Mercedeksen kompaktiluokan autojen kysyntä on ollut viime vuodet kasvussa. Myös sporttisten AMG-mallien kysyntä on kasvanut malliston laajentuessa ja nyt tarjolle tulee uusi hinnat alkaen -malli.
Hinta ei tiedossa (julkaistaan tammikuussa)
Hinta alkaen Saksassa alle 50 000 €
Mercedes-Benz laajentaa A-sarjan mallistoa odotetusti AMG-merkintää kantavien tehomallien suuntaan. Tällä kertaa mallistoon on luvassa kaksi eri teholuokkiin sijoittuvaa mallia. Pääsimme tutustumaan ensimmäisten joukossa Mercedeksen näkökulmasta uuteen teholuokkaan sijoittuvaan A 35 4Matic -malliin.
Ulkonäön osalta A 35 lunastaa paikkansa AMG-mallien perheessä. Keulan vakiota aggressiviisempi ilme, vanteiden takaa pilkottavat isot jarrulevyt ja -satulat, sekä takaa löytyvät näyttävät pakoputkien ulostulot kertovat kyseessä olevan vakiota ripeämpi menopeli. Alkuun tarjolla oleva Edition One -varustelu lisää erottuvuutta etupuskurin kulmista löytyvillä ilmanohjaimilla, takapuskurin alta löytyvällä diffuusorilla sekä kookkalla kattospoilerilla. Näiden tarpeellisuus aerodynamiikan kannalta jäänee varsin vähäiseksi ja jokainen arvioikoon lisäosien tyylikkyyttä, mutta kyllähän ne omaa tunnelmaa luovat.
Myös sisätiloista auton tunnistaa nopeasti AMG:ksi muistakin kuin lukuisista logoista. Etumatkustajat pysyvät tiukasti muotoiltujen urheiluistuimien otteessa. Säätövarat riittävät hyvin monenmittaiselle kuljettajalle. Ohjauspyörässä on uutta tyyliä ja siihen on nyt sijoitettu myös keskikonsolista löytyvät valintanäppäimet alustan, vaihteiston ja luistoneston säädölle, sekä pyöritettävä kytkin ajotilan valinnalle. Nämä tuovat valinnat paremmin kuljettajan saataville, mutta valitettavasti kytkimet ovat muovisuudessaan epämiellyttävän ja kokonaisuuteen sopimattoman halvan oloiset.
Uutuuden pellin alta löytyy 2,0-litrainen ahdettu bensamoottori. Perustaltaan kyseessä on sama M260-moottori kuin A 250 -mallissa, mutta yli 300 hevosvoimaan noussut teho on toki vaatinut merkittäviä muutoksia. Tärkeimpien muutosten joukkoon lukeutuvat muun muassa uusi TwinScroll-ahdin, ahtoilman jäähdytys ja sylinterinkanteen tehdyt muokkaukset. Tehoa moottori tarjoilee 225 kW (306 hv) ja vääntöä 400 newtonmetriä.
A 35 4Matic on nimensä mukaisesti aina nelivetoinen, ja voima välitetään moottorilta eteenpäin aina 7-portaisen kaksoiskytkinvaihteiston kautta. Valmistaja on panostanut paljon nelivedon toimintaan ja perustaltaan etuvetoisen auton käytöksestä on pyritty tekemään mahdollisimman neutraalia. Nelivedon ohjaus ja aktiivinen voiman jakautuminen taka-akselille riippuu myös käytössä olevasta luistoneston asetuksesta sekä ajoasetuksesta.
Uusi pikku-AMG täydentää A-sarjalaisen mallistossa ollutta isoa tehoaukkoa perusmalliston ja A 45:n välillä. Ja kuten todettua samalla AMG laajentaa mallistoaan aiempaa edullisempaan hintaluokkaan, minkä myötä kilpailu noin 300-hevosvoimaisten kompaktien sporttien kisassa kiristyy entisestään.
Embargosta johtuen voimme kommentoida auton ajotunnelmia keskiviikkona 5.12.
Kuvat: Mikko Autio
Seuraa Teknavia myös sosiaalisessa mediassa!
Löydät meidät Facebookista, Instagramista, Twitteristä ja YouTubesta.