Ensituntuma: Rolls-Royce Phantom – se parempi maailma

Rolls-Royce lukeutuu niiden autojen joukkoon, jonka hankintaa ei perustella järjellä. Pääsimme tutustumaan merkin lippulaivaan, minkä jälkeen senkin hankinta on helpommin ymmärrettävissä.

Veroton hinta alkaen 375 000 €
Koeajoauton veroton hinta 430 275 €

Phantom on massiivinen ilmestys. Pysty keula ja iso krominen maski herättävät kunnioitusta olematta kuitenkaan liian pröystäilevä. Ohi lipuvaa autoa saa ihailla lähes 5,8 metrin mitalta, ja sivuprofiilia hallitsee konepellin takalaidasta alkaen laskeva kylkilinja. Auton peräosa on varsin lyhyt ja suoraa takaa katsottaessa voimakkaasti kapeneva. Tämä kulma vaatii eniten totuttelua ainakin allekirjoittaneen kohdalla.

Ovenkahvat löytyvät B-pilarin alapuolelta, ja Rollseissa totuttuun tapaan takaovet aukeat kaapparityyliin taaksepäin. Isot ovet aukeavat leveälle ja kulkuaukoista muodotuu miellyttävän väljät. Autoon astuessa huomio kiinnittyy myös ohjaamon korkeuteen; sinne ei tarvitse laskeutua eikä kiivetä, vaan istuutuminen tapahtuu hyvin luonnolliselle korkeudelle. Tämän jälkeen kaukana olevaan ovenkahvaan on vaikea ylettää, mutta onneksi jokainen ovi on mahdollista sulkea sähköisesti nappia painamalla.

Kuljettajan paikalla on leppoisat oltavat. Nojatuolia muistuttavasta istuimesta löytyy riittävät säätövarat hyvän ajoasennon löytämiseksi. Ergonomia on kohdallaan, mutta kaikkien nappien löytäminen vaatii hetken aikaa totuttelua. Mittaristo noudattaa merkille perinteistä kolmen pyöreän mittarin tyyliä, vaikka kokonaisuus onkin toteutettu näytöillä. Kojelaudan näyttö nousee esille käynnistyksen yhteydessä, ja käyttöjärjestelmä on lainattu suoraa emoyhtiö BMW:ltä.

Ohjaamon viimeistely on vertaansa vailla ja täynnä upeita yksityiskohtia. Lähes kaikki ohjaamon pinnat ovat joko nahkaa tai metallia. Kojelauta on kokonaisuudessaan yhtenäisen lasilevyn takana jota ei edes helposti huomaa. Kaikkien ilmastointiventtiilien avausta säädellään erittäin tarkan tuntuman tarjoavilla työntötankoilla, ja sisäkatto muistuttaa tähtitaivasta.

Voimalinjana Phantomissa on perinteitä kunnioittaen 6,75-litrainen V12, joka on saanut kylkeensä kaksi turboahdinta. Vaikka voimanlähde saattaa kuulostaa brutaalilta, on se kenties sivistynein markkinoilla oleva polttomoottori. Moottorityypille ominaiseen tapaan käynti on täysin värinätöntä, eikä auton sisäpuolella ole mahdollista kuulla moottorin olevan käynnissä. Valmistajan mukaan sisätiloissa suurin äänenlähde on ilmanvaihto.

Liikkeellelähtö tapahtuu äärimmäistä sivistyneisyyttä noudattaen. Ensimmäisistä metreistä lähtien tietää ajavansa jotain erityistä. Rolls-Roycen legendaarinen keulamerkki, Spirit of Ecstacy, siintää siipineen kaukana edessä konepellin päässä. Se näyttää suuntaan, joka määritetään erittäin kevyeksi tehostetulla ja hitaalla välityksellä varustetulla ohjauksella. Hidastetöyssyjen jälkeen auton kori tekee laajat ja rauhalliset liikkeet korostaen kokoa ja pehmeyttä. Myös kaasupolkimen painallusta seuraa viive, minkä jälkeen yli 2,5 tonnin massa saatetaan liikkeelle korostuneen pehmeästi. Jossakin muussa autossa tällainen viive saattaisi ärsyttää, mutta Phantomin kohdalla se sopii auton luonteeseen. Kokonaisuus avustaa ja kannustaa kuljettajaa suoriutumaan tehtävästään mahdollisimman huomaamattomasti.

Äärimmäisen vaivattomasti ajokokemuksesta huolimatta Rolls-Roycen lippulaivamallin ykköspaikka löytyy takapenkiltä. Sinne siirryttäessä huomio kiinnittyy ensimmäisenä korkeuteen; takapenkillä istutaan noin 15 senttimetriä etupenkkejä korkeammalla, mikä on lähes samalla tasolla liikenteessä näkyvien isojen katumaasturien kanssa. Tilaa on yltäkylläisesti, vaikka ajossa on lyhyemmällä reilun 3,5 metrin akselivälillä varustettu versio. Sohvamaiset istuimet tarjoavat monipuoliset säädöt ja asentoa voi muuttaa esimerkiksi työskentelyyn sopivan ryhdikkäästä rentouttavan lokoisaan.

Rolls-Royce Phantomin herättämää kunnioitusta on vaikea kuvailla sanoin. Auton ylväs olemus, upeat yksityiskohdat ja yltäkylläinen mukavuus muodostavat elämyksellisen kokonaisuuden. Mikään yksittäinen osa-alue ei nouse korostuneesti esille, vaan kauneus rakentuu tasapainoisuuden ja itsevarmuuden ympärille. Tämän kokemuksen jälkeen on helpompi ymmärtää ihmisiä, jotka haluavat panostaa liikkumisen mukavuuteen Rolls-Roycen verran.

Rolls-Royce Phantom
Polttomoottori
6 750 cm3, V12 tuplaturbo
Teho 420 kW (571 hv) / 5 000 r/min
Vääntö 900 Nm / 1 700 r/min
Vaihteisto 8-vaihteinen automaatti
Vetotapa Takaveto
0-100 km/h 5,1 s
Huippunopeus 250 km/h
EU-kulutus 21,3 l/100 km
CO2-päästöt 318 g/km
Mitat Pituus 5 762 mm, leveys 2 018 mm, korkeus 1 646 mm, akseliväli 3 552 mm
Omamassa 2 560 kg
Tavaratila 548 l

Kuvat: Mikko Autio

Teknavi palaa tv-ruutuun uusin 17. tuotantokauden jaksoin! Kauden ensimmäinen jakso nähdään maanantaina 25.3. klo 22.35 MTV3-kanavalla.