Ensituntuma: Uusi Volkswagen Golf tarjoaa modernia ilmettä käytettävyyden kustannuksella

Volkswagen Golf on yksi maailman myydyimmistä autoista ja sen uudistuminen herättää paljon mielenkiintoa. Kahdeksanteen sukupolveen siirtyminen muistetaan digimurroksesta.

Tykkäsimme

Voimalinjan toiminnasta

Alustan toiminnasta

Emme tykänneet

Jarrutuntumasta

Kikkailusta perustoimintojen käytössä

Hinta ei tiedossa
Suomeen keväällä 2020

Tärkeän automallin uudistaminen on aina suuri haaste. Sukupolvenvaihdos kerää paljon huomiota, uudistuksen täytyisi ylläpitää autolle sopivaa imagoa, mutta samalla pysyä mukana ja mielellään näyttää tietä teknisessä kehityksessä.

Uusi kahdeksannen sukupolven Golf perustuu uudistetulle MQB-pohjalevylle, joten perusrakenteessa ei ole suuria eroja edeltäjään. Mitat ovat käytännössä samat kuin myös auton sisätilat. Kuori on kuitenkin laitettu uusiksi ja ilmeessä on monin paikoin uudenlaista terävyyttä. Etenkin valojen ulkonäköön vaikuttaa myös se, että uusi Golf on aina varustettu LED-valoilla.

Suurin uudistus on tapahtunut sisätiloissa ja valmistaja puhuukin Golfin historian suurimmasta digitalisoitumisesta. Ohjaamossa nappien määrä on minimoitu ja toiminnot keskitetty keskikonsolin kosketusnäytön taakse. Vakiovarusteluun kuuluva 10-tuumainen näyttö on aiempaa korkeammalla ja siten paremmin näkökentässä. Uudistunut käyttöliittymä mahdollistaa kiitettävän monipuolisen muokkaamisen, mutta joissakin kohdissa periaatteessa hauska visuaalisuus on ajanut käytännöllisyyden edelle. Esimerkiksi ajoavustimen valikossa on kuva, jonka kautta voi avata yksittäisiä osa-alueita, mutta ylälaidasta saa myös edeltäjän tapaan auki valikon, josta löytyvät nämä kaikki. Miksi siis välissä pitää olla kuva, joka ei kerro mitään uutta? Mittariston roolia hoitaa 10,25-tuumainen näyttö, joka on aiempaa monipuolisemmin muokattavissa ja tarjoaa paljon informaatiota.

Toimintojen keskittämisen ja nappien karsimisen myötä yleisilme ohjaamossa on moderni ja hyvin pelkistetty. Tämän kääntöpuolena on kuitenkin joidenkin perustoimintojen aiempaa hankalampi käyttäminen. Esimerkiksi sisälämpötilaa säädetään nyt kosketuspinnalla, jonka tarkkuus ja tuntuma vaatii totuttelua. Sama koskee näytön alapuolella olevaa äänenvoimakkuuden säätöä. Näiden sijoittelu johtaa myös tilanteeseen, jossa muita toimintoja käyttäessä sormi saattaa osua tahattomasti kosketuspintoihin, mikä puolestaan nostaa nämä toiminnot esille näytölle. Järjestelmiä varmasti oppii käyttämään, mutta ehkä jotain toimintoja olisi voinut edelleen säilyttää perinteisten painikkeiden takana. Se toki maksaisi enemmän kuin kaikkien toimintojen pakkaaminen kosketusnäytön taakse.

Sulava voimalinja, epälooginen jarrutuntuma

Saimme ensimmäisenä ajoon perustaltaan tutun 1,5-litraisen bensaturbon. Teholukema on edeltäjästä tuttu 110 kW (150 hv) ja moottorin pariksi on valittavissa manuaalivaihteisto tai 7-portainen kaksoiskytkinautomaatti. Suurin uudistus kulkeekin käsikädessä automaattivaihteiston kanssa, sillä jatkossa automaattivaihteiset bensaversiot on varustettu kevythybriditekniikalla ja ne tottelevat mallinimeä eTSI.

Tämän merkinnän yhteydessä autosta löytyy 48 voltin sähköjärjestelmä ja moottorin kyljestä hihnalla toimiva käynnistingeneraattori. Järjestelmä kerää liike-energiaa talteen hidastustilanteissa ja 48 voltin akun varaustilan ollessa riittävä polttomoottori voidaan sammuttaa esimerkiksi rullaustilanteissa. Tällä säästetään nykypäivänä tärkeitä hiilidioksidigrammoja, ja valmistajan mukaan järjestelmän avulla polttoainetta säästetään 10 prosenttia.

Pelkän säästön lisäksi järjestelmästä parantaa ensituntumien perusteella mukavuutta. Moottorin käynnistyminen esimerkiksi risteystilanteissa on huomattavasti nopeampaa ja huomaamattomampaa. Tämän lisäksi hihnavälitteinen käynnistingeneraattori pystyy antamaan lisävääntöä suoraan kampiakselille jopa 50 newtonmetriä, mikä sulavoittaa etenkin kaksoiskytkinvaihteistojen yhteydessä usein hieman kulmikkaita liikkeellelähtöjä merkittävästi.

Edeltäjän tapaan 1,5-litrainen voimanlähde tarjoaa riittävän suorituskyvyn kaikkiin arkisiin tilanteisiin. Aivan alimpia kierrosalueita lukuunottamatta kaasunvaste on miellyttävä ja moottori vetää innokkaasti aina punarajalle saakka.

Voimalinja on siis edeltäjää sulavampi, mutta valitettavasti samaa ei voi sanoa jarrutuntumasta. Uusi Golf on varustettu hybridi- ja sähköautoissa jo pitkään yleisellä sähköisellä jarrujärjestelmällä (brake-by-wire). Tämän haasteena on aina ollut luonnollinen ja looginen tuntuma, ja valitettavasti se on havaittavissa myös Golfissa. Hitaissa nopeuksissa poljinta saa painaa yllättävän paljon ennen kuin auto varsinaisesti alkaa hidastua. Sinänsä polkimen pitkä liike itsessään ei haittaisi, mutta ongelmaksi muodostuu tuntuman muuttuminen tilanteen mukaan. Esimerkiksi auton keulalta löytyvä tutka havaitsee edellä olevan auton hidastavan, jolloin jo pienempi polkimen painallus aiheuttaa tehokkaamman hidastuvuuden. Oman haasteensa jarrujärjestelmälle tuo myös kevythybriditekniikka, sillä jarrupolkimen liikkeelle ohjataan rekuperaatiotan, eli energian talteenoton, voimakkuutta. Toivottavasti tällä saralla nähdään kehitystä lopullisten tuotantomallien tullessa markkinoille.

Alustan ja ajettavuuden osalta uusi Golf tarjoaa odotetun tasapainoisen suorituksen. Auto tottelee kuljettajan pyyntöjä tarkasti ja eteneminen on sulavaa sekä maantielle että mutkaisemmilla osuuksilla. Säädettävän alustan toiminta-alue on aiempaa laajempi, ja kuljettajalla on mahdollisuus säätää iskunvaimennusta Individual-ajotilassa Comfort-asetusta pehmeämmälle tai Sport-asetusta jäykemmäksi.

Uuden sukupolven Golf suoriutuu ennen kaikkea auton perustehtävästä eli paikasta toiseen liikkumisesta edeltäjää sulavammin. Ero edeltäjään on kuitenkin varsin pieni, joten ajoelämyksen takia ei ole syytä lähteä autoa päivittämään. Huomattavasti edeltäjää modernimmalta näyttävä ohjaamo puolestaan vaatii enemmän totuttelua, eikä tarjoa ainakaan ensi-istumalta edeltäjän kaltaista helpon hiottua käytettävyyttä.

Volkswagen Golf 1,5 eTSI DSG
Polttomoottori
1 498 cm3, R4 turbo
Teho 110 kW (150 hv) / 5 000-6 000 r/min
Vääntö 250 Nm / 1 500-3 500 r/min
Vaihteisto 7-vaihteinen kaksoiskytkinautomaatti
Vetotapa Etuveto
0-100 km/h 8,5 s
Huippunopeus 224 km/h
EU-kulutus Ei ilmoitettu
CO2-päästöt Ei ilmoitettu
Mitat Pituus 4 284 mm, leveys 1 789 mm, korkeus 1 456 mm, akseliväli 2 636 mm
Omamassa Ei ilmoitettu
Perävaunumassa jarruin Ei ilmoitettu
Tavaratila 380-1 237 l

Kuvat: Mikko Autio

Lue myös:
Volkswagen teroitti perinteistä mittatikkua – tällainen on kahdeksannen sukupolven Golf

Seuraa Teknavia myös sosiaalisessa mediassa!
Löydät meidät Facebookista, Instagramista, Twitteristä ja YouTubesta.