosin käytettävyydeltään yhtä looginen kuin tietyissä kilpailijoissa.

Hyvät tilat saavat kiitosta. Takapenkillä on riittävästi jalka- ja pääntilaa, ja Hondan näppärä takaistuinratkaisu (istuinosat voi nostaa selkänojaa vasten) on tässä kokoluokassa kova sana. Tavaratila vetää perusasennossa kiitettävät 453 litraa.

Ajettavuudeltaan HR-V ei tarjoa suurta nautintoa. Ohjaus on tunnoton ja napakka jousitus tekee ajamisesta hieman epämukavaa. Suuria riemunkiljahduksia ei tuota myöskään vapaasti hengittävä 1,5–litrainen voimanlähde. Moottorin alareserviin kaipaisi lisää pontta. Kierrosten noustessa äänimaailma muuttuu häiritsevän kovaksi. Plussaa tulee täsmällisestä manuaalivaihteistosta.

Nähtäväksi jää, miten Honda HR-V pärjää äärettömän kilpaillussa luokassa. Siihen lukeutuvat muun muassa Dacia Duster, Fiat 500X, Mazda CX-3, Mitsubishi ASX, Nissan Qashqai, Opel Mokka, Renault Scénic XMod, Skoda Yeti ja Suzuki Vitara. Alku näyttää ainakin lupaavalta, sillä HR-V on edennyt Suomen Vuoden Auto 2016 -äänestyksessä 32 auton ryhmästä jo kuuden parhaan joukkoon. Voittaja julistetaan 16. päivä joulukuuta.

HR-V:n hinnat alkavat 1,5–litraisella bensamoottorilla 22889 eurosta. Edullisin dieselmoottori (1.6 l/ 120 hv) keventää lompakkoa puolestaan 25089 eurolla.

Honda HR-V 1.5 i-VTEC
Moottori 1 498 cm3
Teho 96 kW (130 hv) / 6 000 r/min
Vääntö 155 Nm / 4 600 r/min
0-100 km/h 10,7 s
Huippunopeus 192 km/h
EU-kulutus 5,7 l/100 km
CO2-päästöt 134 g/km
Mitat Pituus 4 295 mm, leveys 1 773 mm, korkeus 1 605 mm, akseliväli 2 610 mm
Omamassa 1 241 kg
Tavaratila 393–1 026 l