Skodan uuden Kodiaq-maasturin maailman ensi-ilta oli tänään torstaina Berliinissä. Esittely lehdistölle oli staattinen eli autoa ei vielä päässyt ajamaan, mutta Teknavin sisältöyhteistyökumppani Autozeitung tarjoilee kuitenkin jo ajokokemuksia Skoda-uutuudesta – joskin ensin vain etumatkustajan paikalta.
Kohta sen aika vihdoin on, Skodan uusi 4,7 metriä pitkä valmistautuu valloittamaan eurooppalaisten sydämet Pariisin autonäyttelyssä reilun kuukauden kuluttua. Vahvasti keulastaan ja perästään huputettu auto seisoo isolla asfalttikentällä. Auton lopulliset linjat halutaan pitää vielä salassa, mutta Genevessä esitelty konseptiauto Vision S antaa varmasti melko tarkan kuvan siitä, mitä on odotettavissa.
Skodan odotukset Kodiaqin suhteen eivät ole pienet: sen pitäisi tehdä sama kuin mikä Yeti on todistanut jo luokkaa alempana. Skoda osaa rakentaa maailman järkevimmät autot.
Skodat tunnetaan ennen kaikkea siitä, että ne tarjoavat paljon autoa houkuttelevaan hintaan. Kodiaq ei ole poikkeus, joskin sen hinnat ovat vielä vahvistamatta. Tämän lisäksi Kodiaqilla on kuitenkin myös toinen tehtävä: sen pitäisi jatkaa uudesta Superbista alkanutta ja entistä terävämmän Skoda-tyylin levittämistä. Samalla Kodiaq on auto, jolle on vaikea löytää suoranaista kilpailijaa – kun ostokriteeriksi asetetaan sekä auton koko että hinta.
Kodiaq rakentuu samalle pohjalevylle kuin uusi Volkswagen Tiguan, mutta on tätä selvästi eli noin puoli numeroa isompi. Kokoero samaan tekniikkaan perustuvaan tuoreeseen Seat Atecaan on puolestaan jo yhden kokokonaisen kokoluokan verran.
Kodiaqin huputetun keulan alla surraa VW-konsernin tuttu, hyväksi todettu ja suomalaistenkin suosima kaksilitrainen diesel, josta otetaan irti 150 hevosvoimaa. Isohko mutta noin 1 600-kiloisena yllättävän kevyt Kodiaq liikkuu sen voimin eleettömästi. Muukin moottorivalikoima on tuttu Tiguanista.
Ensivaikutelma Kodiaqista on mukavuuspainotteinen. Ratin takana istuu Skodan pääjohtaja Bernhard Maier. ”Kodiaq alleviivaa Skodan strategiaa rakentaa omanlaisiaan tuotteita, jotka vetoavat paitsi järkiperäisiin asiakkaisiin myös herättävät entistä enemmän tunteita kaikenlaisten asiakkaiden keskuudessa.”
Koeajoautossa on neliveto, ja sen valitsee luultavimmin valtaosa asiakkaista, vaikka etuvetoisiakin versioita tulee tarjolle. Pienitehoisin bensakone ja diesel ovat etuvetoja.
Maier ohjastaa autoa suljetulla testialueella. Kodiaq taipuu ketterästi keilojen välissä. Maier on tyytyväinen ohjaukseen. ”Halusimme Kodiaqin ohjauksesta tarkan ja tunnokkaan.” Kodiaq vaikuttaisi myös kulkevan äärettömän suoraan ja rullaavaan kevyesti. Melutasokin on korvakuulolla kohdallaan.
Näitä suuremman vaikutuksen tekee kuitenkin tyypillinen Skoda-vahvuus eli erittäin hyvät sisätilat. Matkustamo on itse asiassa saman mittainen kuin Skoda Superbissa – jalkatilat eivät lopu siis ihan heti kesken. Myös pää- ja polvitilaa on runsaasti joka suuntaan. Ainoastaan melko kookas keskitunneli verottaa jonkin verran jalkatiloja takana.
Kodiaq on auto, jolle on vaikea löytää suoranaista kilpailijaa – kun ostokriteeriksi asetetaan sekä auton koko että hinta.
Tavaratila on iso, ja testiautossamme tavaratilan alta taittuvat esiin vielä väliaikaiset lisäistuimet: Kodiaq on siis tarvittaessa 7-paikkainen. Ilman lisäistuimia eli 5-paikkaisena tavaratila on 700-litraisena suorastaan jättikokoa.
Kojelauta ja mittaristo ovat tyypillistä Skodaa. Ergonomia on hyvä, ja niin mittaristo kuin hallintalaitteekin luovat selkeän ja kikkailemattoman vaikutelman. Mittaristo on siis vielä perinteinen, mutta reilun vuoden kuluttua tarjolle on tulossa myös kuljettajan toiveiden mukaan mukautuva digitaalinen mittaristo.
Tutun ja turvallisen lisäksi Kodiaqissa on toki myös melko lailla uutta, ja iso osa tästä liittyy erilaisiin viihde- ja tietojärjestelmiin. Niistä isoa osaa komennetaan ison 8-tuumaisen näytön kautta. Navigoinnissa tukeudutaan lähes reaaliajassa toimivaan Google Mapsiin.
Ensivaikutelma uudesta Skoda-maasturista on lupauksia herättävä. Jos auton hinnat saadaan kohdalleen, Kodiaqilla on hyvät eväät nousta luokkansa kärkeen.
Lue myös: Skoda paljasti historiansa ensimmäinen ison katumaasturin – tälläinen on uusi Kodiaq