Ensituntumat Citroenin uudesta lippulaivasta – tällainen on C5 Aircross

Citroenin mallistossa on ollut perheauton mentävä aukko C5:n tuotannon päätyttyä muutama vuosi sitten. Nyt valmistaja lähtee paikkaamaan tämän aukon trendikkäällä katumaasturilla.

Hinta ei tiedossa

Katumaasturien myynti ja tarjonta ovat kasvaneet hurjaa tahtia viime vuosina. Esimerkiksi keskikokoisten niin sanotun C-segmentin SUV-autojen myynti tuplaantui maailmanlaajuisesti vuodesta 2012 vuoteen 2017 mennessä. Ennusteiden mukaan segmentti jatkaa kasvamistaan, joskin kasvutahti ymmärrettävästi hidastuu.

Uusi C5 Aircross on keulan ilmeestä nopeasti tunnistettavissa Citroeniksi. Keskellä sijaitsevasta logosta lähtevät kromilistat yhdistävät viirumaiset ajovalot yhteen. Pienemmissä malleista nähdyistä muotoilullisista yksityiskohdista C5 Aircrossista löytyy kontrastiväriset koristelistat sekä keulassa että helmoissa. Korkea vyötärölinja puolestaan on omiaan korostamaan katumaasturimaisuutta ja leveät takavalot antavat perällä massiivisen ilmeen.

Yksi katumaasturien kiitellyistä ominaisuuksista on helppo kulku autoon ja ulos, ja tämä pätee myös C5 Aircrossiin. Autoon on helppo mennä sisälle, ja etupenkkiläisiä ovat vastassa pehmeät ja hyvin sohvamaiset istuimet, jotka kuitenkin tarjoavat sopivasti sivuttaistukea mutkaisemmallakin tiellä. Tyyliltään ohjaamo edustaa ulkonäön tavoin pienemmissä malleissa nähtyä persoonallista ilmettä. Viimeistelyn laatu on asiallisella tasolla ja kuljettajan ympäristöön on varsin helppo kotiutua.

Takana oltavat eivät ole ainakaan aikuiselle aivan yhtä hyvät. Toisella istuinrivillä on kolme saman levyistä istuinta, ja aikuiselle ne ovat hieman kapean oloiset. Oven sulkemisen jälkeen laitapaikalla istuva on kiinni ovessa ja noin 180 senttisen matkustajan pää ottaa kiinni kattopilariin. Saman mittaisen kuljettajan takana polvet ottavat kiinni etupenkkiin, mutta onneksi penkin tausta on pehmeää materiaalia. Tasalevyiset paikat pääsevät toki oikeuksiinsa, kun takana istuu kolme henkilöä. Tavaratilaa on perusmuodossaan kiitettävät 580 litraa ja laajennettua tilaa on tarjolla 1 630 litraa.

Uusi C5 Aircross on Citroenin toinen malli, jossa hyödynnetään valmistajan uutta hydraulisilla pohjaanlyöntityynyillä varustettuja iskunvaimentimia. Tällaisen rakenteen ansiosta etenkin iskunvaimentimen keskialueen toiminnasta on pystytty tekemään pehmeämpää ja tämän kyllä huomaa myös ratin takana, sillä auto ylittää epätasaisuudet pehmeästi keinahdellen. Vauhdin noustessa myös kallistelu lisääntyy, mutta auto tottelee kuljettajan käskyjä edelleen nöyrästi. Pehmeyden myötä kuljettajalla ei ole parasta mahdollista tuntumaa ajoalustaan, mutta se onkin toisarvoinen seikka C5 Aircrossin ratin takana.

Ensituntumat pääsimme ottamaan 2,0-litraisella dieselillä, joka tarjoaa 130 kW (177 hv) tehoa ja mukavat 400 newtonmetriä vääntöä. C5 Aircrossista ei ulkonäöstään huolimatta ole tulossa tarjolle nelivetoista versiota, mutta vuonna 2020 mallisto täydentyy pistokkeesta ladattavalla hybridillä. Toistaiseksi lippulaivamoottorina toimii juuri tämä diesel, ja sen yhteydessä vaihteistona on aina 8-portainen automaatti. Voimalinjan toiminta on rauhallisessa ajossa hyvin huomaamatonta. Vaihteisto hyödyntää turbodieselin vahvaa vääntöä, eikä moottorin kierrosluku nouse normaalissa ajossa juurikaan yli 2 000 minuuttikierroksen lukemiin. Kaasupolkimen suorastaan pumpulimainen vaste vaatii hieman totuttelua ja paremman reagoinnin kaasupolkimen liikkeisiin saa Sport-ajotilassa. Tämä puolestaan vaikuttaa myös vaihteiston toimintaan ja automaatti pitää keskimäärin vaihdetta vähintään yhden pykälän pienemmällä, mikä lisää moottorimelua sisätiloissa. Harmittavasti Citroen ei tarjoa mahdollisuutta oman ajotilan konfigurointiin, sillä moottorin vasteen lisäksi myös Sport-asetuksella jämäköityvä ohjaus tuntui ainakin allekirjoittaneen käteen paremmalta, vaikkei se juuri lisätuntoa mukanaan tuokaan.

Citroenin uusi lippulaiva edustaa valmistajan linjaa mukavana autona. Alustan pehmeyden lisäksi C5 Aircross tarjoaa mukavuutta pehmeiden istuimien sekä varsin alhaisen sisämelun muodossa. Mukavuuspainotteisen kokonaisuuden kruunaa persoonallinen ulkoilme, joka varmasti tulee keräämään kiinnostuneita katseita.

Ensimmäiset uudet C5 Aircrossit saadaan Suomeen alkuvuoden aikana. Hinnat julkaistaan lähempänä lanseerausta.

Kuvat: Mikko Autio

Seuraa Teknavia myös sosiaalisessa mediassa!
Löydät meidät Facebookista, Instagramista, Twitteristä ja YouTubesta.