Ensituntuma: Uusi Ford Fiesta jatkaa tutuilla vahvuuksilla

Kompakti B-segmentti kasvaa vauhdilla ja sen osuus Euroopan automyynnistä on noin 20 prosenttia. Suomessa luokan myydyin auto on ollut viime aikoina Ford Fiesta, josta esiteltiin juuri uusi sukupolvi.

Hinta alkaen 15 703 €

Uusi Fiesta nähtiin ensimmäisen kerran Geneven autonäyttelyssä. Muotoilullisesti Ford on pysytellyt turvallisilla vesillä. Perustyyliltään ja mittasuhteiltaan auto noudattelee hyvin menestyneen edeltäjänsä linjoja, mutta kaikki on pyöreämpää ja edeltäjän terävimmät kulmat puuttuvat. Valmistajan mukaan pyrkimyksenä on ollut elegantimpi ulkonäkö.

Sisätiloissa hallitsevan roolin ottaa varustetasosta riippuen joko 6,5- tai 8-tuuman kosketusnäyttö. Tämän kautta käytetään Fordin uusinta SYNC 3 -multimediajärjestelmää, ja samalla keskikonsolin painikkeiden määrää on vähennetty noin puolella. Fordin isompien mallien tyylistä poiketen kosketusnäyttö on tuotu lähemmäs kuljettajaa, eikä se ole upotettuna kojelautaan. Ratkaisussa puhutaan niin sanotusta kelluvasta ja tabletmaisesta näytöstä. Ergononomia kuljettajan paikalla on kokonaisuudessaan hyvä. Kuljettajalla on riittävät säätövarat ja autoon on helppo kotiutua.

Moottorivalikoima rakentuu vahvasti Fordin palkitun 1,0-litraisen bensaturbon ympärille. Moottorista tulee tuttujen 100- ja 125-hevosvoimaisten versioiden lisäksi tarjolle uusi 140-hevosvoimainen versio. Näiden lisäksi malliston alapäähän saadaan uusia samaan koneeseen perustuvia, mutta vapaasti hengittäviä 1,1-litraisia vaihtoehtoja. Näiden teholukemat ovat 70 ja 85 hevosvoimaa. Bensakoneiden lisäksi tarjolla on 1,5-litraisesta dieselistä 85-hevosvoimainen sekä 120-hevosvoimainen versio.

Ajettavuus on perinteisesti ollut yksi Fordin vahvimpia osa-alueita kompakteissa autoissa. Myös valmistaja on tiedostanut tämän ja kuunnellut asiakkaitaan. Uuden Fiestan alustan arkkitehtuuri on sama kuin edeltäjässä, joskin alustaan on tehty varsin paljon muutoksia. Näillä on haettu paitsi lisää mukavuutta, mutta luonnollisesti kiitellystä ajettavuudesta ei ole haluttu luopua.

Ensituntumille saimme alle 140-hevosvoimaisen Vignale-version. Myös pikkuautoissa hyvin varusteltujen mallien myynti nappaa jatkuvasti entistä suuremman osan ja tämän takia Ford tuokin tämän kaiken kattavan varustelun tarjolle myös pikkuautoluokkaan. Sinänsä Vignale on hyvä malli näyttämään, mihin kaikkeen uusi Fiesta pystyy.

Auto on aikaisempaa tyylikkäämmän sisustuksen lisäksi myös pakattu kattavasti kuljettajaa avustavilla turvalaitteilla. Vielä muutama vuosi sitten olisi ollut vaikea kuvitella näkevänsä tämän hinta- ja kokoluokan autossa esimerkiksi aktiivista vakinopeudensäädintä, kaistallapitoavustinta ja kuolleenkulman varoitinta. Tiivistetysti voisi sanoa, että B-segmentti tarjoaa nykyään kaikki autoon tarvittavat varusteet. Suomen hinnastossa Vignale ei ole tarjolla kyseisen moottorin yhteyteen, mutta esimerkiksi 125-hevosvoimaisella moottorilla hyvin varusteltu auto lähtee matkaan 23 524 eurolla.

Ja mitä ajettavuuteen tulee, niin Fiesta lunastaa korkeat odotukset kiitettävästi. Ohjaus on Fordille tyypilliseen tapaan nopeaksi välitetty ja auto tottelee kuljettajan käskyjä terävästi. Herkkyyttä ei ole kuitenkaan saavutettu mukavuuden kustannuksella ja alustan toiminta miellyttää sekä rauhallisessa että vauhdikkaammassa ajossa.

Myös useaan otteeseen hyväksi todettu moottori vakuuttaa. Moottorista kantautuu sisälle kolmisylinteriselle tyypillinen käyntiääni, mutta sävyltään se on miellyttävän pehmeä. Ja mikä tärkeintä, moottorin värinät on eristetty erinomaisesti.

Fiesta on uusin osoitus B-segmentin autojen muutoksesta. Ne tarjoavat useimpiin arkitilanteisiin riittävästi tilaa, ne on mahdollista varustella todella kattavasti, eikä ajomukavuuden suhteen tarvitse tehdä juurikaan myönnytyksiä kokoluokkaa isompiin autoihin verrattuna.

Ensimmäiset uudet Fiestat saapuvat Suomeen lähiviikkoina, ja ensimmäiset asiakkaat saavat autonsa kesän aikana.

Kuvat: Mikko Autio