Ensituntuma: Porsche 718 Boxster Spyder – puristista nautintoa

Porsche 718 Boxsterin lippulaivamalli kulkee uuden 4,0-litraisen vapaasti hengittävän bokserikutosen voimin ja tottelee lisänimeä Spyder.

Tykkäsimme

Voimalinjasta

Ajettavuudesta

Tasapainoisuudesta

Emme tykänneet

Takanäkyvyydestä

Ohuesta alaväännöstä

Katuajoon turhan pitkistä välityksistä

Hinta alkaen 156 867 €

Porsche on päästöpaineiden ajamana siirtynyt myös urheiluautomallien perusmoottoreissa turboahdettuihin voimanlähteisiin. Downsizingin myötä 718-sarjassa on myös tippunut pari sylinteriä pois ja perusmallit kulkevat nelisylinteristen bokserikoneiden turvin. Nyt sekä 718 Boxster että 718 Cayman saavat asiaan korjauksen, kun Spyder ja GT4 tuovat mukanaan uuden 4,0-litraisen vapaasti hengittävän voimanlähteen.

Uusi moottori kuuluu samaan moottoriperheeseen 911-mallisarjasta nykyään löytyvään 3,0-litraiseen turboahdettun kuusisylinterisin bokserikoneen kanssa, mutta yhteiset piirteet rajoittuvat lohkoon sekä joihinkin apulaitteisiin. Käytännössä kyseessä on siis täysin uusi voimanlähde, joka on tehty nimenomaan 718-mallien lippulaivamalleihin. Pääsimme ottamaan ensituntumat avonaisella 718 Boxster Spyderilla.

Avaimen kääntö höräyttää ilmoille varsin tutun kuuloisen aavistuksen karhean äänimaailman. Kytkin on jämäkkä ja liike miellyttävän lyhyt, ja sama pätee myös vaihdekepin liikkeisiin. Liikkeellelähtö tapahtuu vaivattomasti. Turbokoneiden aikakaudella ohut alavääntö kiinnittää huomiota. Moottori lähtee kyllä vetämään protestoimatta lähes tyhjäkäynniltä, mutta voimaa ei alhaalla ole juurikaan tarjolla. Meno alkaa piristyä kunnolla 5 000 minuuttikierroksen jälkeen ja juhlat alkavat vielä pari tonnia myöhemmin, jolloin eteneminen on jo varsin reipasta. Korkealle kiertävä, 8 000 r/min, vapaasti hengittävä moottori on nykypäivänä harvinaista herkkua, joka saa varmasti urheiluautofanin suun kääntymään hymyyn. Valmistajan vaivannäkö äänimaailman eteen myös palkitaan ja ääni kehittyy kiristyen läpi alueen aina rajoittimelle saakka. Ylärekisterin käyttöä rajoittaa valitettavasti kadulla hieman turhan pitkät välitykset; auto kulkee 2. vaihteella yli 120 km/h.

Jos äänet herättävät ihastusta, niin vähintään yhtä paljon nautintoa tarjoaa myös auton ohjastaminen mutkaisilla pikkuteillä. Kuljettajan paikalla kaikki on kohdallaan, ja kokonaisuus tuntuu samantien olevan hallinnassa. Ympäristö on tiivis, mutta ei kuitenkaan ahdas. Spyder erottuu muusta mallistosta ohjaamon takana olevien kyhmyjen osalta, joiden vuoksi takanäkyvyys on varsin heikko. Tämä ei kuitenkaan haittaa, kun suunta on eteenpäin. 718 Boxster Spyder tottelee tarkasti kuljettajan pyyntöjä. Ohjaus on täsmällinen, mutta myös mukavan rauhallinen keskialueella. Auto tuntuu positiivisella tavalla pieneltä ja ketterältä. Tämän auton ratissa kuljettaja voi keskittyä ajamisestä nauttimiseen, sillä kaikki toimii kuten pitääkin, eikä mikään vaadi erityistä keskittymistä.

Oman mausteensa Spyder-elämykseen tuo myös manuaalisesti operoitava katto. Ensin sisältä täytyy avata lukitus, tämän jälkeen kankaan pinnoittavat sivuhaat avataan auton molemmilta puolilta ja lopuksi katto laskostuu moottorin päälle auton keskelle.

Uudessa 718 Boxster Spyderissa tiivistyy avonaisen kaksipaikkaisen nautinnollisuus upealla tavalla. Hieman enemmän vaivaa vaativa kattoratkaisu perus-Boxsteriin verrattuna lisää auton eksotiikkaa ja malliston ainoa vapaasti hengittävä sekä selkeästi tehokkain voimanlähde pitää huolen suorituskyvyn lisäksi upeista äänistä. Jos kaksi istuinta riittää, on tässä kenties Porschen nykymalliston upein avoauto.

Porsche 718 Boxster Spyder
Polttomoottori
3 995 cm3, B6
Teho 309 kW (420 hv) / 7 600 r/min
Vääntö 420 Nm / 5 000-6 800 r/min
Vaihteisto 6-vaihteinen manuaali
Vetotapa Takaveto
0-100 km/h 4,4 s
Huippunopeus 301 km/h
EU-kulutus 11,0 l/100 km
CO2-päästöt 251 g/km
Mitat Pituus 4 430 mm, leveys 1 801 mm, korkeus 1 258 mm, akseliväli 2 484 mm
Omamassa 1 420 kg
Tavaratila 150 l

Kuvat: Mikko Autio

Seuraa Teknavia myös sosiaalisessa mediassa!
Löydät meidät Facebookista, Instagramista, Twitteristä ja YouTubesta.

Teknavin 18. tuotantokauden avausjakson ensiesitys nähdään maanantaina 16.9. klo 22.35 MTV3-kanavalla. Uusinnat su 22.9. klo 14.30 ja ma 23.9. klo 14.00 MTV3:lla. Lisää ohjelman aiheista löydät osoitteesta www.teknavi.fi.