Sähköautojen tarjonta kasvaa tasaiseen tahtiin. Pääsimme tutustumaan ensimmäisten joukossa alkuvuodesta Suomessa nähtävään Audi e-troniin.
Hinta alkaen 87 500 € (ennakkohinta)
Sähköautot ovat olleet pitkään automaailman huulilla. Vuosia kestäneiden puheiden ja lukuisten konseptiautojen jälkeen viimein tänä vuonna on nähty mielenkiintoisien uusien sähköautojen esittelyjä. Esimerkiksi premiumluokkaan on esitelty kolme uutuutta, ja Audi ennättää tästä joukosta markkinoille toisena valmistajana.
e-tron on helppo tunnistaa merkkinsä edustajaksi perinteisestä kahdeksankulmaisesta maskista lähtien. Muotokieli on aavistuksen konservatiivisempaa etenkin pokkausten suhteen verrattuna Audin muutamiin viime aikaisiin uutuuksiin. Kokonaisuus näyttää tasapanoiselta, eikä auto itse asiassa näytä yli 4,9 metriä pitkältä. Eniten huomiota e-tronin ulkonäössä herättää perinteisten peilien puuttuminen, sillä autoon on lisävarusteena tarjolla kameroilla toteutetut peilit.
Myöskään ohjaamossa ei ole pahemmin lähdetty kikkailemaan, vaan e-tron noudattaa merkin modernia tyyliä. Mittariston roolia hoitaa aina näyttö, ja keskikonsolista löytyy tuttuun tapaan kaksi näyttöä. Kamerapeilit vaativat jonkin verran totuttelua, eikä ne ensitutustumisella saa varauksetonta suositusta. Näytöt ovat hieman turhan alhaalla, jolloin kuljettajan täytyy aina kääntää katsettaan alaspäin. Lisäksi kirkkaalla säällä näytöt ovat herkkiä näkymää haittaaville heijastuksille. Kokonaisuudessaan ergonomia on kohdallaan ja kuljettajan paikalla viihtyy hyvin. Myös takapenkillä on erittäin hyvin tilaa ja istuinmukavuus on kohdallaan; kiitos riittävän reisituen. Tavaratilaa on tarjolla perusmuodossaan 600 litraa ja laajennettuna 1 725 litraa. Lisäksi keulasta löytyy 60 litran säilytystila esimerkiksi latauskaapeleille.
Koko nimeltään Audi e-tron 55 quattro lähtee liikkeelle pehmeästi ja kaasupolkimen vaste oletusarvoisella Comfort-asetuksella on rauhallinen ja lineaarinen. Auto liikkuu vaivattomasti ja sähköinen voimalinja toimii sulavasti kuten kuuluukin. Sähkömoottorien ja taajuusmuuttajien ääni kuuluu sisällä yllättävän voimakkaana hitaissa nopeuksissa, mutta ei kuitenkaan häiritsevän kovana. Jarrutuntuma puolestaan tarjoaa positiivisen yllätyksen. Sähköautojen tapauksessa valtaosa hidastuksista tapahtuu sähkömoottoreilla, eli jarrupolkimella käytännössä säädellään regeneroinnin voimakkuutta. Tästä johtuen jarrupolkimen tuntuma on monissa tapauksissa jousimainen, jolloin sopivan poljinvoiman arviointi on haastavaa ja esimerkiksi pysähdyksistä tulee helposti hieman töksähtäviä. Audi on onnistunut luomaan hyvin perinteisen jarrupolkimen tuntuman ja hidastuvuuden säätely on helppoa kaikissa tilanteissa. Parhaiten onnistuneesta tuntumasta kertoo se, ettei siihen kiinnitä ajon aikana ylimääräistä huomiota.
Piikkitehoa e-tronin molemmilta akseleilta löytyvät sähkömoottorit yhdessä tarjoavat 300 kW (408 hv) ja vääntöä 664 Nm kahdeksan sekunnin ajan. Paikaltaan lähdettäessä auto ampaisee satasen nopeuteen parhaimmillaan 5,7 sekunnissa, joka on isolle katumaasturille kiitettävä arvo. Ilman vaihteiston S-asetuksella käytettävissä olevaa Boost-ominaisuutta yhteistehoa on tarjolla 265 kW (360 hv) ja vääntöä 561 Nm. Nämä ovat tarjolla yhtäjaksoisesti 60 sekunnin ajan, ja jatkuvaksi tehoksi kaikissa tilanteissa valmistaja ilmoittaa 100 kW (136 hv). Käytännön liikennetilanteissa voimaa on aina riittävästi ja katkoton kiihtyvyys on miellyttävän ripeää vielä suomalaisten moottoritienopeuksienkin yläpuolella.
e-tron on suhteellisen ripeä suoralla, mutta urheiluautomaiseksi suorituskykyä ei voi kuvailla. Syy löytyy auton massasta, jota kertyy 700 kiloisen akuston kanssa lähes 2 500 kiloa. Kaarteissa auton kallistelu pysyy varsin hyvin aisoissa ilmajousituksen ansiosta, mutta vauhdin kasvaessa keulan pito vain yksinkertaisesti loppuu ja auto alkaa aliohjautua. Selkeimmin massan vaikutus kuitenkin tulee esille epätasaisuuksissa. Esimerkiksi pienissä saumoissa koriin välittyy jonkin verran tärähtelyä, ja isommissa epätasaisuuksissa kori tekee pari ylimääräistä heilahdusta ennen kuin asettuu vaakatasoon.
Massa on myrkkyä myös energiankulutukselle. Rauhallisessa taajama-ajossa kulutuksen saa pysymään alle 25 kWh / 100 km lukemissa, mutta moottoritienopeuksissa kulutus nousi ensikoeajojen yhteydessä lähemmäs 30 kWh lukemia, mikä oli myös koko koeajon keskikulutus. Oman osansa toki kulutukseen tuo myös helteisellä kelillä ilmastointi, mutta perinteisistä mukavuusvarusteista karsiminen lienee varsin harvinainen tilanne etenkin tämän luokan autoissa. Audi ilmoittaa WLTP-syklin mukaiseksi toimintasäteeksi yli 400 kilometriä, ja säästellen tähän varmasti pääsee. Käytännön ajossa toimintasäde on kuitenkin lähempänä 300 kilometriä, mikä on hyvä huomioida esimerkiksi pitkän matkan siirtymiä suunniteltaessa. Suomalaisten keskimääräisillä ajosuoritteilla 300 kilometriä toki riittää usean päivän ajoon.
Lataaminen e-tronin tapauksessa hoituu vakiona autosta löytyvällä 11 kW:n laturilla. Niitä pitempiä matkoja silmällä pitäen Audi on tarjoaa ensimmäisenä valmistajana myös CCS:n mahdollistaman täyden 150 kW:n tehoisen latauksen. Kuumissa olosuhteissa heti ajosta tulleena lähes tyhjään akkuun latausteho nousi muutamassa sekunnissa 140 kW:iin, jolloin 95 kWh:n akusto saadaan noin 80 prosentin lataukseen reilussa puolessa tunnissa. Vuoden 2019 aikana Audi tuo tarjolle lisävarusteena 22 kW:n integroidun latausjärjestelmän, mikä puolestaan mahdollistaa auton lataamisen useimmista julkisista latauspisteistä täyteen reilussa neljässä tunnissa.
Audi e-tron ei tarjoa mitään mullistavaa, vaan tasaisen vahvan suorituksen ilman turhaa kikkailua. e-tron on hyvällä tavalla normaali auto, joka tarjoaa mielenkiintoisen ja yhden uuden vaihtoehdon lisää polttomoottorilla toimivien katumaasturien rinnalle. e-tron tuntuu valmiilta tähän maailmaan.
Ensimmäiset Audi e-tronit saadaan Suomeen alkuvuodesta 2019. Sitä ennen odotetaan vielä hinnan vahvistusta sekä lisävarustehinnoittelua.
Kuvat: Mikko Autio
Lue myös:
Sähköautomarkkina kasvaa – esittelyssä uudet premium-luokan edustajat
Audin sähköesikoinen astui valokeilaan – katumaasturi 400 kilometrin toimintasäteellä
Seuraa Teknavia myös sosiaalisessa mediassa!
Löydät meidät Facebookista, Instagramista, Twitteristä ja YouTubesta.